Logo


Naslov članka: DVD: GOYINI DUHOVI, biografska kostimirana drama
Podnaslov:
Autor:
Sunday 13 January 2008 - 23:20:25



Češki redatelj u Americi Milos Forman svoj zadnji film napravio je u Španjolskoj pod producentskim pokoviteljstom Saula i Paula Zaentza, zaslužnih za njegovog Oscarima nagrađenog 'Amadeusa'. Scenaristički doprinos dao je Jean-Claude Carrière. Za one koji ne znaju, Jean-Claude Carrière (rođen 1931., i još uvijek je scenaristički aktivan) bio je scenarist i Luisa Buñuela. Zašto navoditi te činjenice? Iz jednostavnog razloga, kombinacija svega toga trebala je rezultirati odličnim filmom. Međutim, rezultat je, za Formana, ispao prosječan, pa čak i ispod njegovoh kreativnih potencijala. Iako film traje 114 minuta, što danas kod loših filmova izgleda strahovito dugačko, 'Goyini duhovi' su prekratki, sve se odvija prebrzo i naglo. I još jednu stvar nije 'pogodio'. Format slike 1,85:1 uopće nije adekvatan za Formana i za ovaj film. Format slike za raskošnu povijesnu biografsku dramu svakako je trebao biti 2,35:1, i šteteta što nije tako.



Francisko Goya (Stellan Skarsgård) živio je u turbulentnom razdoblju, u vremenu kada se revolucijama mijenjala vlast i kraljevima odsijecali glave. Goya nije imao iluzija o društvu u kojem živi, a imao je i moćne prijatelje. Naime, bio je kraljev slikar, pa čak i neprikosnovena inkvizicija nije htjela dirati u njega usprkos kritičkim slikama (litografijama) koje su tada kružile po Španjolskoj i izvan nje. Inkvizicija, koja se jedno vrijeme primirila, opet želi pojačati aktivnosti jer je, prema njezinim shvaćanjima, društvo došlo u krizu. A jedan od važnijih uzročnika su i Židovi. I tada, kao Židovka optužena je mlada i zgodna djevojka, kćerka bogatog i uvaženog trgovca, djevojka koja bila Goyin model. Ines (izvrsna Natalie Portman) priznati će sve to (!?) primjenom poznatih radikalnih inkvizicijskih metoda pod kojima svi priznaju sve. Nakon petnaest godina kada Španjolsku u krvavom pljačkaškom pohodu okupiraju Francuzi i ukinu Inkviziciju, Ines će se naći na slobodi...



Goya jeste naslovni lik, ali, kao i u 'Amadeusu' u kojem je Salieri taj oko kojeg se radnja filma vrti, tako i u 'Goyinim duhovima' jedan sasvim drug lik uzima primat od velikog španjolskog slikara. Otac Lorenzo (Javier Bardem) 'čovjek je za sva vremena'. Predan Inkviziciji i njezinim načelima neće se puno potruditi kako bi spasio mladu i lijepu djevojku iz tamnice, a nakon što pobjegne iz Španjolske u Francusku, zdušno će prihvatiti revolucionarna načela i izbiti kao predan činovnik u izvršnu vlast u njezine prve redove (kako je to već ofucano i otrcano, takve bezočne i suvremene primjere već godinama gledamo!). U Španjolskoj sada će se naći na sasvim drugoj strani protiv svojih bivših inkvizitorskih kolega. 'Goyini duhovi' su univerzalna 'formanovska' priča o životnoj sudbini koju je nemoguče izbjeći. Ni aktivni svjedoci (u ovom slučaju Goya) ne mogu tu ništa učiniti. Međusobnu sudbinsku povezanost teško je, ako ne i nemoguće, izbjeći koliko god ima elemenata koji djeluju suprotno. Kao film 'Goyini duhovi' imaju potencijala za jednu redateljsku verziju koja bi mogla oduševiti i kritičare i publike. Snimljenog i neupotrebljenog materijala zasigurno ima. Ili se možda ipak Milos Forman pomalo umorio nakon što šest godina redateljske neaktivniosti. Što ipak obzirom na njegov kreativni potencijal nije vjerojatno.

DVD dodaci: fotogalerija i videopreporuka.


Autor članka je F.I.L.M
( http://www.film-mag.net/article.php?article.3440 )