Logo


Naslov članka: FILM: OPSTANAK, drama by Ada Jukić
Podnaslov:
Autor:
Saturday 10 March 2012 - 11:14:42

U dobra filmska vremena bilo je zajamčeno izbavljenje bar glavnih junaka i iz najtežih žanrovskih opasnosti. Bilo da je u pitanju filmski scenarij bliži stvarnosti ili fikciji, očekivalo se da u kritičnim akcijskim, ratnim, SF ili čistim F pustolovinama preživi bar glavni junak (i eventualno njegova najuža pratnja, napose, pratilica). Bila je to nagrada za zalaganja protagonista protiv protivnika (dok se i s jedne i druge strane njihovi pomoćnici osipaju), uz didaktičku poruku filmskim naraštajima da 'nikad nije sve izgubljeno' i da se 'vrijedi potruditi'. Ali, prošla su ta vremena.

Sad je moguće, pored svih napora, vještina i taktika junaka da sav taj napor bude uzaludan i da oni koji se pokažu najizdržljiviji, samo duže trpe od onih koji stradaju već na početku filma. Nije mi ni na kraj pameti otkriti kakav je kraj ovoga filma, ali mogli biste se pripremiti za mogućnost da ni prekaljeni Liam Neeson ne uspije u jednoj nemogućoj misiji preživljavanja na dalekom Sjeveru.

Serije preživljavanja koje gledamo na satelitskim televizijama gotovo premašuju dramatiku filmskih scenarija, pa smo spremniji za izlaz (ex machina) nego poraz u pokušajima 'Opstanka', ali iz konvencionalnog samopouzdanja može nas protresti odvažni scenarist i producent (ovdje braća Scott).



Ipak, nije sve tako crno. Bolje reći, sivo. Film se, naime, izvorno zove 'The Grey', što bismo mogli prevesti kao 'Sivci' (sivi vukovi), a među njima ima i crnih (uz to da dlaku ne mijenjaju). Optimistično u odnosu na crne prognoze izumiranja životinjskih vrsta, koje također pratimo na Nat Geo i Discovery Channelu, je to da vukova na arktičkom Sjeveru ima dovoljno da predstavljaju opasnost za ljude, pa kompanije koje tamo eksploatiraju energetske resurse moraju angažirati zaštitare, to jest plaćene lovce ubojice. Ali ljudska ruka (puška i pila) dovoljno su blizu da se zabrinemo za vučju sudbinu.

Ono što ovaj film (malo, ali nepotrebno) pokušava je demonizacija ove prirodne vrste, inputiranje ljudskih poriva i divljaština, među kojima je i osveta. Čak se u prestrašenoj skupini muškaraca koji se ne boje bez razloga, spominju i vukodlaci. Kao da nije dovoljno to što su vukovi mesožderi, a ljudi od krvi i mesa i predstavljaju prirodnu lovinu.

U filmu pratimo nekolicinu radnika neke plinske kompanije koji na putu u civilizaciju dožive avionsku nesreću, i pokušavaju preživjeti izloženi studeni i napadima vukova. Borbu s opasnim životinjama i mučno kretanje u snježnoj pustoši izmjenjuju povremena zatišja u kojima okorjeli muškarci lamentiraju o životu, smrti, smislu i svojim najmilijima. Film bi bio kraći i bolji da ima manje i da kraće traju te dionice. Jer, ispostavi se da svi ti grubijani koji se opijaju i tuku da dokažu 'da postoje', imaju nekoga prema kome su nježni i dobri i da uopće nisu tako 'tough'. Možda zato i ne uspijevaju... Ali, nećemo o ishodu. Vrijedi pogledati. I saznati još par trikova kako opstati u snježnoj divljini. Opstati ili neopstati, pitanje je.

Ovo nije prva ni jedina priča o preživljavanju u snijegu. Nedavno smo gledali kako grupa očajnika pokušava pobjeći iz Sibira. A jedan stvarni avionski pad na ledenu planinu izazvao je medijsku lavinu. U jednoj sceni 'Opstanka' spominje se slučaj preživjelih u avionskoj nesreći u Andama, koji su postali ljudožderi. U ovoj se filmskoj fikciji, bar, pod ljudožderima ne podrazumijevaju ljudi.


Ada Jukić, 08 03 2012


Autor članka je F.I.L.M
( http://www.film-mag.net/article.php?article.13801 )