Logo


Naslov članka: BALETNA PREMIJERA: BREZA by Ada Jukić
Podnaslov:
Autor:
Monday 16 May 2011 - 08:53:36

Pastelna baletna predstava (kao slika Dimitrija Popovića na naslovnici Kataloga), 'novelističkog' trajanja (oko sat vremena), u skladu s literarnim predloškom Slavka Kolara, bez monumentalnih 'romanesknih' pretenzija i radikalnih zahvata u sadržajnoj ili formalnoj interpretaciji.

Vedre, poletne predstave komičnog i glazbenog sadržaja karakteristične su za repertoar Kazališta Komedija, a baletni naslov upućivao je na pomicanje udobnih žanrovskih granica. I doista, balet Breza dobro se smjestio na pozornici Komedije, i to ne samo plesni ansambl, nego i opsežan ženski zbor te pjevači, što baletu daje natuknice musicala. I doista, u nekoliko točaka Balet se diskretno 'začinio' elementima musicala i inkorporirao (tri) pjevne dionice. Pozornica na kojoj je u rekordnom broju izvedbi postavljena uspješnica 'Jalta, Jalta' (da druge muzičke uspješnice Komedije ne spominjemo), ne može ostaviti posjetitelje bez prepoznatljive melodije koju mogu pjevušiti. U baletnu i kazališnu cjelinu zvučno se ukomponirao orkestar, kojim je ravnao autor glazbe.



U početku samozatajna scenografija u korelaciji s aktivnim upravljanjem svjetla ostvarila je iluzionističke efekte (pojava šume breza, zvjezdanog neba...). Zahtjevna koreografija povremeno je nametala izvođačima gotovo gimnastičke napore. U nastojanju da u svakom trenutku maksimira ekspresiju pokreta, oportunitetno se gubio učinak postupnog razvoja i očekivanog uspona u složenosti pokreta ili karakterizaciji likova. Janičina 'koreografska strast' prema Marku dolazi poslije premalo oklijevanja, a gotovo se reproducira u kasnijim dodirima s njim ili prijateljskom komuniciranju s Jožom. Uzgred, u odnosu na literarni predložak i filmsku interpretaciju (redatelj Ante Babaja, 1967.), u Baletu je naglašen izravni, fizički rivalitet Marka i Jože. Uz naslovnu žensku baletnu ulogu, zamjetne nastupe ostvarile su i sporedne junakinje (Kurtizana i Roža).

Što se tiče kostima, bila sam raspoložena za neku uočljiviju ulogu od one koja je realizirana, bez obzira na to da li se kao podloga kreacije koristi folklorna i povijesna opcija ili 'bezvremenski' apstraktni kroj i kolorit koji bi korespondirao s dinamičkim iluzionističkim konceptom scene. Tamne halje plesača spajale su se s tamnom pozadinom pozornice, a duge jednostavne haljine (izravne kolorističke simbolike, Janica je u bijelom), činile su se kao 'logično rješenje', ali nisu osiguravale maksimalnu podršku diversifikaciji likova niti isključivale zapreku pokretu (široka suknja balerine u jednom plesnom duetu prekrila je glavu muškog izvođača). Osobito u sceni pučkog veselja očekivala sam oblikovni i koloristički potencijal kostima koji bi 'kao vatromet' podigao atmosferu krhke i pastelne ljubavne priče. Međutim, realizirana je (kreativno potpuno 'legitimno'), druga kostimografska koncepcija, koja je na druge gledatelje mogla ostaviti drugačiji dojam. Novo baletno djelo ostavlja mogućnosti za druge i drugačije interpretacije i percepcije.

Vedro na kraju (i bez 'happy end'-a)! 'Breza' je mladica u domaćoj glazbeno-scenskoj šumi vrijednosti koju treba pustiti da raste. I gledati je kako raste. U optimističkom okruženju repertoara Komedije.


Ada Jukić, 15 05 2011

Premijera baleta 'Breza' Veseljka Barešića u Kazalištu Komedija


Autor članka je F.I.L.M
( http://www.film-mag.net/article.php?article.11474 )