najF.I.L.M.F.I.L.M.


DVD
........................ najave
........................ VHS najave
........................ recenzije
........................ kultni film
kino
........................ najave
........................ recenzije
........................ festivali
........................ premijere
........................ kino raspored
TV
........................ kolumna
........................ recenzije
kazalište
........................ predstave
........................ festivali
........................ raspored
glazba
........................ CD/DVD
........................ koncerti
literatura
........................ knjige
........................ časopisi
........................ stvaralaštvo
izložbe
........................ osvrti

________________________________
Interview
Moram vam reći
Arheološki kutak

________________________________
forum
........................ oglasnik
newsletter
linkovi
Novosti - Home



Internet tjednik
F.I.L.M.
Izdavac Udruga Artikul

OPERACIJA:GRAD U STAROJ TVORNICI BADEL U ZAGREBU - IMPRESIJE O 'EKSPOZICIJI'
Ada Jukić,Friday 30 September 2005

08.-17. rujna 2005.
Organizatori: BLOK – Lokalna baza za osvježavanje kulture i Platforma 9,81

Osvrt na projekt Borisa Bakala & Bacača sjenki: Ekspozicija
Autori i suradnici:
Boris Bakal, Katarina Pejović, Željko Serdarević, Dragan Mileusnić, Martina Franić, Nina Violić, Emil Matešić, Stanko Juzbašić, Damir Klemenić, Jelena Lopatić, Tanja Vrvilo...



IMPRESIJE O 'EKSPOZICIJI'

Sjećam se parole: Tvornice radnicima! (danas aktualno kao u doba samoupravljanja, ali jednako utopijski). A varijacija, Tvornice gradu! Tvornice 'kulturnim radnicima'! Je li to utopija?

Nekadašnje industrijske 'nakaze' (po dekorativnom građanskom ukusu), u današnjem centru Grada bez industrije, mogu se ispuniti novim sadržajima i reintegrirati u svježi prostor i vrijeme. Umjesto rušenja ili ostakljivanja u shopping kaveze, nekadašnje tvornice pića i emajliranog posuđa (Podsusedsku Tvornicu cementa smo 'otpisali' za kulturu?) mogu dobiti proizvodnu kulturnu ulogu. I to ne onu deklarativnu, paladijevski ukrućenu, neisplativu, dotiranu do ovisnosti, svečanu kulturu koja se trpi, odgađa i izostavlja, već onu koja nas razvedrava, uključuje i pokreće i sama se 'uklapa' u okolinu.

 


Preko puta tržnice (na koju su premjestili bivšu Tržnicu Kvatrić), u bivšoj Tvornici u kojoj sad nema ništa, mogla bi biti tržnica suvremenih kulturnih proizvoda i usluga, pomiješanih sa svim što s tim može biti u skladu ili kreativno 'protivno'. U Gradu koji zakrčuju pseudopoduzetnički udari na urbanizam, ostaje još prostora za kulturu grada, a ne građevina (čitaj Mumforda).

Dakle, u subotu 17. rujna, zadnjeg dana 'Operacije', poslije Jelačić šnite u Teslinoj i s košarom smokava s Dolca, u oblačno popodne koje prethodi večeri Londonske filharmonije u Lisinskom, dolazimo u stari Badel-Goricu (Prima Brandy i emajlirani lonac za mlijeko, kao asocijacije) i odabiremo jedan od niza programa zagrebačke nezavisne kulturne scene.

&nbso;


Iznenadilo me zanimanje za tu (naglašeno) interaktivnu pustolovinu (tvorničko dvorište bilo je prazno, a za sudjelovanje na Ekspoziciji trebalo je čekati). Sjedili smo u hodniku opustošenog administrativnog tvorničkog trakta, dok nam je Boris Bakal pričao priče. Poslije sam zaključila da većinu publike čine kazališni ljudi, glumci, studenti i njihovi prijatelji. Čak je i jedna zainteresirana beba (koja ipak nije mogla sudjelovati) kćerka jedne glumice. 'Fora' bi bila u ovakve projekte uvući laike, ljude koji ne idu u kazalište i na koncerte i ne čitaju knjige, one životne radnike koji 'nemaju vremena za iluzije', a koji bi (privučeni 'artističkim' marketingom) osvježili gledališta i 'poprirodnili' pozornicu.
Potenijal ovih mjesta i programa je upravo to, razbiti žanrovske krugove, uvući neočekivanu publiku, provocirati neobične reakcije, omasoviti i disperzirati sudjelovanje.

No, iako nismo 'kulturni radnici', nismo ni laici u kulturi, već njeni profesionalni potrošači ('koristimo je više nego pravimo'), a zadržali smo prednost anonimnosti, pa su nas autori mogli tretirati kao 'običnu publiku'. A mi smo htjeli u događaj 'ući' i dok čekamo 'na događaj'. Htjeli smo već u tom hodniku, u toj pričaonici pred 'predstavu' (kako bi dobro došle ovakve priče dok čekamo pred bilo kojim birokratskim šalterom...), htjeli smo i mi pričati, biti duhoviti, osloboditi se podjele na one koji pričaju i one koji slušaju. Htjeli smo razumjeti i razvijati obrazac ponašanja. Učestvovali smo u događanju, ali nismo uspjeli poništiti dojam da se od nas ne očekuje plodna interakcija.

Ukratko, o projektu. U sobi sa svijećama odabereš sjenu naslikanu na zidu, označenu brojem. I dok čekaš da te primi izabrana sjena, u hodniku slušaš priče. Moja 'sjena' bila je Jelena Lopatić. Razgovarale smo, pustila sam da me vodi pokrivenih očiju kroz zgradu i preko ceste, čula sam tramvaje, bilo me malo strah, plesale smo. Svaka 'sjena' (glumac) ima svoju priču, a razgovore prate drugi sudionici sa slušalicama na glavi u prostoriji s čajnikom. Zgodno, adrenalinski, potiče potrebu za vlastitim doprinosom uzbuđenju. Htjela sam potpuno sudjelovati, zaboraviti 'tko vodi igru', htjela sam znati što će biti s materijalom koji 'suproizvodim', mogu li dobiti snimku, mogu li koristiti svoje citate. To nije bilo predviđeno, a 'nije bilo vremena da se o tome razmisli.'

Dakle, i tu tom nepretencioznom tvorničkom ambijentu, u tim derutnim tombama prošlih namješteničkih frustracija pred šefovskom hijerarhijom, i na toj nezavisnoj i neinsitucionalnoj, podstanarskoj zagrebačkoj kulturnoj sceni ostaje dašak podjele na 'upućene' i one koje treba iznenaditi, na one koji predstavljaju i one koji su dio predstave. Kontekst koji bismo mogli doživjeti kao potpunu slobodu interakcije, ipak nas upućuje na konvencionalna sjedišta. U parteru. Loži? Bili smo nestrpljivi. Opustili smo se prije nego je 'počela predstava'. Svi su uživali. Vraćali su se u čekaonicu i birali druge sjene. Sudjelovali smo u zanimljivom eksperimentu. Kao suradnici? Ili sredstva?

  


Možda nam se samo tako činilo. Možda umišljamo da nas 'ne primaju' (ili da nas jednako primaju kao u foyeru HNK-a, s poštovanjem, ali uvjereni da ćemo se 'primjereno ponašati'. Nećemo, zaboga, 'izvoditi predstavu'!)

Možda smo, ma kako pametni i kulturni bili:), iskompleksirani pozicijom onih koji 'ne pripadaju' pozornici i koji se nisu 'kulturno specijalizirali'. Možda ipak mora biti te distance da se predstava odigra, da ne dođe do nekontroliranog kulturnog transa publike u glumačkoj ulozi. Ako je i moguća potpuna, utopistička ravnopravnost 'predstavljača' i 'pridošlice u predstavi', moguća je u drugoj 'ekspoziciji'.

Uostalom, ova (sigurno neutemeljena) frustracija odnosi se samo na okvir i granična pravila projekta, na period prije i poslije pojedinačnog susreta s glumcem kada se, konačno, u duetu ili duelu, teoretski mogu izjednačiti protagonističke šanse:

Izvadak iz razgovora s mojom 'sjenom', po sjećanju, (razgovor, zbog tehničkih ograničenja, nije snimljen):

Jelena: Više nisam tako nervozna. Što misliš, zašto?
Ja: Riješila si se tereta. Ne moraš više (za mene) praviti predstavu, sad smo u njoj zajedno...

Jelena, dok mi stavlja tamne naočale na oči, ništa ne vidim!: Imaj povjerenja u mene.
Ja: Zašto? Nemam nikakvog razloga da ti vjerujem, ne poznajem te. Ali pristajem. Privlači me rizik.

email to someone printer friendly

Ocjena:
0%


bullet R.E.M.
bullet Žedno uho u Tvornici od 13. svibnja do 4. lipnja 2012. (p)
bullet Saša Božić u Teatru &TD priprema Marinkovićevu 'Gloriju' (p)
bullet 'How To Make – Ideen, Notationen, Materialisierungen' at Kunsthaus Dresden (p)
bullet Plavi ciklus: Pogorelić i Kitajenko u Lisinskom 23. ožujka 2012. (p)
bullet Zagrebačka filharmonija sezona 2012/2013: Press konferencija (p)
bullet Animafest 2012: Press konferencija (p)
bullet 36.Smotra kazališnih amatera Zagreba - SKAZ - 23.03/04.04.2012. (p)
bullet Festival hrvatskog animiranog filma po treći put u Zagrebu (p)
bullet Četiri hrvatska filma u natjecateljskom programu Annecyja (p)
bullet Poziv na radionicu 'Osnove tehnika rada s filmom'! (p)
bullet Cineplexx East - Vodeći kino prikazivač u ovom dijelu Europe dolazi u Zagreb (p)
bullet Dani hrvatskog filma 2012: Kritični dani na 21. Danima hrvatskog filma (p)
bullet The Unschool Art School MFA/PhD (p)
bullet T.A.L.K. A.B.O.U.T. P.O.R.N. (p)
bullet Izložba '...Crteži iii' u Galeriji Anex (p)
bullet FILM: ŽENSKA PRAVA HOĆU, drama by Ada Jukić
bullet In memoriam IVICA PERCL 16.3.2007.-16.3.2012. (p)
bullet Jonathan Franzen u Zagrebu (p)
bullet Poziv umjetnicima za IETM Zagreb (p)
bullet Na 100.00 volta - Zagrebačka filharmonija, maestro Schiffman i pijanist Boyde (p)
bullet Worldwide deadline reminder: jobs, scholarships, competitions, residencies, exhibitions (p)
bullet Potpora fonda Eurimages filmskim projektima 'Svećenikova djeca' Vinka Brešana i 'Cure' Andreje Štake
bullet Kultura promjene SC poziva na radionicu Glas kao tijelo, tekst kao glazba! (p)
bullet Svečano otvoren Zgraf 11 (p)
bullet otvaranje josip kaniza (p)
bullet Sale of contemporary Arab, Turkish and Iranian photography at CMOOA's (p)
bullet Exhibition of Hervé Fischer at the Gallery Parisienne (p)
bullet Stephan Balkenhol at DEWEER gallery (p)
bullet Graduate Course in Art Practise in Cyprus (p)
bullet Nakon tri godine Rebel Star ponovno u Teatru &TD (p)
bullet Sunnysiders - Licence to Blues - Koncertna promocija (p)
bullet Picksiebner koncert u Hard Placeu (p)
bullet NICO DOCKX at PREMIERE OPENING of ESTHER DONATZ GALLERY. 17 MARCH 2012 (p)
bullet Prezentacija Vodiča HMNU (p)
bullet Geenger Records traži suradnike! (p)
bullet ALASKA vas poziva na rokkanje_najava (p)
bullet RockLive Festival - promjena termina i prijave bendova (p)
bullet 'TRAŽI SE PRIJATELJ' - glazbom protiv nasilja (p)
bullet 'Uskršnja jaja' na Filmskom festivalu Tribeca (p)

Ime:

Lozinka:


Zapamti me



Koji igrani filmski žanr odgovara recesijskoj stvarnosti:

Komedija

Drama

Horor

Krimi film



Glasova: 1540
Stare ankete

All rights reserved. F.I.L.M © 2011. Since 22.01.2003.
Naše tekstove je moguće pratiti preko RSS i TXT servisa.
news.xml - news.txt