________________________________

________________________________

Festival Novog Cirkusa 2010: Čestitka Ministarstvu kulture i gradu Zagrebu! (p)
press,Wednesday 17 November 2010

Festival Novog Cirkusa

Vikend kad je uhićena Jadranka Kosor

Šesti Festival novog cirkusa održan u subotu, 13. studenoga, obilježilo je izokretanje rodnih, ali i festivalskih normi. Otvoren predavanjem bradate njujorške umjetnice i sveučilišne profesorice Jennifer Miller, osnivačice Circusa Amok, te Muzeja festivalskih relikvija u kojem je objektima ispričana festivalska povijest, ali i povijest borbe protiv institucionalnog nasilja, ovogodišnji Festival novog cirkusa vrhunac je doživio u izvedbi predstave „P.P.P.“ francuske skupine Compagnie Non Nova, te kasnonoćnom izvedbom festivalske kabaretske produkcije „Red Room“, na čijem se otvorenju kraćim govorom publici obratila i premijerka Jadranka Kosor, utjelovljena u izvedbi Marijane Perinić. Tako se, nakon pet godina ignoriranja prakse velikih i prilično zavisnih festivala, i Festival novog cirkusa otvorio mogućnosti da njegovu pozornicu političari iskoriste za vlastitu promociju.

U „P.P.P.“-u (Pozicija paralelna podu) transrodna umjetnica Phia Menard, manipulirajući s gotovo pola tone leda na novozagrebačkoj Sceni Travno, dirnula je okupljenu publiku svojom intimnom scenskom ispovijedi koju je završnim obraćanjem posvetila festivalskom ravnatelju Ivanu Kralju, te poruci „Ne dajte da ode“. Istaknula je kako je ovo jedan od rijetkih festivala koji doista razumije umjetnike.

Nakon šest godina postojanja, jednodnevnost festivala doprla je, kao upozoravajuća činjenica, do zabrinute publike, kritičara, umjetnika i međunarodne javnosti (uz predstavnike europskih kazališta, festivala, produkcijskih kuća i medija, ove su godine festival svojim dolaskom odlučili podržati i članovi FEDEC-a, europske federacije profesionalnih cirkuskih škola, točnije Jean-Francois Marguerin iz francuskoga CNAC-a, te Donald Lehn iz španjolske Carampe, istaknuvši važnost Festivala novog cirkusa na europskoj razini).

Domaći kulturni establišment ostao je, kao i proteklih šest godina, iznimno šutljiv, ne reagirajući na očiglednu opasnost urušavanja projekta koji se konstantnim nizanjem umjetničkih uspjeha izborio za čvrstu, ali od Ministarstva kulture i Grada Zagreba nedovoljno prepoznatu poziciju bitnog događaja. Jedini politički odgovor na jednodnevnost festivala koji je, unatoč tiskanju jednog jedinog festivalskog plakata i poluprazne programske knjižice, u jednom danu uspio okupiti više od 500 gledatelja, dogodio se u govoru imitatorice hrvatske premijerke. Otvarajući „Red Room“, kabaretsku produkciju s queer predznakom, Žadranka-Žandarka Kosor svečano je prerezala vrpcu u bojama hrvatske trobojnice, te je poput slovenskoga umjetnika Janeza Janše završila u policijskim rukama.

Nakon rezanja svetinje zbog koje se ide u zatvor, večer u prisavskoj tvornici Jedinstvo mogla se nastaviti profano, nizanjem varijetetskih, burlesknih i cirkuskih točaka. Višeminutni pljesak izmamili su zamamna baritonska diva Le Gateau Chocolat, poročne učiteljice aerobika i majstorice kaubojskih vještina Big Ass Barbeque, raspojasana hulahooperica Kalki kojoj ni votka ne može oduzeti spretnost, šampioni britanskih natjecanja u istospolnom klasičnom plesu Sugar Dandies, njemački handstand akrobat Andreas Bartl, trgačica knjiga i nositeljica muškaraca, najsnažnija žena na svijetu Betty Brawn, dok su iz zraka iznenađivali poetični Cohdi Harrell na trapezu i obruču, te burleskna Empress Stah na raskošnom lusteru.

Festival novog cirkusa u svom je šestom pojavljivanju odlučio stati u obranu queer umjetnika i njihova rada, braneći time i vlastitu queer poziciju na domaćoj festivalskoj sceni. Tu poziciju nikad nije želio ugroziti, beskompromisno se boreći za dignitet svojih umjetničkih odabira, profesionalnost rada, važnost poštivanja publike... Istodobno, u šest teških godina bio je to festival koji je, poput lakmus papira, detektirao skandalozno stanje u gradskim kazalištima i drugim institucijama u kojima češće pobjeđuju umjetnička bijeda, menadžerski neprofesionalizam i nebriga za publiku. To slavlje institucionalnog nereda i nerada na koje je već svojim postojanjem svake godine upozoravao Festival novog cirkusa, stvarna su ostavština javnih potreba u kulturi, kako ih financiraju Grad Zagreb i Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Festival novog cirkusa čestita Gradu i Ministarstvu na njihovim neosporivim uspjesima na tom polju.

0%