________________________________

________________________________

Operacija:grad 2010 – bivše tvornice kao centri zagrebačke nezavisne kulture! (p)
press,Tuesday 21 September 2010

Operacija:grad 2010 održat će se od 24. rujna do 3. listopada na nekoliko zagrebačkih lokacija: u Pogonu Jedinstvo, Autonomnom kulturnom centru Medika, klubu Močvara te bivšoj tvornici Badel. Operacija:grad ove godine navršava svoju petu obljetnicu, a održava se posljednji put te tako prigodno zaokružuje dosadašnja nastojanja zagrebačke nezavisne kulturne scene. Operacija: grad 2010 uključuje jako bogat i raznolik program - preko 60 radova i projekata domaćih i stranih umjetnika koji obuhvaćaju različite forme umjetničkog izražavanja.

Operacija:grad nema čvrstu i isključivu programsku koncepciju, ključna poveznica nije u samom programu, već u prostorima u kojima se oni odvijaju i koji tako postaju, a neki i ostaju, mjesta okupljanja, zajedničkog doživljaja i intenzivne komunikacije. Dva središnja prostora, bivše tvornice, a danas kulturni centri, Pogon Jedinstvo i Autonomni kulturni centar Medika, nedavno otvoreni za javnost, predstavljaju eksperiment stalnog otvorenog programiranja i tako dalje baštine i prenose temeljne odrednice Operacije. Njima se svojim muzičkim programom pridružuje i jedan od prvih zagrebačkih klubova nezavisne kulture, Močvara. Posebno simboličko mjesto na mapi Zagreba zauzima bivša destilerija Badel, koja je bila i središnji prostor prve Operacije:grad 2005. godine. No ova tvornica, koja još uvijek nije postala očekivani centar za kulturu, ima i dužu kulturnu povijest. Na jedan od tih momenta podsjetit će Montažstroj, sa svojim obnovljenim projektom “Vatrotehna 2.0”.

Pogon Jedinstvo tako će oživjeti niz video projekcija, instalacija, književne večeri, koncerti, nekoliko predstava te perfomans. Potonji se odnosi na projekt „Frozen Images“ koji izvode slovenski umjetnici Wanda i Nova deViator. Proces smrzavanja slike je prekid između pokreta, a kao takva struktura koncerta - perforirana stankama - je nastanak izvedbe smrznutih slika, puna tekstova, suvremenih elektronskih ritmova, pobješnjelih gitara, bučnih oscilacija i hipnotičkih bas linija.

Nova predstva Olivera Frljića, „Povijest gledanja“, za radnu je definiciju uzela specifičnu performativnost čina gledanja i prošireno polje izvedbe koja se konstituira kroz izvođačku, ali i gledateljsku izvedbu gledanja. Njemačka umjetnička skupina Ligna u dva će navrata izvesti predstavu „The New Man“, u kojoj nema glumaca niti pozornice, a glavnu ulogu igraju posjetitelji koji slušaju radio dramu. Drama se bavi estetskim pozicijama četvorice različitih autora: Brechtov Lehrstueck u kojem geste, društvene pozicije i tako društvo u cjelini stupaju u igru; Bewegungschoere, zborovi pokreta u kojima same kolektivne vibracije disperziraju moć plesača Rudolfa von Labana; Meyerholdove biomehaničke vježbe pomoću kojih glumci obnavljaju svoje tijelo i tako oblikuju novu vrstu subjektiviteta; i Charlie Chaplinova spoticanja preko svih tih utopijskih vizija i njihovih obećanja. U Jedinstvu će nastupiti i cirkuska umjetnička kompanije MY!LAIKA iz Francuske koja će izvesti predstavu „Popcorn machine“.

Projekt Pesničenje uključuje trening aktivnog čitanja poezije u javnim prostorima Beograda, a nastao je s ciljem da podrži pojedince da izraze kreativne potencijale, istovremeno promovirajući novu formu predstavljanja i razmjene stvaralaštva, potičući neafirmirane umjetnike da javno izlažu svoje stvaralaštvo. Revija malih književnosti u organizaciji Kulturtregera po prvi put u Hrvatskoj i na hrvatskom predstavlja mlade rumunjske književnike i književnice. U Jedinstvu će se predstaviti Stefania Mihalache, Florin Lăzărescu, Doina Ioanid i Matei Florian.

Glazbeni program u Jedinstvu začinit će francuski electro duo Racontage, DJ-i Rachunica, MaJah, Nmsk, Labosh i D-Gree kao i bend zvukbroda te češki crust punk bend Rotten Brats. Među posljednjim danima Operacije u Jedinstvu će se održati Seasplash Fadeout party: program večeri sačinjava pet izvođačkih imena koja su se tokom godina razvijala zajedno sa festivalom, ali i potvrdila kao neophodna energija za podizanje kvalitete festivala; riječ je o Bass Culture Sound Systemu, cfsn djs-ima (Funk Guru & Dubway), Bamwiseu, Chakki & Popayu, Teddy-Lee & Fettiju, a sve uz podršku zagrebačkog audio-vizualnog kolektiva Trip to Zion.

Kustoski kolektiv WHW će također u Jedinstvu predstaviti video program „Između čekića i nakovnja“; riječ je o umjetnicima koji rade na navodno sve manjim, ali i dalje vrlo stvarnim geografskim marginama, u geografijama 'duhovima', na Bliskom Istoku i u bivšoj Istočnoj Europi u kojima je kultura shvaćena kao važna karika procesa političkog 'pripitomljavanja' i približavanja vrijednostima liberalno-demokratskog zapada, slobodnog tržišta i vladavini ljudskih prava. Predstavljeni umjetnici i kolektivi iz spomenutog programa su: Mounira Al Solh (Bejrut), Chto delat (Petrograd), Shahab Fotouhi (Teheran), Tigran Khachatryan (Jerevan), David Maljković (Zagreb), Erkan Özgen (Dyarbakir) i Dmytri Vilenski (Petrograd).

Operacija:grad 2010 u AKC Medici uključuje sličnu kombinaciju glazbenih, likovnih i filmskih programa: Franko Dota, novinar, povjesničar i aktivist za prava homoseksualaca održat će predavanje “Pobuna u Stonewallu 1969. – zauzimanje grada kao začetak Pride pokreta”, o događaju koji je 1969. u New Yorku obilježio početak LGBTIQ aktivizma. Prostor Medike vizualno će oživjeti otvaranjem nove sezone programa Galerije Jogurt, uz izložbu poznatih i nepoznatih mladih umjetnika grada Zagreba, dok će studenti slikarstva Likovne akademije kroz tri dana radionicom oslikavanja jednog zida/fasade u dvorištu oslikati eksterijer zgrade. U dvorištu će biti postavljena i instalacija “LomoWall” – riječ je o lomografiji, tehnici koja je prvi put zaživjela u Bečkom undergroundu 90-ih te je svojom orginalnošću započela novi internacionalni socio-kulturološki pokret zaljubljenika u lo-fi analogne fotografije. Bogat glazbeni program u Medici predvode rockabilly/psychobilly Kanađani Raygun Cowboys, a domaće snage predstavljaju psihodelični rockeri Seven that Spells!

U Močvari se održava popratni glazbeni program: među mnoštvom Dja, slušaona i partyja iz stalnog klupskog programa, nastupit će i američki heavy metal pjevač Tim „Ripper“ Owens, poznat kao bivši pjevač grupa Judas Priest i Iced Earth.

U Operaciju:grad 2010 uključen je i Montažstroj. Povodom dvadesete obljetnice djelovanja, ova kazališna grupa obnavlja/rekonstruira/dekonstruira predstavu „VATROTEHNA“ kojom je započela svoje profesionalno djelovanje u polju izvedbenih umjetnosti. Ista predstava izvedena je u rujnu 1990. godine u prostoru stare destilerije Badel. Sama predstava, kao i daljnji rad skupine Montažstroj snažno je obilježena vremenom predratne tranzicije i već tada je otvorila neka od gorućih pitanja u hrvatskoj politici i u domaćoj kulturi. Odabirom stare destilerije Badel te nizom umjetničkih akcija i smišljeno organiziranih intervencija u gradskom prostoru, Montažstroj već devedesetih pokazuje visoku razinu svjesnosti o izvedbenom potencijalu javnog-urbanog prostora grada. Obnovljenu „VATROTEHNU 2.0“ koja će premijeno biti prikazana 10. listopada u Zagrebačkom kazalištu mladih prati niz kraćih umjetničkih događanja u javnim prostorima. Akcije Achtung Alarm! 2.0 i Vatropokretač izvedene su proteklih dana, dok će akcija B.D.L.2.0 biti izvedena 30. rujna u staroj destileriji Badel. Uključivanjem Badela i Oltara domovine (gdje je izvedena akcija Vatropokretač), Montažstroj nastoji usmjeriti pažnju na urbane jedinice koje su, svaka za sebe i svaka na svoj način, od 1990. stekli simboličku vrijednost u kontekstu borbe za prostore nezavisne kulture/države, te imaju poseban socio-kulturni značaj u urbanoj memoriji grada Zagreba.

Operacija:grad je platforma za zajedništvo i suradnju koja povezuje različite aktere nezavisne kulture. Operacija:grad postavlja nezgodna pitanja i promovira kulturu kao poligon za kritičku debatu i refleksiju o suvremenom društvu. Operacija:grad otvara nove prostore za kulturu i tako pokazuje nove oblike javnog života i moguće smjerove razvoja grada.

Organizator manifestacije Operacije:grad je istoimeni Savez udruga Operacija grad, mreža različitih aktera nezavisne kulture i mladih grada Zagreba koja u svom formalnom članstvu trenutno okuplja 32 organizacije.

Partneri Operacije:grad su: POGON – Zagrebački centar za nezavisnu kulturu i mlade, AKC Medika, Udruženje za razvoj kulture - URK, Montažstroj

Suradnici: 90-60-90, BLOK, Cirkorama, confusion, DelVe, Kontejner, Kulturtreger, Infoshop Roko i Cicibela, Multimedijalni institut, Seasplash, Slobodne veze, Studio za suvremeni ples, Škart, WHW

0%