Inception, Warner Bros., 2010.
Trajanje: 148 min.
Format: 2.35:1
Zvuk: Dolby Digital / DTS
Redatelj: Christopher Nolan
Glume: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Tom Hardy, Ken Watanabe, Marion Cotillard, Dileep Rao, Cillian Murphy, Tom Berenger, Michael Caine, Lukas Haas

Hollywood gotovo pola svoje godišnje zarade osigura u nekoliko ljetnih mjeseci. U razdoblju kada se u kino dvorane guraju nastavci i mnogobrojne adaptacije svih mogućih tematika (npr. filmovi kreirani po društvenim igrama) teško je naći novu ideju. Studiji u Hollywoodu smatraju svoju publiku relativno glupom i povodljivom. Filmovi koji su u posljednjih pet (i više) godina dolazili u tim najvažnijim ljetnim mjesecima pokazali su svu lijenost i bezidejnost nekadašnje tvornice snova. Rijetki su primjeri zabavnih filmova – ako je već sadržaj i bio loš – a još rjeđi primjeri hitova koji nude i zabavu i sadržaj. U tim mjesecima, a i u mjesecima koji im prethode, potencijalni blockbusteri, u koje je uloženo stotine milijune dolara, reklamiraju se u svim medijima, a novci koji su uloženi u reklamu nerijetko dostignu budžet filma. Pod takvim pritiskom mnogi filmovi ne uspijevaju doseći planiranu zaradu, a 300 milijuna dolara prodanih karata u cijelom svijetu ne jamče uspjeh a samim time ni ne ispunjavaju ulogu blockbustera. U posljednjih nekoliko godina situacija se pogoršala, a ni publika više ne prihvaća olako sve što im se gura pod nos. Jedini filmovi koji uspijevaju postići prave rezultate su adaptacije stripova i adaptacije popularnih književnih serijala koje obožavaju klinci i tinejđeri. Upravo je adaptacija stripa o Batmanu koju je Christopher Nolan u velikom stilu vratio na velike ekrane s filmom 'Batman: Početak' pokrenula stvari za redatelja. Film je požnjeo komercijalni uspjeh, a svidio se i kritičarima. Nolan je osvojio povjerenje studija i tri godine poslije je stigao još uspješniji nastavak 'Vitez Tame'. Film je zaradio više od milijardu dolara, a bez obzira na to što je izvedba u međuvremenu preminulog Heatha Ledgera bila najistaknutija – i donijela mu posthumni Oscar (posve zasluženo, bez obzira na smrt) – cijeli film je uspješno i kvalitetno postigao najbolje rezultate na svim poljima. Komercijalni uspjeh ovoga filma otvorio je vrata Nolanu za projekt na kojem je radio osam godina. 'Inception', film o ljudima koji kradu ideje iz tuđih podsvijesti u svijetu snova, sasvim sigurno ne bi ugledao svjetlo dana bez prethodnih redateljevih uspjeha. Koncept je jednostavan, ali ideja je došla od Nolana. Svijet snova i filmova dijele vrlo slične postavke. U snovima, kao i u filmovima dosadni i nevažni dijelovi jednostavno nisu prikazani ili odigrani. I u filmu, glavni lik Cobb. u jednom trenutku upita svoju arhitekticu Ariadne da li se sjeća kako su se našli u malom kafiću, u kojem sjede. Sve predispozicije za miješanje svjetova, brisanje stvarnosti i kreiranje novih dimenzija pojavljuju se u filmu. 'Inception' je više od blockbustera, akcijskog filma i samo još jednog kino hita. S više gledanja, film se dodatno otkriva i otvara te pokazuje da je kompleksniji i od onoga što nudi u prvom gledanju.

U svijetu u kojemu postoje naprave koje omogućuju dijeljenje snova između dviju i više osoba, Dom Cobb (DiCaprio) uspijeva steći reputaciju jednoga od najboljih kradljivaca ideja iz tuđih umova. Izrazito ilegalan i kompleksan posao doveo je Cobba u nezgodnu poziciju. Zbog zločina koji je navodno počinio ne može se vratiti u SAD svojoj djeci. Zadnji posao nije uspio napraviti na zadovoljstvo svojeg poslodavca – tvrtke koja ga zbog toga lovi po svijetu – a meta koju je neuspješno pokušao prevariti u snovima mu ponudi novi posao. Prevagu donosi primamljivo obećanje da će mu obrisati sve kriminalne radnje zbog kojih je tražen u SAD-u. Cobbov novi posao je najzahtjevniji pothvat u svijetu snova jer mora napraviti suprotno od onoga što inače radi, tzv. inception. Usaditi ideju u tuđi um puno je teži posao od krađe, ali zbog velikog uloga i mogućnosti da ponovno vidi svoju djecu Cobb se okreće ocu za savjet. Otac ga dovodi do njegove nove arhitektice okoliša u snovima, Ariadne (Page). Tu su još i specijalist za sedative Yusuf (Rao), Saito (Watanabe) kao glavni financijer, Arthur (Levitt), kao Cobbova desna ruka i Eames (Hardy) majstor prerušavanja i falscifiranja. Okupljeni tim brzo pristaje na Cobbov plan iako nitko nije uvjeren da se inception može izvesti. Ariadne služi kao prazna ploča, novi igrač kojemu se sve mora objasniti, a preko nje i publika dobiva objašnjenja što će se točno raditi i kako sve to funkcionira. Tokom priprema i planiranja Ariadne otkrije slabu točku u cijelome planu. Cobbova podsvijest uspijeva prodrijeti u svaki san u kojem on ordinira u obliku njegove žene Mal (Cottilard). Njegova sposobnost da kontrolira ili izbjegne njezino uplitanje se svodi na to da on ne smije znati kako se uredi određeni okoliš u snovima, jer je to najsigurniji i najlakši put da Mal ne sabotira posao. Obzirom da Ariadne ništa od toga ne dijeli s drugima, treba pretpostaviti da joj je Cobb nametnuo dovoljno jaku ideju ili misao da on to može kontrolirati. Kao emotivno središte i lik s kojim se gledatelji moraju poistovjetiti ili barem navijati za njega, DiCaprio uspješno i s lakoćom oživljava svoj lik i ispunjava ga sa svim potrebnim nijansama i slojevima koji su nužni da ovaj film ne ostane samo jedan veliki akcijski spektakl. Redatelj Nolan uspješno balansira akcijske elemente s pričom, a da u isto vrijeme lako i bez imalo problema kroz sve prožima koncept inceptiona, dijeljenja snova, krađe ideja, prolaska kroz više razina i svjetova. Ovo nije tipični ljetni hit koji nudi samo prazninu koja se ispunjava eksplozijama, pucnjavom i šturim dijalozima. Ovaj film ne dopušta lijenost gledatelju, ali u isto vrijeme nije težak za praćenje ako se gledatelj uključi. Jedno od najvećih osvježenja ovogodišnje kino ponude nudi dovoljno akcije za one koje ne zanima previše priča ili emotivne turbulencije glavnoga lika, a dovoljno materijala za razmišljanje onima koje ne zanima akcija. Priča i akcijski segmenti toliko su dobro izmiješani i povezani da se ne mogu dovoljno cijeniti ako ih se ne gleda kao cjelina. Djelo iznimne kvalitete, originalne ideje i divno razrađenog, režiranog, montiranog i izvedenog akcijskog segmenta koji se odvija na četiri razine u svijetu snova otvara svoje slojeve i ne umara gledatelja. Svaka razina ima različito vremensko trajanje, svaka razina ima jednog 'budnog' lika koji se brine za spavače, svaka razina ovisi o istovremenom udarcu koji će spavače vratiti na višu razinu i tako sve do površine i stvarnoga svijeta.

Stvarni svijet za glavnog lika možda i nije stvarni svijet, ali kada se brišu tolike granice, kada se glavni akteri danima, mjesecima pa i godinama kreću kroz više razina snova teško je vidjeti ili osjetiti razliku. I samim time se i pojam 'stvarnoga' teško može definirati, jer sva osjetila govore istu priču. Nolan ima rijetki talent. Napraviti uzbudljivo i napeto djelo koje gotovo jednako zabavlja zahtjevnu i nezahtjevnu publiku nije nimalo laki zadatak. U moru nastavaka, franšiza i adaptacija raznih video-igara i vožnji iz zabavnih parkova, lijepo je vidjeti da ima mjesta i za originalni film s originalnom pričom. Ovaj film je sa svojom zaradom od 700 milijuna dolara pokazao da ljetna publika nema ništa protiv uključivanja sivih stanica.

0%

Glasova: 1579