________________________________

KINO: KNJIGA ISKUPLJENJA, SF by Ranko Paun
Ranko Paun,Monday 08 February 2010

The Book of Eli, Alcon Entertainment, 2009.
Trajanje: 118 min.
Redatelj: Albert Hughes & Allen Hughes
Glume: Denzel Washington, Gary Oldman, Mila Kunis, Ray Stevenson, Jennifer Beals, Evan Jones, Joe Pingue, Frances de la Tour, Michael Gambon, Tom Waits, Chris Browning, Richard Cetrone, Lateef Crowder, Keith Davis, Don Tai

'The Book of Eli' je postapokaliptični američki film prepun metafora i posveta, redatelja braće Hughes, kojemu je u hrvatskom prijevodu dodijeljen naslov 'Knjiga iskupljenja'. Radnja se odvija tridesetak godina nakon velike kataklizme izazvane Trećim svjetskim ratom kad je zbog oštećenja ozonskog omotača Sunce spržilo Zemlju i svojom radijacijom usmrtilo većinu ljudske rase, a preživjeli su se još godinu dana nakon toga događaja morali skrivati pod zemljom. Civilizacija je uništena, države su nestale, a njihovi gradovi pretvoreni su u ruševine. Ljudi koji su preživjeli prisiljeni su snalaziti se kako najbolje znaju i umiju prepušteni na milost i nemilost krutoj realnosti i svakodnevnoj borbi za golom egzistencijom. Kako ne bi oslijepili od sunčevog zračenja moraju nositi sunčane naočale (Matrix). Velik problem predstavlja nedostatak hrane i vode, jer su uz većinu ljudi, stradale i mnoge životinje osim onih koje su se na vrijeme sakrile poput miševa, štakora i mačaka. Jede se sve, od ptica, mršavih mačaka do ljudi. Pošto su ishlapile sve nadzemne tekućice, preostali su jedino podzemni izvori pitke vode koji se budno čuvaju i koji onima koji za njih znaju daju moć.

Jedan od preživjelih ljudi je misteriozni Eli kojeg u filmu glumi poslovično sjajan Denzel Washington. Upoznajemo ga kao spretnog lovca i opasnog čovjeka koji je naučen preživljavanju u negostoljubivom i surovom svijetu. Za razliku od mnogih ljudskih bandi koje sreće putem on je čovjek sa ciljem koji već trideset godina putuje prema zapadu. Eli je primjer putnika, čovjeka s vizijom, voljom i ciljem ka kojemu teži i koji mu daje snage da izdrži sva iskušenja i prepreke na koje nailazi. Dok pješači zapuštenom cestom prepunom olupina automobila i autobusa punih kostura ispriječi mu se banda gnjusnih i prljavih ljudi ljudoždera s kojima se vješto obračuna brutalno ih savladavši i sasjekavši svojom mačetom. Saznajemo da posjeduje tajanstvenu Knjigu za kojom traga izvjesni Carnegie (Gary Oldman), vlastodržac jednog razrušenog gradića koji uz pomoć naoružane bande održava red među ljudima, a kojemu moć daje voda pošto je jedini koji zna mjesto podzemnog izvora iz kojeg crpi vodu i dijeli ju ovoj zajednici i tako je održava na životu. Za razliku od ostalih, on i njegova slijepa štićenica Claudia (Jennifer Beals) žive raskošnije od drugih. Pod raskoši se ovdje podrazumijeva redovito održavanje higijene što je ostalima strano i nepojmljivo zbog nedostatka vode.

Odlična je scena u kojoj Eli, nakon što je stigao u gradić kojim vlada Carnegie odlazi u radionicu kod jednog majstora koji popravlja sve i svašta kako bi mu ovaj popravio jedan uređaj. Očito nepovjerenje majstora s kojim je dočekao Elija, ali i neskrivena tipična ljudska znatiželja i želja za izazovima kod njega su tragikomični i daju jednu crno humornu notu njihovom susretu. Zanimljivo je prikazana i trgovačka pohlepa kad je potonji tražio da mu Eli plati i tom mu prilikom uzima sve predmete koje mu je Eli ponudio u razmjenu.

Kad Carnegie sazna da Eli posjeduje knjigu za kojom toliko neumorno traga, učinit će sve ne bi li do te knjige došao. Ponuditi će mu da spava s mladom Solarom (Mila Kunis), kćerkom svoje štićenice Claudie, a sve s ciljem da ga zadrži u gradu i dokopa se te knjige. No Eli svojom neobičnošću i posvećenošću cilju, te obazrivošću i poštovanjem iskazanim kćeri i njenoj slijepoj majci probudi u tim dvjema nesretnim ženama nadu. Solara će u njemu vidjeti izlaz, te će pobjeći od nasilnog Carnegie kako bi mu se pridružila na izvršavanju njegove misije i ispunjenju postavljenog cilja. Otkriva se da je ta knjiga koju Eli tako brižno čuva zapravo zadnja preostala Biblija na svijetu. Naime svi primjerci Biblije bili su spaljeni nakon Trećeg svjetskog rata jer se smatralo da je ona dovela do njega, odnosno bila uzrok toga rata. Carnegie koji se želi domoći te zadnje Biblije na svijetu, njome se nada podčiniti sve ljude kako bi ih učinio pokornima i poslušnima. Tada bi poput pravog despota mogao početi širiti područje svoje vladavine. Nakon što mu je Eli prethodno pobio veći dio njegove bande u dva odlično režirana obračuna, okuplja ostatak svoje naoružane bande i kreće u potjeru za Elijem i Solarom. Bježeći pred potjerom naići će na usamljenu kućicu s dvoje dobro naoružanih staraca za koje ispostave da otruju i pojedu svakog slučajnog prolaznika koji naiđe. Tu će ih sustići zli Carnegie i nakon okršaja napokon se dokopati Knjige. Ustrijeliti će Elija u trbuh i ostaviti ga da umre, a Solaru predaje vođi svoje bande Redridgeu (Ray Stevenson). Solara izazove prevrtanje oklopljenog automobila i pogibiju dvoje svojih otmičara te se vraća natrag po Elija kojeg tamo više nema. S autom se upućuje na cestu prema zapadu i sustiže Elija koji iako ranjen nastavlja svoje mukotrpno putovanje. U ovom dijelu priče očita je aluzija na dobro poznate biblijske priče o Lazarovu uskrsnuću i Isusovu križnom putu. Eli tako postaje simbol vjere i nepokolebljive volje. Zajedno stižu do razrušenog San Franciska i otoka u njegovu zaljevu gdje su se smjestili preživjeli ljudi koji su od nekadašnjeg zatvora stvorili bazu nove civilizacije u kojoj prikupljaju stare predmete, glazbu i knjige koje uz pomoć ponovno izumljenog tiskarskog stroja iznova štampaju. Tu će Eli izvršiti svoju misiju i izdiktirati napamet naučenu Bibliju (Fahrenheit 451) i poput pravog kršćanskog mučenika nakon ispunjenja zadatka umrijeti. Za to vrijeme zli Carnegie će otkriti da je Biblija koje se dokopao pisana na brajici, pismu slijepih koje ne može pročitati, a ni slijepa Claudia mu u tome ne želi pomoći. Ostavljen od svih i napušten, umrijeti će od gangrene izazvane ranom na nozi. Film završava tiskanjem Elijeve Biblije i Solarinim odlaskom iz Alkatraza. Odjevena u Elijevu odjeću, naoružana njegovom mačetom i sa slušalicama na ušima vraća se natrag k majci.

Prvi dio filma je odličan i neodoljivo podsjeća na 'Mad Maxa'. Nažalost isto se ne može reći i za drugi dio filma koji se razvodnjava i gubi u prosječnosti. Naime priča se sjajno razvija i gradira do trenutka kada se otkriva da je knjiga o kojoj se radi Biblija. Od tog trenutka priča postaje jedna obična kršćanska propaganda. Sam lik Eli tako postaje metafora prvih kršćana, vjerovjesnik, božji glasnik, personifikacija samog Isusa Krista ili pak apostol na što aludira scena u kojoj Eli obučen u bijelu halju diktira Bibliju. Ako je Eli u prvom dijelu filma podsjećao na Maxa Rockatanskog Mela Gibsona, u drugom dijelu filma se pretvara u Mad Maxa s Biblijom. Sve u svemu, religijske konotacije su upropastile film, ali su i ukazale na dva suprotstavljena interpretiranja i korištenja same Biblije. S jedne strane Elijev cilj je sačuvati posljednju Bibliju za buduće naraštaje kao temelj nove civilizacije i tradicije, dok lik Carnegie istu želi za svoje osobne probitke i podčinjavanje ljudi kako bi osigurao svoju vladarsku poziciju na kojoj se održava zahvaljujući sili, informacijama i znanjem koje drugi nemaju. U Elijevim rukama Biblija je simbol nade u bolju budućnost za sve, a ne samo jednoga čovjeka.

Eli kao simbol vjere u sebe i svoj cilj bez obzira na sve nedaće i iskušenja koja su stavljena pred njega, pozitivan je primjer koji jako nedostaje u našem današnjem društvu i državnom sustavu koji guše svaku individualnost i drugačije razmišljanje ukalupljujući nas na ovaj ili onaj način.

Gledano s tehničke strane film je briljantno snimljen. Akcijske scene su savršeno orkestrirane, silovite i brutalne slično kao u filmu 'Equilibrium'. Boja fotografije je isprano sivkaste nijanse koja se savršeno uklapa u kontekst priče i pusti krajolik u kojem se radnja odvija. Jedina zamjerka mogla bi se uputiti povremeno forsiranim redateljskim eskapadama poput one gdje se kamera približava i ulazi u sam mitraljez za vrijeme pucanja tako da imate osjećaj da vam puca u glavu. Osim toga sve drugo je savršeno. Posebno valja spomenuti kostime i scenografiju, ali i glazbu koja sjajno nadopunjuje radnju pogotovo u onim dijelovima filma u kojima pratimo Elijevo samotno kretanje pustim krajolicima, kojom se naglašava sama njegova volja i odlučnost.

Što se tiče glumaca, svi su odigrali svoje uloge bez zamjerke. Uz veterane Denzela Washingtona i Garyja Oldmana koji su upečatljivi i sjajni u svakoj ulozi u kojoj se pojave, posebno su osvježenje donijele iskusna Jennifer Beals koja je utjelovila lik slijepe Claudie i mlada Mila Kunis koja se savršeno uklopila među ovo troje glumačkih velikana. Najveće iznenađenje je Mila Kunis koja je jednostavnošću i spontanošću odlično parirala Denzelu Washingtonu i time pokazala svoj glumački potencijal, te ćemo ju zasigurno ubrzo gledati i u drugim većim produkcijama i blockbusterima.

0%

Glasova: 1647