Animirani film DUGA Joška Marušića, recenzija by Ada Jukić

Duga, Riblje oko, 2009.
Trajanje: 75 min.
Format: 1,85:1
Redatelj: Joško Marušić
Glas: Krešimir Mikić
Dan dvorane KD 'Vatroslav Lisinski: Premijera animiranog filma 'Duga' Joška Marušića

Sigurno je u ovaj dugometražni animirani film uloženo puno truda. A za one koji su učestvovali u stvaranju 'Duge' Joška Marušića, pa i one koji su nazočili premijeri u Lisinskom 29. prosinca, na Dan Dvorane, film sigurno predstavlja 'značajan kulturni događaj'. Ali da će domaća 'Duga' predstavljati 'značajan filmski svjetski događaj', kako je u euforičnom stilu najavila najavljivačica Događaja, nisam sigurna. Bez obzira na minule zasluge poznatog animatora i povijesnu svjetsku reputaciju Zagrebačke filmske škole, na koju još mogu računati animirani filmovi proizvedeni u Zagrebu.

Ogromni napori uloženi u stvaranje ovoga filma prije su rezultat naših produkcijskih i drugih infrastrukturnih filmskih uvjeta, a ukoliko se radi o stvaralačkom opterećenju, ono se može odnositi na množinu uloga koje je na sebe preuzeo autor filma, Joško Marušić, kao scenarist, redatelj i producent, na što vjerojatno nije bio prisiljen. Da je rasporedio teret, ne samo da bi napor stvaranja bio lakši, nego bi imao šansu polučiti bolji rezultat, bar što se filmske strukture tiče. Ključni je problem scenarija. I režije (što, onda, ključno preostaje?). Uzgred, najveći pljesak publike dobio je autor glazbe.

Film je zapravo animirana slikovnica u kojoj priču, zapravo dvije povezane priče Dinka Šimunovića (1873.-1933.), čita narator (čitaj Krešimir Mikić). Arhaični izvorni tekst teško je razumljiv i odraslima koji su čitali domaću lektiru, a djeci predstavlja prepreku u praćenju radnje. Dodamo li slabo razumljiv zvuk, kao klasičnu slabost domaćih filmova, to će im biti još teže. Patrijarhalni povijesni društveni kontekst s podređenim položajem žena i djevojčica, strahom od napadača i općim ruralnim siromaštvom, nije posredovan interpretacijom ili adaptacijom, već citatom. Jedini dodir sa suvremenošću igrani je početak i kraj filma u kojem otac dvoje djece zbog pljuska zaustavi auto u bajkovitom (Cetinskom) kraju.

Da je scenarist pustio (bar male) junake da sami govore i u današnji govor prevedu arhaični književni izraz minulog stoljeća, film bi bio razumljiviji za mlađu generaciju, ali da li mu je to bio cilj? Film se i tako nije odredio prema generaciji kojoj je namijenjen, a ako se radi o holivudskom svegeneracijskom projektu, to nije potvrđeno pristupom temi međugeneracijskog nerazumijevanja, to jest odnosa roditelja i djece, kojom bi se povezali svi članovi obitelji u udobnosti multipleksa (uz kokice, kako priliči gledati film, po uvjerenju Voditeljice . Odnos starih i mladih, napose roditelja i djece, u međuvremenu se promijenio i zapravo živimo u vremenu mladih, više nego njihove borbe za emancipaciju.

U jednoj (od niza) digresija u opisu životnog puta 'glavne djevojčice' na drastičan način opisano je njeno iskustvo obiteljske razmirice. Otac obitelji navodno je 'prokleo njenu majku' sa željom da je više ne vidi itd. Poslije ih ipak vidimo zajedno, a zajedno i nariču na početku i kraju filma, iako je Srna u neodređenosti završetka filma sačuvana od utapljanja za (kaže Marušić) možebitni filmski nastavak. Među drastičnim detaljima filma koji je, bar 'između ostalog', za djecu, i sudbina jednog od epizodnih ženskih likova kojoj je kao djevojčici svinja odgrizla prste (usporedi s horror nastavkom Hanibala!). Psihoanalitika suparništva oca i sina za mušku slavu i djevojačku ljubav, također se ne čini kao problematika primjerena dječjem uzrastu...

Doslovni način prenošenja književnog teksta u animirani film za nekoliko uzrasta (kao način da se osigura 'izvorni hrvatski filmski proizvod'?) ne doprinosi univerzalnosti i razumljivosti poruke, već je endemizira u svršenom prošlom vremenu i izdanju.

U odnosu prema povijesnim događajima pristranost je domoljubno utemeljena. Čini se kao da se s filmom zakasnilo petnaestak godina, i da bi još euforičnije bio dočekan u vremenu u kojem nije bilo dvojbe o ispravnosti svakog vlastitog poteza. Demoniziranju osvajača doprinosi se i grafički, mase napadača prikazane su karikaturalno, u čemu najviše prepoznajemo Marušića, ali indikativno je da iste likove pronalazimo i na tribinama koja prati Alkarsko natjecanje. Za razliku od prepoznatljivog prikaza masovnih scena, pojedinačni portreti, uključivo lik glavne junakinje, djeluju shematski i plošno, kao crteži nesigurnom rukom.

Udvojena priča s epizodama u nizu retrospekcija povezuje različite likove i teme s kojih se pažnja prenosi naizmjenice, kao u (domaćim) igranim sapunicama. Ta epizodnost i mogućnost nastavka koju je Marušić s pozornice spomenuo, osigurana je nejasnim ishodom glavnih likova, Djevojčice Srne i Dječaka Salka, a ne zna se ni što je sa Salkovim ocem (koji se u alkarskoj dionici filma istaknuo kao privremeni (anti)junak).

Da se osvrnemo i na naslov. Marušićeva 'Duga' povezuje dvije priče Dinka Šimunovića, 'Dugu' i 'Alkara'. Prvo je pitanje zašto se te dvije priče povezivalo, kad je svaka mogla biti pojedinačno zaokruženo (animirano) djelo, a drugo, zašto je odabran prvi naslov, jer 'Duga' zvuči nekako poetski i pejzažno, dok 'Alkar' asocira na akciju i junaštvo, a to ima prednost u svjetskoj žanrovskoj 'leksici'. 'Alkar' se lako izgovara i zvuči zgodno i kad se ne zna što znači (usporedi s 'Avatar' ) Ali u filmu koji kao 'izvorni hrvatski proizvod' pretendira na svjetsko tržište, možda se htjelo izbjeći mogućnost 'gubljenja naslova u prijevodu', pa je prevagnuo naslov s jednoznačnim engleskim prijevodom (Rainbow).

Ali, da ne završimo negativnom kritikom. Upravo nas je autor filma u TV Dnevniku informirao koliko je stojalo snimanje filma, koliko je u troškovima participiralo Ministarstvo i kolika su mu očekivanja i ambicije. To su milijuni Eura zarade i Oscar, koji smo u animaciji zaslužili jer ga već dugo nismo dobili!? A na kraju recesijske godine, nema drugoga nego pouzdati se u filmsku iluziju i gospodarsku animaciju. To nije nemoguće. Dovoljno je prijeći ispod 'Duge'.

Ada Jukić, 30 12 2009

0%

Glasova: 1649