KINO: AVATAR, SF by Tihoni Brčić
Tihoni Brčić,Sunday 20 December 2009

Avatar, Twentieth Century-Fox Film Corporation, 2009.
Trajanje: 162 min.
Format: 1,78:1
Redatelj: James Cameron
Glume: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Michelle Rodriguez, Giovanni Ribisi, Joel Moore, CCH Pounder, Wes Studi, Laz Alonso, Dileep Rao, Matt Gerald, Sean Anthony Moran, Jason Whyte

AVATAR “ZRNO PO ZRNO – PLANET”

Ne tako davne 1997. dok sam boravio u San Franciscu na filmskom postdiplomskom studiju, kao gost predavači došli su nam profesionalci iz famoznog studija za vizualne efekte Digital Domain. Nakon predavanja, od silnog uzbuđenja nisu mogli izdržati a da nam ne progovore o novom mega projektu svoga šefa u kojem je namjera bila stvoriti fotorealistični kompjuterski generirani vanzemaljski planet - od njegovih stanovnika pa do najmanjeg zrnca pijeska na plaži! Stekao sam dojam da im je već tada bilo jasno da to neće biti izvedivo. Šef im je bio James Cameron, projekt se zvao 'Avatar'.

Fast forward 10 godina u budućnost... Cameron službeno najavljuje 'Avatar'. Prije par mjeseci uslijedile su prve scene iz filma uz katastrofalne reakcije publike. Da li je poput nekih svojih kolega izgubio kreativnu nit ili je hiperaktivni marketing učinio zasićenje? Gledatelji i kritičari diljem svijeta ovih dana donose svoj sud koji je gotovo jedinstven – Cameron je još uvijek “king of the world”! Već je dobio nekoliko nagrada i nominacaja, a u pripremi su i dva nastavka...

'Avatar' je jednostavna priča o paraplegičnom marincu na planeti Pandori s ciljem iskorištavanja prirodnog bogatstva, koji se nakon intimnog zbližavanja s naizgled nerazvijenim humanoidima Na’vi nađe moralno rastrgan između svojih nadređenih i plavoputih domorodaca. Naziv avatar mnogi će prepoznati kao sličicu koju koriste pri komunikaciji na internetu, no ona se temelji na mitologiji Hindusa i predstavlja utjelovljenje boga. U filmu je taj naziv više nego prikladan, budući naš glavni ljudski junak (kao oličenje svemogućeg boga) radi integracije preuzima genetski prilagođeno tijelo inferiornih Na’vija. Kroz naziv planete njih se pak ilustrira kao božje miljenike, što je po mitologiji bila Pandora, žena kojoj je preostala samo nada.

Moram priznati da sam bio vrlo skeptičan nakon prvih promotivnih materijala. No, kada se čovjek napokon sjedne u zamračeno kino, stavi 3D naočale i počne gledati film, shvati kako su sve predrasude neopravdane i van konteksta. Cameron nas sa takvom lakoćom kroz oči (a kasnije i avatar tijelo) glavnog lika upoznaje i zaljubljuje u rajsku planetu i njene egzotične stanovnike da nas doslovno transportira na Pandoru cijelim tijelom... i srcem. Nemojte se iznenaditi suznih očiju kao u 'Titanicu'. Ovog puta imat ćete ih za likove koji ne samo da nisu ljudi, već su obične kompjuterske animacije! Ako to nije vrhunski redateljski doseg, onda ne znam što je.

Realističnost animacije je napokon na razini koja se već dugo očekuje, od neživih stvari (kompletna planeta – od atmosfere do famoznog zrnca pijeska!) do živih bića (“gluma” plavoputih Na’via realističnija je od živih glumaca), a 3D samo upotpunjuje iskustvo (prestaje biti jeftini trik za skretanje pažnje i postaje realna prostorna pozornica). Kao što to obično biva s Cameronovim filmovima, tehnologija za sve navedeno trebala je biti izmišljena za potrebe filma. Kada se uzdizalo 'Avatar' kao film koji će iz temelja promijeniti filmsku industriju, PR odjel bio je u pravu. Spielberg je još sa 'A.I.' i 'War of the Worlds' pokušao to postići, no tek je Cameronu uspjelo da na licu mjesta, dok snima glumce u bilo kojem ambijentu, u realnom vremenu vidi njihove virtualne “avatare” i virtualni svijet u kojem se nalaze. Ilustracije radi, da bi redatelji vidjeli finalnu verziju scene s efektima, donedavno je za to trebalo čekati i po par mjeseci! Nemojte se začuditi ako ova tehnologija završi na vašem kućnom računalu unutar sljedećeg desetljeća i omogući vam snimanje kućnih videa na Karibima sa Schwarzeneggerom kao gostom, a da se ne maknete iz vaše dnevne sobe.

Dakako, kao što sam Cameron često govori, niti najbolji vizualni efekti ne funkcioniraju ako niste emotivno vezani uz likove (usporedite s Emmerichovim '2012'). Sa time nije nikada imao problema, a jedini problemi koji se ovdje javljaju su neoriginalnost, jednostavnost i predvidljivost priče. Diskutabilno je da li su to zaista problemi. Priča ne mora biti originalna da bi bila upečatljiva – istrebljenje jednih bića na uštrb drugih dio je ljudske repetativne povijesti, jednostavnost omogućuje jasniju koncentraciju na poruku priče (sjetimo se Snyderovih '300'), a o predvidljivosti da ne govorimo – znamo da brod potone, no to nije spriječilo 'Titanic' da postane najgledaniji film svih vremena.

U 'Avataru' se osjeti “posuđivanje” od mnoštva drugih filmova poput 'Dances with Wolves' i 'Star Trek: Insurrection', ali ponajviše Japanskih animea poput 'Princess Mononoke' i 'Final Fantasy' koji njeguju koncept Gaia hipoteze o planeti kao živućem organizmu. Može se to smatrati kao svojevrsni hommage. Poput 'Star Warsa' i' Matrixa', 'Avatar' miješa već dobro znane sastojke i od njih radi potpuno novu jedinstvenu i inspirativnu cjelinu, što nije tako jednostavno kako izgleda (svi znamo brojke i slova, no to nas ne čini matematičarima i pjesnicima). Zanimljivo je da su neki od tih sastojaka njegovi vlastiti filmovi – malo 'Aliens' i 'True Lies', no ponajviše 'Titanic'. Uz toplu (ne)ljudsku priču isprepletenu avanturizmom i zadivljujućim akcijskim prizorima, 'Avatar' nudi šarenenilo i sjaj u kojem će ženski dio publike posebno uživati (“Ovo je planet za žene” bio je komentar u kinu).

Raditi tehnički revolucionarni, najskuplji film u povijesti (budžet s marketingom u rangu od 500 milijuna dolara) velika je odgovornost čak i za perfekcionista i megalomana kao što je Cameron. Pojednostavljenje priče i “posuđivanje” iz drugih filmova u tom kontekstu ne djeluje iznenađujuće (film za sve dobne, spolne, vjerske i nacionalne skupine), no zato nije iskorišten njegov puni kreativni potencijal. Iako 'Avatar' nije medu njegovim najboljim ostvarenjima, još uvijek je to pravi James Cameron film i tu nema dileme. Naposlijetku, kao što je jedan gledatelj komentirao, ovo je najbliže iskustvu da za života kročimo na drugu planetu. Kad ne može NASA, može James Cameron.

Tekst napisao Tihoni Brčić

0%

Glasova: 1649