________________________________

________________________________

Muppet Show: od pionirskog poduhvata, preko 'Muppet Movie' do blagdanskog 'A Muppets Christmas'
Jagoda Bush, 27/12/2008, Glas Amerike,Saturday 27 December 2008

Glas Amerike

Od emitiranja njegove prve epizode, početkom 1976., do emitiranja zadnje, stodvadesete, 1981. godine, Muppet Showje bio pionirski poduhvat, revolucionarna televizija.Tijekom pet sezona "nadahnutog ludila," show je bio prikazivan u više od stotinu zemalja, na nekoliko desetaka jezika; gledalo ga je, tjedno, oko 235 milijuna TV-gledatelja.Nitko nije mogao ni zamisliti kakvu će popularnost steći, nitko osim – njihovog kreatora, Jima Hensona.

Glamurozna i egocentrična Miss Piggy, prima donna Rubensovih proporcija; Fozzie Bear, dragi i simpatični, ali dozlaboga nespretni komičar, čija je svaka šala neuspjela; Gonzo, s likom ptice-grabljivice i fetišom pilića; Statler i Waldorf, ona dva "naftalinca," sa svojim vječnim upadicama; Rowlf, pas koji svira glasovir, uvijek ravnodušan i "flegma"; i cool kućni bend - The Electric Mayhem, pod vodstvom Dr. Teetha; Ernie, Bert i nebrojeni drugi Muppeti, od štakora Rizza i čudovišta Sweetumsa i Swedish Chefa do najvažnijeg od svih, onoga koji na okupu drži sva ta luda stvorenja jer jedina je, u toj ludo razigranoj kući, razumna i razborita duša - ohrabruje ili tješi ovoga, trpi bizarne ispade onoga, odoljeva Miss Piggy i njenim amoroznim nasrtajima (a i njenim karate zamasima!), udovoljava zvijezdama-gostima showa, nastoji držati uzde u rukama - ne baš laka i jednostavna zadaća... obične male, zelene osobe, žapca Kermita...

Jim Henson, rođen 1936., u Greenvilleu, u Mississippiju, odrastao nadomak Washingtona, u Hyattsvilleu, u Marylandu, svog je prvog Kermita napravio 1955. godine, od starog maminog kaputa, s očima od pingpong loptice, razrezane na dva dijela.Ta njegova rana verzija slavnog vodozemca bila je nešto apstraktnijih crta lica i obilježja.Evolucija Kermita nastavit će tijekom 60-ih godina.Žgoljavi mali zeleni postat će"drugo ja" visokog, štrkljastog, bradatog, tihog, prijaznog i beskrajno strpljivog Hensona, njegovo "drugo ja," ali malo razdražljivije, svakako otvorenije, bez dlake na jeziku, po riječima samog Hensona, no i drugi Hensonovi likovi poslužit će kao odušak raznim aspektima njegove ličnosti i njegovog humora.

Hensonova stvorenja, Muppeti (riječ je također bila kreacija Jima Hensona, nastala od dviju - marionette i puppet, sviđao mu se zvuk tog novog izraza), debitirali su na televiziji još 1954. godine, na lokalnoj TV-postaji u Washingtonu, kao Sam and Friends, a 1969., Kermit the Frog, Oscar the Grouch, Cookie Monster, Bert, Ernie, Big Bird i neki drugi iz Muppet ekipe postat će zvijezde dječjeg programa, dječje televizijske radionice Sesame Street.Henson je smatrao da uz dom i školu televizija također može i mora igrati važnu ulogu u odgoju i obrazovanju djece. Milijuni i milijuni djece su i odrasli, učeći slova, brojeve, koncepte... od Muppeta iz "Ulice Sezam," najpoznatije ulice Amerike; milijuni u Americi i svijetu i danas uče s iste te adrese.Ta je maratonska serija Hensonu i njegovoj ekipi donijela ogroman uspjeh, ali tek s pojavom Muppet Showa Jim Henson postaje lutkar za ljude svih uzrasta, a njegov show, kako je on od početka sâm i vjerovao – zabava za svakoga.Na vrhuncu svoje slave, g. 1979., Muppeti se pojavljuju i na velikom ekranu, u filmu The Muppet Movie.Pojavit će se u još nekoliko filmova, Henson biti nominiran za Oscara, a za svoj TV-show dobiti Emmyja.

Hensonove su lutke vrlo uvjerljive, naročito uvjerljive u društvu čovjeka.Tko može zaboraviti sve one goste Muppet Showa – od Rudolfa Nurejeva, u baletu “Swine Lake,” u pas de deuxu s jednom prasicom, u ljudskoj veličini, i Gilde Radner, koja pjeva u duetu s jednom mrkvom u smokingu, do Linde Ronstadt, zbog koje Miss Piggy Kermita zaključava u kovčegu, jer Linda pokazuje malo previše zanimanja za malog, zelenog domaćina, a i on nju zatreskano gleda, i zajedno pjevaju "All I Have To Do Is Dream" (ta će njihova izvedba biti jedna od deset skladbi uvrštenih na album Kermit Unpigged, 1994. godine), do Boba Hopea, Orsona Wellsa, Rogera Moorea, Johna Cleesa, Harryja Belafontea, Beverly Sills, Dizzyja Gillespieja, Genea Kellyja, Victora Borgea, Alicea Coopera, Stevea Martina, Dona Henleyja, Jimmyja Buffetta, Vincea Gilla....

Više od pola stoljeća prošlo je od kreacije prvog Muppeta, žapca Kermita, ali luda i šašava, čarobna mala družina i danas oduševljava i mlade i stare diljem svijeta, na više desetaka stranih jezika.Putujuća izložba pod naslovom "Fantastični svijet Jima Hensona," postavljena nedavno i u muzeju Smithsonan, posjetit će, sve zajedno, do siječnja 2011. godine, dvanaest američkih gradova.Početkom ovog mjeseca dobili smo, nakon gotovo cijelog desetljeća, i novi, novcati televizijski film s Muppetima, blagdanski "A Muppets Christmas: Letters to Santa."

Jim Henson je umro 1990. godine, u 54. godini života; Muppete je, 2004. godine, kupila Walt Disney Company.

Henson je svoju umjetničku karijeru počeo s najosnovnijim od svih pribora – olovkom i papirom.Od najranijeg djetinjstva crtao je čudesna stvorenja i likove, pisao šale, maštovite dijaloge, eksperimentairao s raznim medijima, razmišljao i zamišljao u tri dimenzije, sastavljao mobile... Umjetnik, lutkar, pripovjedač, filmski redatelj i producent, sjajni, multitalentirani inovator, Hensonov je um bio jedan plodonosni, nepresušni izvor ideja.Počeo je kao one-man show da bi, uz suradnike, u prvom redu Franka Oza, prerastao u svjetski fenomen.Super-zvijezda Miss Piggy i bila je Ozova kreacija.Suradnja te dvojice ostaje nezaboravna, naročito u lutkarskim parovima Miss Piggy & Kermit, Ernie & Bert, Kermit & Fozzie Bear.Živahni Oz i tiši, povučeniji Henson - Henson glasom, a Oz rukama - udružili su se i u liku Swedish Chefa, s ludo smiješnim rezultatima.

Nije bio prvi TV-lutkar, ali Jim Henson je, sa svojim Muppetima, bio prvi koji je jednu drevnu umjetnost prilagodio suvremenom mediju, televiziji.

0%