________________________________

________________________________

9. Motovun Film Festival: Post Festum by Robert Jukić
Robert Jukić,Wednesday 22 August 2007

Motovun Film Festival

Sada u vrijeme trajanje Sarajevo Film Festivaal podsjetimo se na Motovun Film Festival.

Motovunski filmski festival pokazao je svojim devetim izdanjem neuništivu vitalnost. Može mu se prigovoriti kako na njega dolaze istrošeni oporbeni i lokalni političari tražeći medijsku podršku i nastojeći prisutnoj publici pokazati svoj progresivni svjetonazor (malo sutra!, tamo na njih nitko ne obraća pažnju) i kako publika koja više voli tulumariti nego gledati filmove, a tu je određena neprofiliranost glavnih programa. Međutim, činjenica je da ta ista tulumarska publika plaća ulaznice i gleda filmove, pa su sve projekcije su popunjene. Filmovi koji na Motovunu imaju odličnu gledanost u redovonoj kinodistribuciji katastrofalno podbacuju, i stalo sebi postavljam pitanje gdje se kriju ti ljudi tijekom godine. Zar samo u Motovunu mogu cijele dane gledati naporne i (katkad) pretenciozne niskobudžetne neameričke filmove. Na 10.-om MFF-u zemlja partner će biti Rusija, i bit će gomila ruskih filmova. Uostalom, ruski film doživljava pravi boom, a nama u kina (jednom u pet godina) dođu neka nebitna ostvarenja s komercijalnim potencijalom, i u pravilu loše prođu (vidi '9.-u satniju'). Na kraju spomenimo i Toyotu kao jednog od sponzora Festivala. Imam Toyotin auto, ali pitanje je hoće li mi (manje zbog proizvođača, a više zbog zastupnika i servisera) i slijedeći auto biti Toyota).

Ove godine uspio sam pogledati dobar dio festivalskih filmova te kao i mnogi nisam se složio s odabirom službenog žirija za najbolji film. Očigledno i na tom motovunskom polju vladaju određeni ustupci i kompromisi, jer najmanje tri filma bila su bolja od dobitnika 'Propelera'. Žiriji izgleda vole upadati u samo njima poznate zamke, i u pravilu se odlučuju za filmove za koje se već unaprijed 'trebaju' odlučiti. Film koji treba dobiti glavnu nagradu mora biti provokativan do određenog stupnja, ali ne beskompromisno.

Prvi dan uspio sam pogledati četiri filma. Prvi je bio austrijski 'Savršen svijet' (Heile Welt, 2006.) Jakoba M. Erwaa (u drugom glavnom programu od A do A). Film paraleno prati nekoliko priča koje se vremenski prepliću vraćajući se na neke od početnih točaka događanja. Društvo izobilja ima i svoju tamnu stranu. Naši susjedi teško se suočavaju sa stvarnošću. Film dobro započinje i djeluje kao dokumentarac. Kada mislite da će to biti priča o izgubljenoj generaciji, umiješaju se i odrasli, i priča se rasplinjava u nešto sasvim drugo. Više nije film o klincima ni o bijedi ni o austrijeskoj otužnoj stvarnosti u nemilosrdnom društvu, već sve to pomalo, ali bez jasnih redateljskih namjera.

Drugi film je brazilska raskošno producirana drama 'Kuća od pijeska' (Casa de areia, 2005.) Andruchaa Waddingtona o tri generacije žena u velikom vremenskom rasponu. Glavna junakinja dolazi s mužem u pustinju gdje trebaju osnovati novi dom. Nakon nesretne muževe smnrti pokušava se pod maknuti s tog mjesta 'gdje je Bog rekao laku noć, ali svi njezini pokušajui propadaju i ona se polako miri sa sudbinom. Film koji izvrsno pokazuje koliko ljudska izdržljivost i upornost može značiti za opstanak. Film zaslužuje kinodistribuciju, ali teško da će se u ovim 'popcorn' uvjetima u kojima publika gleda samo američki komercijalni trash, neki od malih distributera za to odlučiti.

Treći film je bio i film na otvaranju MFF-a. Izraelsko 'Drago blato' (Adama Meshuga'at, 2006.) Drora Shaula biografska je i dramatična priča samog redatelja koja govori o jednom sumornom razvoju izraelske države. Ljudi su živjeli u kibucima a djeca odvojena od roditelja zajednički su odgajana. Jedna od članica teško podnosi takav način zajedničkog života bez imalo intimnosti i kao takva je podložna stresovima. Autori su dojmljivo rekonstruirali prostor i vrijeme sedamdesetih godina prošlog stoljeća, i napravili film koji se mora svijdeti.

Noćni film bio je američki 'Dan, noć, dan, noć' (Day Night Day Night, 2006. Julie Loktev, priča o djevojci koju teroristi pripremaju za samoubilački bombaški napad u centru New Yorka-. Zanimljiva tema, ali neinventivno realizirana. Autori čitavu priču 'krpaju' dugačkim kadrovima susreta maskiranih terosrista s njihovom žrtvom. Međutim, ništa se ne saznaje, zašto se djevojka uopće odlučila na tako nešto, a i koji je cilj terorista. Naporan film bez imalo dramatike. Tema je intrigantna, ali je realizacija na nivou amaterskog filma.

Drugi dan nisam bio na Motovunu, a treći dan odgledao sam tri filma. Srpski animirani (crtani) 'Film Noir' (Film Noir, 2007.) redateljskog dvojca D. Juda Jonesa & Riste Topaloskog mogao bi se provući kao originalni američki dugometražni crtani film. Dečki su se potrudili i oko animacije i tipično noirovske priče. Prvatni detektiv budi se kraj leša policajca ne znajući ni tko je ni što je, i započinje potragu za svojim identitetom i razlozima koji su doveli do nastale situacije. Film je pomalo predugačak, ali treba uzeti u obzir i neudobne drvene stolice malog motovunskog kina Bauer, pa bi za ocjenu trebalo pričekati drugo gledanje (ako dođe do njega).

Danska ljubavna drama 'Nakon vjenčanja' (Efter bryluppet, 2006.), Susanne Bier solidno je ostvarenje, ali ništa više od toga. Glavni lik radi u humanitarnoj misiji u Indiji i vraća se u Dansku na poziv bogataša koji želi donirati veću svotu love. Uskoro ustanovi da je bogataševa žena njegova bivša ljubav, a njihova kćerka zapravo njegova. I oko tih odnosa isprepliće se priča da bi se humanitarna misija stavila u drugi plan.

Fantastični 'Panov labirint' (El laberinto del fauno, 2006.) u meksičkošpanjolskoj koprodukciji Guillermoa del Toroa po mišljenju pisca ovih redaka najbolji je film Festivala, ali i film koji na MFF-u nije dobio nikakvu nagradu. U formi fantastike autori govore o tome što je bio španjolski građanski rat, koji je vremenom pao u zaborav. Djevojčica Ofelija s trudnom majkom koja se udala za oficira Francove fašističke vojske putuje svojem očuhu negdje u zabit Španije gdje još traje potraga za ostacima protivničkih snaga. Tamo je pronalazi Pan koji je obavještava da je ona zapravo izgubljena princeza koja se mora vratiti u podzemlje i preuzeti svoje upražnjeno prijestolje. Prije toga mora obaviti tri opasna zadatka. Izvanredna paralela između stvarnosti okrutne Francove Španije i čudesnog, ali isto tako opasnog tajanstvenog svijeta koji se krije ispod zapuštenog vrta. Del Toro pokazuje kako je iskonsko Zlo podjednako opako kako u stvarnosti tako i u čudesnom podzemnom svijetu. 'Panov labirint' nije politička metafora ni jednostavna bajka, to je punokrvni film o jednom vremenu i opasnoj fašističkoj ideologiji koja se stalno obnavlja. Film koji svakako trebao igrati u kinima, ali do toga neće doći.

Četvrti dan prikazan je krajnje pesimističan usporeni srpski 'Buđenje iz mrtvih' (2005.) Miloša Miše Radivojevića, film koji govori o intelektualcu u autističnoj sredini. Za Srbiju nije niti će biti katarze, većina stanovnika još živi u nekim prošlim iluzijama, i to Miša Radivojević dobro prikazuje. Ideološki sukob glavnog lika i njegovog oca (glumi ga izvrsni Ljubo Tadić) nema rješenja, i naš (anti) junak pribjegava krajnjim, nimalo intekektualnim metodama u tom razrješenju. Film je ipak predugačak, i jednim skraćivanjem od pola sata bio bi daleko efektniji.

Češka komedija 'Ljepota u nevolji' (Kráska v nesnázích, 2006.) Jana Hrebejka pokazuje kako se i u Češkoj događaji iste stvari kao i kod nas. Glavna junakinja, nakon što joj muž završi u zatvoru zbog krađe auta, 'skompa se' s vlasnikom togs auta, dobro situiranim Čehom iz Italije koji potražuje svoje nacionalizirano vlasništvo. Film je imao šanse da beskompromisno progovori o nekim pitanjima i obiteljskim odnosima, ali je zastao na pola puta pretvarajući se u tipičnu češku komediju.

Dobro režirani britanski, ili točnije škotski 'Hallam Foe' (Hallam Foe, 2007.), Davida Mackenziea film je koji se mora svidjeti i publici i kritici. Glavni junak je dječak koji ne vjeruje da je smrt njegove majke slučajna i bježi od bogatog oca i maćehe u London. Tamo upoznaje malo stariju djevojku koju špijunira u slobodno vrijeme s krovova. Čitava priča samo je naizgled bizarna, jer redatelj David Mackenzie čvrsto sve drži u rukama kako bi pokazao da zakonitosti sazrijevanja.
Talijanska drama 'Moj brat je sin jedinac' (Mio fratello è figlio unico, 2007.), Daniele Luchetti određeno je razočaranje. Autori su progovorili o jednom osjetljivom trenutku talijanske povijesti, kada su se stvarale lijeve terorističke skupine, ali opet s nizom kompromisa razdvodnjavajući priču s nebitnim događajima koji nisu u funkciji filma, umjesto da se čitavo vrijeme držao dva glavna lika, dva brata, od kojih je jedan po uvjerenju (na početku) fašist, a drugi komunist.

Peti dan prikazan je dojmljiv austrijski horor 'Za tri dana si mrtav' (In 3 Tagen bist du tot, 2006.) Andreasa Prochaske, film koji je mogao biti odličan predstavnik tog žanra, ali zbog upotrebe nekih klasičnih štoseva iz američkih horora, stao je na pola puta. U nekom malom mjestu svatko iz grupice tinejdžera dobiva SMS poruku kako je za tri dana mrtav. Dobar početak, ali razrješenje je klasični 'deus ex machina'.

Ruski 'Otok' (Ostrov, 2006., Rusija) Pavela Lungina prikazan je nakon dodjele nagrada. Priča o čovjeku koji godinama živi s teretom savjesti i sjećanja kako je nekoga ubio, prikazana je u epskoj maniri Andreja Tarkovskog. Čovjek živi kao iscjelitelj s grupom pravoslavnih svećenika na jednom otočiću negdje na sjeveru Rusije, i što je nazanimljivije, dobar je u svojem poslu. Međutim, grijeh koji ga proganja čini ga takvim da je već pomalo i nepodnošljiv za svoju zajednicu, sve dok se ne pojavi netko iz njegove daleke prošlosti. Iskupljenje kao smisao života poništava grižnju savjesti kao prepreku za umiranje. Kod nas nepoznati Pavel Lungin napravio je film koji nas može dodirnuti i o kojem možemo razmišljati još danima nakon što smo ga gledali.

Nagradu 'Propeler' dobio je izraelski 'Drago blato', a publika je nagradila Gorana Kulenovića za njegovu rock mješanciju 'Pjevajte nešto ljubavno'. Osobno mišljenje vašeg kritičara je da su najbolji filmovi (redosljedom) 'Panov labirint', 'Otok' i 'Kuća od pijeska'. Stvar ukusa, u krajnju rukun to i nije važno. Šteta je jedino šte sve te filmove (osim nekoliko iznimaka) nećemo vidjeti u hrvatskim kinima jer neće biti njihove distribucije. A i da igraju, pitanje je gdje bi bila motovunska publika.

0%