Jonathan Franzen u Zagrebu (p)
press / VBZ,Saturday 17 March 2012

Izdavačka kuća V/B/Z ima čast i zadovoljstvo najaviti hrvatsko predstavljanje i gostovanje u Zagrebu jednog od najvećih svjetskih pisaca današnjice Jonathana Franzena.

Tribina s Jonathanom Franzenom održat će se u zagrebačkom VIP Clubu, Trg bana J. Jelačića 9, u četvrtak 22. ožujka 2012. godine, s početkom u 20 sati. Voditelj tribine je Borivoj Radaković.

Jonathan Franzen
VELIKI AMERIČKI PISAC

„On nije najbogatiji ni najslavniji pisac. Njegovi likovi ne rješavanju zločine, nemaju nadnaravne moći niti žive u budućnosti. Ali u svom najnovijem romanu, Sloboda, Franzen nam je pokazao kako danas živimo.“ Lev Grossman, Times
Ovo je citat s naslovnice časopisa Time koji je Jonathana Franzena nazvao „Velikim američkim piscem“ i na naslovnici objavio njegovu sliku, što je u stoljeću političkih, ekonomskih i ekoloških kriza te zaokupljenosti drugačijim oblicima slave, čast koja rijetko dopadne živućeg pisca.

Korekcije
Jonathan Franzen rođen je 1959. godine u SAD-u, mjestu Western Springs, država Illinois, a odrastao u predgrađu St. Louisa, država Missouri. Nakon što je 1981. godine diplomirao germanistiku na Swarthmore Collegeu, kao Fullbrightov stipendist odlazi studirati na Freie Universität u Berlinu, a kasnije kraće vrijeme radi u seizmološkom laboratoriju harvardskog sveučilišta. Za svoj prvi roman, The Twenty-Seventh City (objavljen 1988.) dobio je nagradu Whiting Award. Drugi roman, Strong Motion, objavio je 1992. godine. Svjetsku slavu i priznanje donosi mu tek treći roman Korekcije (2001), književni fenomen zadnjeg desetljeća 20. stoljeća. Korekcije su priča o disfunkcionalnoj obitelji Lambert, roman koji predočava zastrašujuće obrise kapitalističke Amerike. Članovi obitelji proživljavaju teške trenutke: Alfred Lambert boluje od Parkinsonove bolesti, a njegova supruga Enid i dalje se zavarava nadom u bolju budućnost. S nestrpljenjem očekuje obiteljsko božićno okupljanje na kojem će se pojaviti njihova djeca: Chip, Denise i Gary. Nije svjesna toga da se njihovi životi gotovo raspadaju. Korekcije su potrebne svima: Alfredovom umu, scenariju koji piše Chip, Garyjevoj obitelji, Denis – vrhunskoj kuharici - koja je dobila otkaz nakon afere sa šefovom ženom. Potrebne su religiji, ekonomiji, zdravstvu i društvu u cjelini. Ovim romanom Franzen secira američko društvo i međuljudske odnose, a zapravo opisuje sve nas. Korekcije su izazvale pravi val oduševljenja kritike i čitatelja, kritičari su roman prozvali „prvim pravim romanom novog tisućljeća“, a Franzena modernim Tolstojem. Roman je osvojio National Book Award. Prodan je u više od 3 milijuna primjeraka, što je za ozbiljnu književnost nevjerojatna brojka, a kritičari i čitatelji željno su iščekivali novi roman tada već jednog od najslavnijih svjetskih pisaca.

Sloboda
Devet godina nakon proslavljenih Korekcija, Franzen je objavio roman Sloboda, što je postao kulturni i izdavački događaj ljeta 2010. godine. Obama je Slobodu čitao to ljeto na godišnjem odmoru, Franzenova slika pojavila se na naslovnici Timea, i svi su iščekivali ocjenu kritike. Kritičari su Slobodu nazvali „romanom godine, romanom stoljeća“, a Franzena književnim genijem našeg vremena. Sloboda se doista može nazvati romanom ovog stoljeća jer to je roman koji progovara o našem vremenu, načinu života, psihologiji i međuljudskim odnosima jedne ere. Saga je to o dvije američke obitelji, Berglundovima i Emersonovima, koja kroz njihove životne priče daje kritički presjek vremena u kojem živimo a kojem se mnogo toga može zamjeriti, što Franzen izražava britkim humorom, ni u jednom trenu ipak ne gubeći razumijevanje za nedokučivu dubinu ljudske psihe. Malo tko bi se usudio svom romanu dati naslov Sloboda koji obvezuje i lako navodi na skretanje u sladunjave vode u kojima začin čine sloboda i ljubav, a da ostane na visini zadatka – da bude ironičan i zahtjevan, ozbiljan i sveobuhvatan. Kao da je izišao iz Tolstojeva šinjela, Franzen je napisao roman koji pokriva sve što je nesloboda u današnjem svijetu – ekološko razaranje, pohlepa, korporacije, rat (u Iraku), kapitalizam, a s njima i najvažnije međuljudske odnose – rodbinske relacije, prijateljstvo, ljubav, seks, preljub…

Kako biti sam i Neumjerena zona
U razdoblju dok je pisao Slobodu Franzen je objavio i dvije knjige esejističko-memoarske proze Kako biti sam (2004.) i Neumjerena zona (2007.). Obje su prevedene na hrvatski jezik i objavljene u nakladi VBZ-a. U tim esejima Franzen se otvorio svojoj čitalačkoj publici i progovorio o temama koje ga zaokupljaju. Tek nakon knjige eseja "Kako biti sam" čitatelji su doznali koliko je tegobno i složeno bilo iskustvo pisanja znamenitih "Korekcija", i koliko je osobna priča samog autora odigrala ulogu u romanu: najpoznatiji esej je svakako onaj uvodni, o Alzheimerovoj bolesti autorova oca, koja je na nezaboravan način interpretirana u "Korekcijama". Dakako, među 14 eseja uvršten je i veliki esej o sudbini američkog romana, koji je svojedobno izazvao veliki interes u svijetu. O čemu god pisao - o Oprah Winfrey, društvenim ili političkim pitanjima ili povratku socijalnog romana, Franzen piše zabavno i kompetentno.
U Neumjerenim zonama Franzen piše o obiteljskim temama, ali ovog puta kroz filter vlastitog odrastanja na Srednjem zapadu u sedamdesetim godinama. On se dotiče različitih tema: piše o Charlieju Brownu, bezuspješnim pokušajima gubljenja nevinosti, svom intenzivnom užitku u promatranju ptica, propalom braku, studiju njemačkog ili nevjerojatnom profesoru koji je utjecao na njega. Neumjerena zona je esejistička knjiga koja strastveno raščlanjuje i tumači svijet pripovijedajući o naizgled nevažnim detaljima istim onim moćnim stilom koji smo upoznali u Korekcijama i koje su Jonathana Franzena učinile jednim od najboljih suvremenih pisaca.

Danas
Franzen je bio velik prijatelj Davida Fostera Wallacea, kultnog američkog pisca, čije je samoubojstvo (2008.) duboko utjecalo na njega. Franzen danas živi u New Yorku sa spisateljicom Kathryn Chetkovich, posvećen je pisanju, redovito piše eseje za New Yorker i jedina ekstravagantna stvar u njegovom životu je promatranje ptica – hobi u kojem neizmjerno uživa i kojem se posvetio nakon objavljivanja Korekcija. Kako sam kaže: „Da nisam objavio Korekcije i da nisu tako dobro prihvaćene, ne vjerujem da bih sebi dopustio užitak u promatranju ptica – užitak poradi užitka samog.“ Jer do objavljivanja toga romana, Franzen se neprestano borio: da bude prihvaćen i priznat kao pisac, da uopće napiše roman, da osigura egzistenciju, da ne „izda“ roditelje i njihova očekivanja, da sačuva, sada, svoj propali brak.

Kritičari o Slobodi
"Roman upravo o tome kako danas živimo." - Lev Grossman,
Time

"Književni genij našeg vremena... Suvremeni klasik... Sloboda je roman godine, roman stoljeća."
Jonathan Jones, Guardian (U.K.)

"Zaboravite 3D filmove, ovo je 3D roman. Likovi su životni; njihova prošlost, sadašnjost i budućnost. Uistinu žive svoje živote... To je štivo koje se ne ispušta iz ruku, a pritom i umjetnost... Blaženstvo."
- Evening Standard

Prozom koja je u isti mah emocionalna i britka, Jonathan Franzen ocrtava likove koji s mukom kormilare svijetom tehnoloških naprava i novih pravila te pokazuje kako žongliraju ne bi li uspostavili ravnotežu između svojih životnih očekivanja i stvarnosti… Ovo je dosad najdublji roman Jonathana Franzena – roman koji je istovremeno zanimljiva priča o disfunkcionalnoj obitelji i neizbrisiv portret našeg vremena. - Michiko Kakutani,
The New York Times

„Veliki američki roman.“
Esquire

“Trijumf … Pravo zadovoljstvo čitanja.”
Michael H. Miller, The New York Observer

„Izvrsno ... Epski ... Izvanredan stilist.“
Ron Charles, The Washington Post

“Tko je broj jedan?” Nevažno je. Dovoljno je to što je Franzen napisao dva sjajna romana u samo jednom desetljeću, a ovaj najnoviji jednako je dobar kao prethodni.“
Blake Morrison, The Guardian

“Silno zabavan prikaz obitelji koja je u ratu sama sa sobom te briljantna disekcija nezadovoljstava i razočaranja suvremenim američkim životom ... Dojmljivo ... Sloboda, premda često navodi na smijeh, u suštini je nježna... Rijetko zadovoljstvo, neodoljiv poziv na čitanje do iznemoglosti ... Ako Slobodi s pravom ne pripada naslov velikog američkog romana našeg vremena, onda ne znam kome pripada.... Ovo je prvi veliki američki roman post Obamine ere.“
Benjamin Secher, Daily Telegraph

Knjige Jonathana Franzena u izdanju VBZ-a:
Korekcije (2002.)