FILM: NASLJEDNICI, drama by Ada Jukić
Ada Jukić,Friday 24 February 2012

The Descendants, Fox Searchlight Pictures, 2011.
Trajanje: 115 min.
Zvuk: DTS (as Datasat Digital Sound) | SDDS | Dolby Digital
Redatelj: Alexander Payne
Glume: George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller, Nick Krause, Patricia Hastie, Grace A. Cruz, Kim Gennaula, Karen Kuioka Hironaga, Carmen Kaichi, Kaui Hart Hemmings, Beau Bridges, Matt Corboy, Matt Esecson, Michael Ontkean, Stanton Johnston, Robert Forster
Nasljednici - IMDb

U potrazi za Oscarom George Clooney prerano se od šarmantnog zavodnika otputio u uloge deziluzioniranih očeva obitelji koji imaju prilike za dramatične i patetične scenske nastupe zbog onoga što trpe njihovi 'najmiliji'. 'Obiteljsko gnijezdo' se i u dosadašnjoj književnoj i drugoj umjetničkoj praksi pokazalo kao mjesto trpnje i bola bar jednako kao mjesto podrške i sreće njenih članova, ali nemogućnost čovjeka da bude sretan i sam (i u današnjem individualiziranom i surogatno društveno umreženom svijetu), perpetuira pokušaje da se usreći u krugu obitelji.

Jedan od stereotipa prikaza 'obiteljske sreće' (koja ne predstavlja beletristički potencijal, 'sve sretne obitelji su slične' (Tolstoj), ali se eksploatiraju na filmu (gledateljima nikad dosta takvih prizora) je bučna obitelj s malom djecom koja se bezbrižno igraju u dnevnom boravku ili mirno spavaju kad se jedan od roditelja vrati s posla ili slave rođendan u dvorištu obiteljske kuće za koju se hipoteka redovito isplaćuje. Ali i tada se roditeljska idila nagriza brigom za sigurnost potomaka ili njihovo skupo privatno školovanje. A kad dospiju u pubertetske godine, na krajnju kušnju se stavlja roditeljska izdržljivost na nerazumijevanje i nezahvalnost onih 'kojima su posvetili svoj život'.

George Clooney u ovoj filmskoj ulozi suočava se naglo i nezasluženo s cjelokupnim obiteljskim teretom. Žena mu želi u komi, a dvije kćeri, svaka u svojoj kategoriji (djevojčica i teenagerka) iskušavaju njegovo strpljenje i roditeljsku sposobnost. Grižnju savjesti zbog zanemarivanja bračne partnerice kojoj je prepustio odgoj djece zamjenjuje spoznaja o njenom izvanbračnom odnosu, pa dok ova umire u bolnici, on istražuje detalje te veze koju je otkrila starija od njegovih kćeri i o tome zauzela pubertetski isključivi moralistički stav. I to pitanje da li je žena na samrti bila vjerna svojem suprugu (čija bračna vjernost se ne stavlja u pitanja) ili nije, pa ako nije, da li je to bila samo prolazna avantura ili suštinski otklon od bračnih zavjeta (Da li ga je voljela?) koristi se u dobrom dijelu filma kao poticaj za razvoj radnje i psiholoških portreta, a napose središnjeg Clooneya koji oscilira od macho izbezumljenosti i povrijeđenog supružnika koji spočitava bespomoćnoj bolesnici do tolerantnog muža koji čak želi omogućiti zadnji susret preljubnika.

O tome kako je živio do nesreće u kojoj je stradala njegova žena saznajemo od njega samoga (kao naratora), a priča nam i o svojim precima, među kojima se može podičiti i havajskom princezom koja je udajom za naočitog kolonizatora osnovala dinastiju zemljoposjednika na havajskom otočju. Muškarac, otac i muž živio je povučeno i skromno, posvećen (pravničkom) poslu, iako je od nasljedstva mogao svojoj obitelji priuštiti luksuz. I tu je jedan od 'catch'. Nekako se provlači misao o tome da je tragediju mogao izbjeći da je bio široke ruke i zadovoljavao potrebe svoje žene i djece za užicima (za normalan život bilo je dovoljno sredstava). To čak eksplicira i njegov punac (Robert Forster), nesretni pater familias druge nesretne obitelji u kojoj je žena oboljela od Alzheimerove bolesti i sin koji ne zadovoljava ambicije svoga oca. Njegov stav u pogledu odnosa količine novca koji obitelj troši i zadovoljstva u toj obitelji (a osobito izbjegavanja nezgoda koje članovi obitelji mogu doživjeti) pokazuje se (i dokazuje u nizu životnih i filmskih primjera) kao ne samo neutemeljen, već pogrešan, jednako kao i njegovo uvjerenje da je njegova kći 'zaslužila bolje', između ostalog i zato što je bila 'vjerna svojem suprugu'. Da li je vjernost ta koja osigurava tu zaslugu, ili ima drugih vrijednosti kojima žena može zaslužiti sreću i strast u braku? Može li brak zadovoljiti sve potrebe koje žena (i muž) imaju i ako se vole (vidi primjer drugog braka s malom dječicom i odanim mužem koji ipak ne uspijeva odoljet izvanbračnoj putenoj napasti?). Kako god, taj nesrazmjer dimenzije smrti, krajnjeg poništenja svega što neka osoba jest ili nije bila i zemaljskih dimenzija bračne vjernosti i opravdanja za njen nedostatak, uznemiruje ukupnu dimenziju filma, a i odnos protagonista nije ustaljen ili determiniran u uočljivom smjeru. Zar tragična sudbina 'prekršitelja' nije dovoljna za instantni oprost?

Ako ostavimo predrasude nesretnog oca koji idealizira svoju unesrećenu kćer, ostvarena je učinkovito cjelovita epizodna uloga Cooneyeva punca, a kad smo u toj kategoriji, vrijedno je spomenuti još jednu epizodu, jednog mladića, prijatelja starije Cloonyjeve kćeri koji je izgradio doslovce 'cool' ulogu predstavnika internet generacije koja na prvi pogled (iz staračke perspektive) nije previše uviđavna ni nadarena, a ipak svojim otvorenim stavom i izdržljivošću na apsurde uspijeva pribaviti simpatije i korisno mjesto u radnji i popisu likova. 'Mi ne govorimo o svojim problemima. Govorimo o drugim stvarima ili se zabavljamo?' kaže on. To je formula mladih kojom se opiru vlastitim i obiteljskim problemima koji ni njih ne štede (hladnokrvnom adolescentu poginuo je otac, a majka se bori za preživljavanje).

Uz potragu za završenom bračnom i vanbračnom pričom (na opasnoj granici s emocionalnim ukusom), provlači se i krupna kapitalistička priča o investicijskom projektu (kako nam to upozoravajuće zvuči), o prepuštanju naslijeđene zemlje, posljednjih ostatka nedirnute otočne prirode ulagačima u golf terene i turističke objekte, koji će se dogoditi neminovnošću profitne logike i zakona jačih od prirodnih. Clooney i njegovi rođaci, nasljednici rečene havajske princeze i američkog poduzetnika, spremaju se prodati svoje nasljedno pravo nad velikim područjem zemlje i mora najpovoljnijem ponuđaču, pri čemu im maksimiranje profita nije jedini kriterij! Oni su toliko lokalno resursovski uviđavni, da su spremni na oportunitetni gubitak, kako bi zemlju prepustili manje agresivnim developerima koji će ljepote rajske plaže i padina pretvoriti u turistički prihvatljive sadržaje, a pašnjake (na koji ma vidimo goveda, kako će s tim govedima kad dođu golferi), uljepšati golf travnjacima.

Ono što je od havajskog raja na zemlji učinila potrošačka civilizacija i kakav se arhitektonski stil podrazumijeva po ukusu bijele srednje klase i kako se tropsko cvijeće može angažirati u kompoziciji tipično američkih vrtova, djeluje upozoravajuće. Da stav bude bolnija, nama i pokažu netaknuti dio prirode na prodaju, kao djevicu koju će žrtvovati 'zbog viših interesa' ili osuđenika na smrt kojemu ne presuđuje okrutna, već samilosna ruka sudbine. U trenutku kad s djecom i rođakom promatra zaljev koji će biti pretvoren u komercijalnu plažu, Clooney s tugom konstatira da se tu 'ne može ništa učiniti'.

A onda se velika (komercijalizacija prirodne oaze) i mala (obiteljska preljubnička) tema povezuju u jedan od ishoda koji filmu trebaju dati epski junački preokret. A scena u kojoj Clooney, kad je iscrpio svoje 'muške' i 'supružanske' prigovore, pokazuje bohumanistički takav do patetične nelagode. Moglo je proći i bez ovoga. Ali, možda je to onaj jezičac koji će prevagnuti Brada Pitta (Igra pobjednika) na vagi Akademijinih glasača...

Na kraju, o naslovu. Descendants su, zapravo, potomci. Prijevod 'Nasljednici' sužava kategoriju na one koji imaju što naslijediti (ima potomaka koji nasljeđuju samo dugove). Nasljednici u ovom filmu su potomci zaljubljene princeze koja je netaknutu zemlju donijela u miraz civilizaciji koja ne pušta 'netaknute vrijednosti', ali i potomci (kćeri) rečenoga nasljednika koji odlučuje o sudbini te zemlje i svoje obitelji. A kako će njegova odluka utjecati na potomke drugih obitelji koje neće koristiti turističke kapacitete možemo zamisliti ili vidjeti u dokumentarnom filmu. Po problemima lokalnog stanovništva (koji su samo prešvenkani na početku filma ili usput naznačeni, pri čemu je uočljiv problem pretilosti potomaka gaugenovski idealiziranih otočnih proporcija) čini se da biti stanovnik 'raja na zemlji' ima manje prednosti od dolaska u taj raj na bazi povoljnog turističkog aranžmana.

Ada Jukić, 24 02 2012

0%

Glasova: 1630