________________________________

________________________________

ZagrebDox 2012: 'Kontroverze' ZagrebDoxa - odnos Tuđmana i Miloševića... (p)
press / ZagrebDox,Friday 17 February 2012

'Kontroverze' ZagrebDoxa: odnos Tuđmana i Miloševića, ekoterorizam, umjetna oplodnja i niz priča o krizi suvremenog kapitalizma!

Zagreb, 16. veljače - Osmi ZagrebDox održat će se od 26. veljače do 4. ožujka u Movieplexu u Centru Kaptol. Festivalski filmski program uključuje više od 150 dokumentaraca podijeljenih u međunarodnu i regionalnu konkurenciju, kao i niz službenih programa i retrospektiva. Program Kontroverzni Dox uključuje sedam filmova koji se na različite načine bave utjecajnim ličnostima iz društveno-političkog života, aktualnim društvenim fenomenima ili spornim događajima. U programu Stanje stvari devet filmova dokumentira aktualne globalne društvene probleme i pojave karakteristične svim oblicima društvenih zajednica, pružajući tako gledateljima jedinstveni uvid u stanje suvremenog društva.

'Big Boys Gone Bananas!*' švedskog filmaša Fredrika Gerttena svojevrsni je nastavak njegova dokumentarca 'Bananas!*' iz 2009. godine o 12 radnika s nikaragvanskih plantaža koji su podigli sudsku tužbu protiv velikog proizvođača voća, Dolea. U ovom filmu Gertten dokumentira hajku koju je spomenuta tvrtka pokrenula protiv njega: od zabrane prikazivanja filma, prijetnji sudskim tužbama do kontrole medija i PR-spinova.

Danski film 'Ambasador' uspješnog dokumentarista Madsa Brüggera međužanrovska je tragikomedija o bizarnom svijetu afričke diplomacije u čijem je središtu dekadentni bijeli diplomat koji je kupio ambasadorski položaj u središnjoj Africi kako bi se domogao golemih rezervi dijamanata. Na ZagrebDox nakon IDFA-e stiže diplomski rad mladog Šveđanina Michaela Krotkiewskog, 'Devet prizora nasilja'. Film dokumentira trenutke nasilja i bez previše objašnjavanja otvara vrata mračne strane ljudske psihe.

Američki film 'Ispovijedi ekoterorista' Petera Jaya Browna otkriva 30-godišnju odiseju najtraženijeg zagovornika očuvanja prirode danas, kapetana Paula Watsona, kultnog heroja cijenjene emisije 'Whale Wars' na Animal Planetu. Nakon osnivanja Greenpeacea (iz kojeg je izbačen zbog nekonvencionalnih metoda zaštite planeta) osnovao je The Sea Shepherd Society, malu vigilantsku organizaciju zaduženu za zaštitu morskog života na planetu.

Redateljica Marieke Schellart u filmu 'Jajašca za kasnije' dokumentira svoju borbu s biološkim satom i želju za djetetom. Kako nema partnera, jedino je rješenje zamrznuti svoja jajašca, što je u Nizozemskoj protuzakonito. Gillian Wearing engleska je konceptualna umjetnica, a u dokumentarcu 'Samostvoreni' odabrala je sedam pojedinaca za sociološki i psihološki eksperiment. Svi oni, naime, morali se suočiti sa sobom i percepcijom koju o njima imaju drugi.

Autorski dvojac Slađana Zarić i Filip Čolović iz arhivskih snimki režirali su film o odnosu Franje Tuđmana i Slobodana Miloševića. 'Tuđman i Milošević – dogovoreni rat?' donosi niz javnosti nepoznatih činjenica: za vrijeme rata ta su se dva predsjednika susrela čak 48 puta, a čitavo vrijeme bili su u telefonskom kontaktu. Hrvoje Šarinić, Tuđmanov predstojnik ureda od 1993. do 1995, jedanaest se puta tajno sastao s Miloševićem u Beogradu, a jedan od njihovih posljednjih sastanaka dogodio se samo nekoliko dana prije vojne operacije 'Oluja'.

Program Stanje stvari donosi film 'Preživjeti napredak', prema bestseleru 'Kratka povijest napretka' Ronalda Wrighta, koji daje subverzivnu dijagnozu jedinstvenih sposobnosti ljudskog roda uz opasnost koju one predstavljaju za svijet. Redatelji Mathieu Roy i Harold Crooks usredotočeni su na suštinske razlike i sličnosti između naših genetičkih predaka i nas.

Dokumentarac 'Dugokracija' traži uzroke dužničke krize u Grčkoj i predlaže rješenja koja ne prihvaćaju vlada i najjači mediji. Autori Aris Hadžistefanu i Katerina Kitidi razgovarali su s ekonomistima, novinarima i intelektualcima iz cijelog svijeta koji opisuju korake koji su Grčku doveli u današnju dužničku zamku – dugokraciju. Britanski film 'Četiri jahača' redatelja Rossa Ashcrofta prikazuje 23 najvažnija svjetska intelektualaca koji iznose svoje mišljenje o suvremenom kapitalizmu. Gledajući film susrećemo se s iznenađujuće velikim brojem zbunjujućih stvari. Na primjer kako to da pola svijeta pati od pretilosti dok druga polovica gladuje? I zašto je bankama dopušteno stvarati novac ni iz čega dok bi obični građani koji bi učinili tako nešto bili optuženi za krivotvorenje? Služeći se biblijskom analogijom, autor filma pita se tko su četiri jahača Apokalipse.

U fokusu francuskog dokumentarca 'Zavjera oko žarulje' redateljice Cosime Dannoritzer planirano je zastarijevanje, odnosno namjerno kraćenje vijeka trajanja proizvoda da bi se zajamčila potražnja. Taj trend počinje u 1920-im godinama, kada je osnovan tajni kartel koji će ograničiti vijek trajanja sijalice sa žarnom niti. Autorski dvojac Eric Black i Frauke Sandig u filmu 'Srce neba – srce zemlje' prati šestoro mladih Maja u njihovom svakodnevnom životu i obredima, otkrivajući odlučnost da se odupru uništavanju svoje kulture i okoliša.

Film 'Bez domovine' američkog autora Thea Rigbya pokušava nadići uobičajeni medijski pristup problemu imigranata te istražuje složeno i emotivno putovanje jedne obitelji, uključujući i njihovu deportaciju, dok se 'Farma u kamionetu' bavi novom generacijom američkih farmera - redatelj Ian Cheney posadio je povrće na jedinoj zemlji koju posjeduje, starom kamionetu svoga djeda. Njemački autor René Frölke u filmu 'Obilazak' zabilježio je posjet najvišeg njemačkog državnika Akademiji likovnih umjetnosti u Karlsruheu 2008. godine, a kanadski film 'Tri zida' autora Zaheeda Mawania šaljivo je putovanje u apsurdni svijet suvremenih ureda.

0%