Format: 2.35:1
Zvuk: SDDS | DTS | Dolby Digital
Redatelj: Steven Spielberg
Glume: Jeremy Irvine, Peter Mullan, Emily Watson, David Thewlis, Niel Arestrup, Tom Hiddleston, Celine Buckens, Toby Kebbell
Put rata - IMDb

Spielbergov 'isti film'

Kroz sve svoje filmove Spielberg nastoji izazvati krajnje razine empatije gledatelja s junacima, pa smo već suosjećali s uznemirenom djecom, ugroženim vanzemaljcima, izumrlim vrstama, žrtvama rata, čak i robotima koji osjećaju. I sad kad je dobrano iscrpio tehnološke i racionalne subjekte s kojima se možemo poistovjetiti, priklanja se prokušanom bestijariju, koristeći arhetipsku osjetljivost čovjeka prema životinji, onu kontroverznu bliskost između ljudi i podjarmljenih animuma koje se izmjenjuju u ulozi životnih ljubimaca i životnih sredstava.
Naslov ovog filma nije 'Put rata', već 'Ratni konj', odnosno 'Konj za rat', što on nikako nije (kao što nije ni 'radni konj', a ipak je uzorao njivu). To što je postigao ovaj konj u ratu nije ratni podvig koji se može slaviti (kao što ga na kraju 'ratnog puta' ponosno oslovljavaju), već je žrtva zločina koji je čovjek u stanju učiniti drugom biću svoje ili drugih vrsta. Naslovni konj nije ni ratni ni radni konj, već i jedno i drugo postaje nastojeći udovoljiti tuđim potrebama ili potrebi preživljavanja.
Na tom slabo prevedenom 'Putu rata' pratimo ljudski svijet i rat kao neljudski svijet koncentrirani na sudbinu konja. Ne pratimo rat iz perspektive konja, već pratimo Konja kroz Rat i Mir, potpuno zaokupljeni njegovom sudbinom. Suosjećanje s Konjem u ovom filmu s ratnim naslovom nadmašuje ono što možemo osjetiti prema ljudima koji stradaju, i kad su pritisnuti bijedom i užasom rata. Tako smo povezani s Konjem, da nas sudbina Jahača manje pogađa.

Što se tiče ratnih strahota, Spielberg nas je već potresao pričom o 'Spašavanju vojnika Ryana' (1998), a ratna stradanja povezana sa stradanjem životinje, napose tako lijepe, doslovce 'plemenite' životinje kao što je konj, multipliciraju empatijske efekte. Zanimljivo je da je u predstavljanju filma Spielberg izjavio je to zapravo film o ljubavi i onom uplivu koji odnos prema životinji može izazvati kod zaraćenih snaga ('Spašavanje konja Joeya od strane engleskog i njemačkog vojnika'). Redatelj 'Schindlerove liste' i pustolovina 'Indiane Jonesa' nalazi snage za optimistički sažetak priče o apsurdu ratnog stradanja i spašavanja.

Spielbergova bajka

Da empatijski inprint u gledateljevu dušu učini što dubljim i neizbrisivim, Spielberg toliko približava opasnost i demonizira 'napadače', da se rješenje ne doima mogućim. Rezultat ove pretjeranosti je filmska bajka u kojoj crne vještice i dobre bake (u ovom slučaju djedovi) igraju svoje uloge krajnosti. Spielberg zapravo snima bajku u kojoj su sile Zla tako snažne, da nam samo on svojim 'trade markom' može garantirati (uvjetnu) pobjedu Dobra. U toj bajci čudovišta su tako strašna, da se bajka pretvara u horor.

Element bajke naglašen je osobito u 'francuskoj' epizodi ovoga filma, s djedom i unukom u kućici u cvijeću, s (holanskom) vjetrenjačom na (disneyevskom) travnjaku, u idealiziranom jedinstvu prostora i vremena (lipanjske jagode, čiste i krupne kao iz trgovačkog centra, s rujanskim grozdovima koje uzurpiraju njemački okupatori). Komercijalni ustupak autentičnosti (s globalnih prikazivačkih pozicija bez titlova) predstavlja tretman neengleskih sudionika u ratnoj i filmskoj radnji: Nijemci i Francuzi govore engleski s 'prrrripadajućim' naglascima. U odnosu na stereotipe zaraćenih strana, 'pobjednička' (engleska) strana u nekoliko epizoda izvlači 'kraći kraj' (samouvjerenost konjičkog napada, nepripremljenost pothvata spašavanja Konja), ali to nadoknađuju svojom hrabrošću i požrtvovnošću mali ljudi, a i među protivnicima je toliko ljudi koji znaju ratovati i vole životinje, da se postavlja pitanje, tko su ti negativci koji su ih suprostavili?

Što se sve mora proživjeti da bi se preživjelo

Spielberg uspijeva u nastojanju da nas potrese, ali mi mu to ne možemo oprostiti. Problem je da ta 'mašinerija' u kojoj se podiže spirala naše reakcije djeluje ipak racionalno, nalazimo se kao na vrtuljku koji okreće pouzdana ruka mehaničara. Ta ishođena reakcija, kao kad nas netko navede da mu otkrijemo osjećaje, a sam mijenja ploče koje nas 'diraju', izaziva neku naknadnu reakciju, kad izađemo iz kina. Spielberg zna 'udarati po žici' naše sentimentalnosti , a ako to 'kao instrumenti' osjećamo, osjećamo da smo instrumentalizirani. Spielberg zna (i zna pretjerati) u korištenju rekvizita koji će pokrenuti našu emocionalnost, ali ne čini se da je sam podložan takvom sentimentalitetu. Krupni planovi, 'semantički' kadrovi, potresni dijalozi, univerzalni simboli, tronuta glazba u rukama 'dirigenta emocionalnih efekata' ...
Tegobe koje Spielbergovi junaci moraju izdržati tako su teške, tako neopozive i s takvim posljedicama, da ne mogu biti poništene sretnim (bajkovitim) ishodom. Ono što je preživio ovaj lijepi, pametni, odani i izdržljivi Konj i sve što ovaj Konj kao simbol može predstavljati, ostavlja takav trag trpnje i oštećenja koji se ne može neutralizirati sretnim stjecajem okolnosti. Zadnji kadar kad se pod baršunastim svjetlom članovi obitelji ponovo skupe, ne može iskupiti 'konjsku patnju' koja je prikazana (povremeno prenaglašeno i sentimentalno) i onu 'preskočenu' elipsom koja obuhvaća 4 godine! mukotrpnog služenja u ratu u kojem su konji 'potrošna roba' s očekivanim trajanjem od mjesec dana. Ta ratna muka toliko je strašna, da se ne može 'pozlatiti'. Ta ireverzibilnost tragedije, neispravljivost, nezarastanje ožiljaka, oštećuje Spielbergovu optimističnu nakanu: pokazati što se dobrotom, zalaganjem, strpljenjem (i upornošću) može učiniti za dobre ciljeve. Čak i kad bi i nestali svi ožiljci koje je Joey u apsurdnom, neizdrživom ljudskom ratu doživio, mi ne možemo prihvatiti da se ta patnja može ispraviti i da se mogu vratiti 'stvari na svoje mjesto'. Patnja ostavlja trajne posljedice koje presijecaju najtanje tetive konja i ljudi, i kad nastavljaju hodati. Ako se doista sve to mora preživjeti da bi se preživjelo, borba za opstanak se ne isplati.

Životinje 'pod ljudima'

I prije su redatelji eksploatirali temu bliskosti životinje i čovjeka, odnosno odanosti životinje prema čovjeku, osobito u filmovima za djecu (zašto djeca vole životinje i od koje djece narastu ljudi koji životinje muče ili se na njih ne obaziru?). Generacije su sa suzama gledale kako se 'Lessie vraća kući' i kako teče 'Dan delfina', a prošli put kad sam čula ne samo djecu, već i odrasle da plaču u kinu bilo je za vrijeme projekcije priče o psu Hachiku (Hachiko: A Dog's Story). Ali od svake se životinje, izdvojene, individualizirane i personalizirane, može stvoriti junak filma zbog kojeg 'srce drhti'. U 'Plesu malog pingvina 2' (3D) to su dva izdvojena Krila iz nepregledne mase planktona. U ovom Spielbegrovom filmu to je mogao biti i Gusan u seoskom dvorištu koji energično tjera posjetitelje i domaćinima 'drži lekcije'. Ali, konj je kao pojam 'plemenite životinje' svojom veličinom, formom, stavom i 'viteškom referencom' na vrhu ljestvice poželjnog castinga životinjskih vrsta. Uz Spielbergova 'ratnog konja' na monumentalnom filmskom repertoaru propinje se i 'Torinski konj' Béle Tarra, a i Trierovoj 'Melankoliji' doprinose kadrovi tragične konjske sudbine.

Odanost koju ljudi pobuđuju kod životinja ozljeđuje ih više nego agresija ili napor kojim ih izlažu. Ta veza koja se uspostavlja između 'nejednakih vrsta' na štetu je onih koja nisu u stanju izmijeniti svoj stav sukladno okolnostima. Životinje vezane za (dobre) ljude bezuvjetno su ovisne. Životinjska trpnja prelazi ljudske granice. Životinja ne raspolaže ideologijom koja bi joj kompenzirala trpnju 'za više ciljeve', a 'životinjska izdržljivost' produžava joj trpnju. Na granici izdržljivosti gledljivosti prikaza životinjske trpnje Spielbegrov Konj sustiže Mačku Béle Tarra. I dok Mačku u mreži 'Sotonskog tanga' ne mogu spasiti ni nadljudske sile, Konj u Spielbegovoj bodljikavoj žici, koga pokušavaju spasiti ljudi, spašava vjeru u elementarnu ljudskost.

Speilbergova sposobnost za trijumf

Ono što izaziva nepovjerljivost prema Spielbergu je njegovo nastojanje na optimizmu po svaku cijenu. To je ta formula koja vodi do Oscara (čudo da ih nije dobio više), to koračanje po trnju do uspjeha, ta didaktika o zalaganju koje vodi do rezultata. Dok je kod Béle Tarra Zlo potpuno, neobjašnjivo, neizbježivo, i u tom smislu neprihvatljivo i stvarno, Spielberg nalazi izlaz u nekoj vrsti američkog optimizma koji je moguć i kad su žrtve nemjerljive. A u tom srazu, i uz neminovan poraz, Zlo nalazi svrhu. Da nema tih prepreka i zala, kako bi se pokazali ljudski i životinjski junaci? Kako bi se snimali 'veličanstveni filmovi'?

Spielbergova sposobnost za trijumf, za veličanje trunki humanosti u nehumanom okruženju, njegova sposobnost glorifikacije Pirovih pobjeda i likovanja zbog malih pomaka 'na bolje', kolidira s iskustvima stvarnosti. Tarrov kozmički pesimizam više odgovara našem svijetu i vremenu. Manje su uvjerljivi oni koji nas uvjeravaju da je sve u redu sve dok se ima što spasiti. I da se ima što proslavljati.
U svijetu u kojem živimo jedva smo sposobni za utjehu, a kamo li veselje!

Ada Jukić, 12 01 2012

0%