najF.I.L.M.F.I.L.M.


DVD
........................ najave
........................ VHS najave
........................ recenzije
........................ kultni film
kino
........................ najave
........................ recenzije
........................ festivali
........................ premijere
........................ kino raspored
TV
........................ kolumna
........................ recenzije
kazalište
........................ predstave
........................ festivali
........................ raspored
glazba
........................ CD/DVD
........................ koncerti
literatura
........................ knjige
........................ časopisi
........................ stvaralaštvo
izložbe
........................ osvrti

________________________________
Interview
Moram vam reći
Arheološki kutak

________________________________
forum
........................ oglasnik
newsletter
linkovi
Novosti - Home



Internet tjednik
F.I.L.M.
Izdavac Udruga Artikul

ORHAN PAMUK: CRNA KNJIGA by Robert Tabula (knjiga)
Robert Tabula,Saturday 31 December 2011

S turskoga preveli Ekrem Čaušević, Jana Bušić i Dražen Babić
ISBN: 978-953-286-046-7
dimenzije: 235 x 153 x 31 mm
stranica: 432
uvez: meki šivani
Cijena 139 kn
Vuković&Runjić

Odvjetnik Galip se našao pred jednom velikom misterijom. Njegova žena Ruja, obožavateljica krimića i njegova velika ljubav je nestala.

U svrhu pronalaženja smisla, odgovora, identiteta, i lica koja nisu ono što predstavljaju, Galip uranja u gustu i ljepljivu prostranost Istanbula. Kada sazna za nestanak svoga strica Dželala, on spaja njega sa Rujom, pretvara ih u konačni cilj svoje potrage i kreće na put koji će oblikovati nešto drugo, nešto bolje, nešto originalnije, i manje opterećeno lošim utjecajima koji se kopiraju na svakom koraku. Galipova razmišljanja prolaze kroz više stadija, ali sve se vraća i okreće oko pitanja identiteta. Njegove žene, njegovog strica koji je bio poznati kolumnist, a čiji potpis i svjetonazor Galip s lakoćom preuzima, njega samoga. Osjeća veliku snagu u imitaciji života, imitaciji nečega što se nalazi iz nevidljivih granica. Snagu samo zbog sveopće prisutnosti, jednog lažnog i plastičnog svijeta u kojemu se pravi odgovori i tajne skrivaju na svačijem licu. No gotovo nitko se ne usudi vidjeti nešto što zaista pripada njima. Filmovi, knjige, zapadnjačka kultura, povijest, sve to igra veliku ulogu u oblikovanju pojedinca, grada, praznine koja se nalazi između njih, skrivenih kutaka koji u isto vrijeme pokazuju i zatvaraju svoju nutrinu.



Galip u traženju jednostavnih odgovora – gdje su Ruja i Dželal? – otkriva jedan svijet koji se sastoji od priča, koji opstaje unatoč svemu onome što se daje na površinu, lažni premazi već viđenoga, prožvakanoga, odvojenoga od originalnosti. Grad postoje jedna velika pozornica po kojoj Galip putuje neopterećen normalnim životom, možda, negdje u nekom prašnjavom zakutku svojeg uma, svjestan da mu se konačni odgovor i cilj neće svidjeti. Možda glavni lik sa svojim lutanjima i skrivanjima po Dželalovim tajnim stanovima odgađa otkrivanje istine i smisla, a da samim time otkriva puno o sebi, gradu, ljudima koji ga ispunjavaju, a koji mu se čine udaljenima i bljedunjavim kopijama koje hodaju po bogatim i neiskorištenim potencijalima. Galip svugdje vidi samo konformizam i zapadnjački utjecaj, a kada mu se približi tuđa perspektiva, otkriva nešto novo, nešto nepredidljivo, otkriva tajne grada koje ga hvataju, vuku u svoju utrobu, samo kako bi ga izbacile na površinu, na ono što ga čeka negdje u prvim tracima zore, postojanje završetka priče. Pamuk kroz ovo djelo propušta vanjski svijet, sjećanja, književnost, propituje se o identitetu osobe, grada, zemlje, a u isto vrijeme se stvara okruženje romana koji postoji u trenutku dok se čita, koji se ne odvaja posve od čitatelja i čini ga suučesnikom, unosi ga u svijet izgubljenog Galipa koji pronalazi nove stvari, a da one i udaljuju od njega ono što zapravo traži, a i sami kraj romana.

Sve se odvija pod budnim okom čtatelja, autora, i lika, nitko nije svjesniji toga od Galipa, a svrhu kojom se roman iz stranice u stranicu nosi svojemu zaključku nalazimo u samome liku koji predstavlja sve i samoga sebe. Lik Galipa ne postaje samo sredstvo kojim se radnja vrti od početaka arapske književnosti do modernoga Istanbula, u kojemu jedan odvjetnik preuzima ulogu popularnog kolumnista, nastavljajući njegov posao bez da itko primjeti da se autor promijenio, on je osoba sa svojim problemima, nadanjima, pogledima na svijet i brigama. Njegove misli putuju niz Istanbul i kroz Istanbul, njegova misija postaje u isto vrijeme intimna i sveobuhvatna, njegovi potezi mu samo pokazuju koliko se nečiji identitet može kopirati, preuzeti i usvojiti. No s druge strane on pati upravo za Rujom, za osobom uz koju se budio, uz dijete, djevojku, i ženu koju je poznavao cijeli život. Kada se maknu sva ograničenja njegovih saznanja i bojazni, još uvijek ostaje osoba koja je s njime bila povezana.

Pamuk nije samo nasumični pripovjedač. Njegove riječi i stranice ovoga romana otkrivaju sloj iza sloja smisla, dubine, potrage koja za sobom nosi višestruke razine stvarnosti i fikcije, njegove ideje i likovi nisu samo sredstva, nego i građevni materijal koji tvori jedno prekrasno djelo. Svaki kut ovoga romana predstavlja nešto drugo, otkriva nešto posebno, obično, svakodnevno i nemoguće. Otkriva nam jedan grad, tisuću lica, jedan lik, milijune rukavaca koji nadilaze književnost, ovu priču, povijest, a da u isto vrijeme ostaju uz jednog Galipa kroz kojeg se mogu provlačiti i rasti sa svakim poglavljem. Iz romana se mogu izvći mnogi zaključci i otkrivati novi aspekti koji jednu te istu priču mogu osvjetliti iz sasvim drugog kuta i uz neke posve druge posljedice. Gusta melasa malih priča, velikih događaja, oslikane stvarnosti kakvom je vidi jedan lik, a koja se u mislima tisuća čitatelja pretvara u tisuću drugih, a da i dalje srž ostaje ista. To je postignuće velikog pisca koji nije ograničen koricama svojeg romana ili napisanim riječima. Njegovo djelo putuje i odlazi, vraća se na nekim drugim temeljima, pretvara i usvaja, postiže ono očekivano, ali uvijek sa neočekivanim obratom. Koji ne služi tome da šokira nego da otkriva, i otkriva, i otkriva. Sve do posljednjeg trenutka kada kraj priče i same prvotne potrage izmiče tlo pod nogama i nestaje s lakoćom koju se teško pušta.
email to someone printer friendly

Ocjena:
0%


bullet R.E.M.
bullet Zagrebačka filharmonija sezona 2012/2013: Press konferencija (p)
bullet Festival hrvatskog animiranog filma po treći put u Zagrebu (p)
bullet Cineplexx East - Vodeći kino prikazivač u ovom dijelu Europe dolazi u Zagreb (p)
bullet Dani hrvatskog filma 2012: Kritični dani na 21. Danima hrvatskog filma (p)
bullet FILM: ŽENSKA PRAVA HOĆU, drama by Ada Jukić
bullet In memoriam IVICA PERCL 16.3.2007.-16.3.2012. (p)
bullet Jonathan Franzen u Zagrebu (p)
bullet Nakon tri godine Rebel Star ponovno u Teatru &TD (p)
bullet Picksiebner koncert u Hard Placeu (p)
bullet Završena potpuna digitalizacija svih CineStar kina (p)
bullet RAF 2012: Održana press konferencija (p)
bullet Premijera lutkarske predstave 'Pekara Mišmaš' u ZKM-u (p)
bullet Kino Europa prikazuje canneskog slavodobitnika - film 'Turneja' Mathieua Amalrica (p)
bullet Kineski nacionalni cirkus 'Put svile', 25.4.2012. Dvorana Dražen Petrović (p)
bullet Knjiga 'Zločini u malom gradu' Marka Gimeneza za ljubitelje krimića (p)
bullet FILM: HARRISON, dokumentarni by Robert Jukić
bullet FILM: OPASNA METODA, biografska drama by Robert Jukić
bullet Knjiga 'Mrkli mrak, bez zvijezda' Stephena Kinga proglašena je najboljom knjigom mjeseca (p)
bullet FILM: JOHN CARTER, SF by Robert Jukić
bullet Roman 'Vožnja' James Sallisa za ljubitelje akcijskih krimića (p)
bullet FILM: KUPILI SMO ZOO, drama / komedija by Robert Jukić
bullet FILM: OPSTANAK, drama by Ada Jukić
bullet Roman 'Ubojice s razglednice' J. Pattersona i L. Marklund za ljubitelje napetih krimića (p)
bullet Roman 'Revolveraš : Kula tmine - knjiga prva' Stephena Kinga za fanove majstora fantastike (p)
bullet FILM: NOĆNI BRODOVI, drama by Ada Jukić
bullet Premijera predstave 'Lindarski kaban' u pulskom INK-u 9. ožujka 2012. (p)
bullet Edgar Degas – skulpture / 30. godina Galerije Klovićevi dvori (p)
bullet Snima se dokumentarni film o Dub Incorporationu koji dolaze u Zagreb 31. ožujka, 2012. (p)
bullet Premijera komedije 'Krletka' u Kerempuhu 10. ožujka 2012. (p)
bullet Redateljica Pouran Derakhshandeh i njenih sedam filmova u kinu Tuškanac (p)
bullet 'Video/Next' premijera u kino europa 12. ožujka 2012. (p)
bullet Filmovi S. Parajanova u zagrebačkom MM Centru (p)
bullet Film 'Slovenka' redatelja Damjana Kozolea u hrvatskim kinima (p)
bullet 'Krvna osveta' - novi film Joshue Marstona u hrvatskim kinima (p)
bullet Premijera filma 'Djeca su dobro' u Art kinu Grič (p)
bullet DOKUMENTARCI u MULTIPLEKSU: NA POČETKU BIJAŠE SVIJETLO & PROSVIJETLJENI by Ada Jukić
bullet 'Flekama' posebno priznanje 40. FEST- a (p)
bullet IZLOŽBA SOFIE THORSEN I MICHAELA KIENZERA, KUNSTHAUS GRAZ by Sonja Jeđud
bullet ZagrebDox 2012: Nagrada publike filmu 'Nije ti život pjesma Havaja' (p)

Ime:

Lozinka:


Zapamti me



Koji igrani filmski žanr odgovara recesijskoj stvarnosti:

Komedija

Drama

Horor

Krimi film



Glasova: 1643
Stare ankete

All rights reserved. F.I.L.M © 2011. Since 22.01.2003.
Naše tekstove je moguće pratiti preko RSS i TXT servisa.
news.xml - news.txt