Robert Jukić,Friday 30 December 2011

The Girl with the Dragon Tattoo, Columbia Pictures, 2011.
Trajanje: 158 min. Format: 2,35:1
Color: Color / B&W
Zvuk: Dolby Digital | DTS (as Datasat Digital Sound) | SDDS
Redatelj: David Fincher
Sudjeluju: Daniel Craig, Rooney Mara, Christopher Plummer, Stellan Skarsgård, Steven Berkoff, Robin Wright, Yorick van Wageningen, Joely Richardson, Geraldine James, Goran Visnjic, Donald Sumpter, Ulf Friberg, Tony Way, Per Myrberg
Muškarci koji mrze žene - IMDb
Trilogija 'Millenium' u hrvatskim kinima
Krimić Stiega Larssona 'Muškarci koji mrze žene' prvi je dio trilogije 'Millenium'

Svjetski blockbuster trilogija Stiega Larssona 'Millennium' dobila je i američku inačicu u prvom dijelu 'Muškarci koji mrze žene' u režiji Davida Finchera koja već imala svoju kompletnu švedsku ekranizaciju. Toliko koliko su knjige oduševile čitatelje širom svijeta (kao i autora ovog teksta, a treća najviše) švedska filmska varijanta duže vrijeme medijski najavljivana (barem u domaćim uvjetima) bila je potpuni financijski fijasko u kinima. Filmovi uopće nisu toliko, oni malobrojni znalci su ih pogledali u kinima uz primjedbu kako je distributer ipak mogao osigurati za drugi i treći nastavak 35 mm kopiju a ne prikazivati filmove s DVD-a (a što je izazvalo proteste dijela publike).

Svjetski uspjeh literarnog 'Millenniuma' bio je dovoljan da se ekranizaciju intrigantnog trilera zainteresiraju i Amerikanci. Izbor za redatelja pao je na provjerenog Davida Finchera, a glavne uloge dobili su James Bond Daniel Craig i relativno nepoznata Rooney Mara. Premijera medijski dozirano pumpana američkih 'Muškaraca koji mrze žene' željno se iščekivala, ako u Americi, tako i kod nas. Sada kada je film konačno na velikim ekranima biti će zanimljivo kako će publika na njega reagirati obzirom da se ipak ne radi o bitno drugačijem djelu od švedske verzije. U ovom slučaju teško je reći da li se radi o ekranizaciji književnog djela ili o remakeu istoimenog filma, jer i jedan i drugi film na sličan način odstupaju od originala, samo što je američka verzija ipak narativno preglednija, ali ne i bitno bolja (ili lošija). Autori su i u jednom i drugom slučaju morali kratiti radnju, odnosno reducirati neke (nebitne) dijelove koji u knjizi odlično funkcioniraju, ali bi u 'filmskom' slučaju mogli produživati trajanje filma. Ono što je još posebno zanimljivo (ili iritantno) je to da je radnja smještena u Švedsku, njezin glavni grad i švedsku provinciju, tako da američki glumci govore sa švedskim naglaskom!?, čime se gubi na uvjerljivosti i autentičnosti. Možda bi bilo bolje da je radnja prepravljena u smislu da se događa negdje u Americi (koja je ogromna), a i imena likova prilagođena američkim. Ovako za čitavo vrijeme gledanja filma proteže se polagani osjećaj neuvjerljivosti za ono što se odigrava. Nije u pitanju produkcija, režija, gluma, lokacije…, radi se o nesrazmjeru onoga što vidimo i onoga što bi trebalo biti.

Priča je već poznata. Glavni rednik i vlasnik štokholmskog mjesečnika 'Millennium' Mikael Blomkvist (Daniel Craig) osuđen je na novčanu kaznu zato što je u svojem časopisu oklevetao jednog švedskog tajkuna. Bez obzira na negativni medijski publicitet Mikael dobiva ponudu ostarjelog tvorničara Henrika Vangera (Christopher Plummer) kako bi istražio ubojstvo njegove nećakinje. Problem je u tome što se ubojstvo dogodilo prije tridesetak godina, a osim opsežne dokumentacije koju je Henrik godinama prikupljao postoji malo svjedoka čije je svjedočenje stotinama puta preispitano. Da bi čitava situacija bila 'još bolja' leš mlade šesnaestogodišnje nećakinje nikada nije pronađen. Mikael se doseljava na Henrikovo imanje gdje upoznaje ostatke familije koja je u najboljim danima drmala švedskom industrijom i zapošljavala četrdeset tisuća radnika. Započinje njegov mukotrpni put kroz dokumentaciju kako bi pronašao bilo što što bi moglo ukazati na neki trag što se dogodilo. Uskoro će mu zatrebati i pomoć koja će se ukazati u obliku društveno neprilagođene pankerice i hakerice Lisbeth Salander (Rooney Mara), koja je istraživala njega po nalogu agenciji za koju povremeno honorarno radi. Neobičan dvojac ubrzo će povezati sve konce oko nestanka mlade djevojke i naći se na tragu opakog serijskog ubojice koji desetljećima dovodeći tako i svoj život u opasnost…

Ustvari je Lisbeth Salander najzanimljiviji i najkompleksniji lik trilogije 'Millennium', lik koji oko kojeg se okreće radnja u drugom i trećem dijelu Trilogije. U prvom upoznajemo Lisbeth koja je pod paskom socijalne službe. Nakon što joj skrbnik preživi moždani udar i završi u bolnici, Lisbeth dobiva novog skrbnika koji će je početi seksualno ucjenjivati. Zatvorena od svoje dvanaeste (trinaeste) godine u psihijatrijsku ustanovu i tretirana od društva kao osoba pomalo retardirana potpuno nesposobna za samostalni život, Lisbeth će uspjeti preživljavati zahvaljujući nekim svojim sposobnostima s kojima njezina šira okolina nije upoznata. Ona je vrhunska hakerica i istražiteljica natprosječne inteligencije koja za detektivsku agenciju (u fušu) istražuje najkompliciranije slučajeve. Vlasnika agencije glumi naš prosijedi Goran Višnjić. U 'Muškarcima koji mrze žene' lik Lisbet Salaner je značajan, ali nije postigao puni efekt kao u knjizi. Pisac Trilogije Stieg Larsson u svoju krimi priču vješto je ukomponirao kritiku modernog švedskog otuđenog birokratskog društva kojeg ne zanimaju pojedinačne sudbine. Čak i u društvu gdje vlada obilje, pojedinačno nasilje može biti ispušni ventil za frustracije bez obzira o kome se radi.

David Fincher se poduhvatio 'nemoguće misije' kako bi ekranizirao knjigu prema kojoj je već snimljen uspješan film. Činjenica jeste da su njegovi 'Muškarci…' narativno pregledniji obzirom na švedsku verziju, ali su i američki umekšaniji u karakterizaciji likova. Zanimljivo je da nakon katarze, odnosno razrješenja misterije oko nestanka nećakinje, film još pola sata prati događaje oko Mikaelovog istraživačkog novinarstva u vezi tajkuna zbog čije tužbe je morao platiti veliku novčanu kaznu. Daniel Craig kao švedski novinar i nakladnik pokazuje kako nije samo akcijski James Bond već ima potencijala i za zahtjevnije uloge. Rooney Mara će se tek razigrati u nastavcima gdje je čekaju daleko veća iskušenja. Ako ste voljni malo više udubiti se u trilogiju 'Millennium' onda se obavezno trebate baciti na čitanje. I nećete pogriješiti. A možete pogledati na DVD-u i švedski filmski original.

0%