________________________________

________________________________

Šesti Dani srpske kulture, 01.–05. prosinca 2011., Zagreb, Rijeka, Sisak (p)
press / ,Saturday 26 November 2011

ŠESTI DANI SRPSKE KULTURE
01. – 05. prosinca 2011. // Zagreb, Rijeka, Sisak

Šesti Dani srpske kulture (01. – 05. prosinca 2011. /Zagreb, Rijeka, Sisak) manifestacija je koja će tijekom nekoliko dana i gostujući u nekoliko hrvatskih gradova obogatiti kulturnu ponudu istih te svima zainteresiranima približiti najnovija dostignuća srpske kulture. Pripremljen je reprezentativan filmski program u sklopu kojeg će se prikazati neki od najvažnijih i najgledanijih srpskih filmova, primjerice: Oktobar, Šišanje, Montevideo, Bog te video, Tilva Roš, književni program predstaviti će potentne i važne srpske književnike, autore nagrađivanih djela - Vladimira Arsenijevića i Dragana Velikića. Glazbeni program obilježiti će prvi samostalni zagrebački koncert eklektičnog i urnebesno zabavnog beogradskog benda Svi na pod, dok će kazališnu glad utažiti predstava teatra Mimart Odabrani se bude.

Početak prosinca hrvatskom će glavnom gradu te po prvi put Rijeci i Sisku donijeti svježi dašak kulture bliskih susjeda iz Republike Srbije. U Zagrebu, Rijeci i Sisku će se od 01. do 05. prosinca po šesti put održati manifestacija Dani srpske kulture u sklopu koje ćemo uživati u probranom filmskom, književnom, glazbenom i kazališnom programu, odnosno u recentnoj, živoj i intrigantnoj umjetnosti koja ima zapažen odjek u vlastitoj sredini i koju se s radošću želi podijeliti sa svima željnima kvalitetnog kulturnog programa.

Šest filmskih naslova recentne srpske kinematografije uzbudljiva su ostvarenja koja se bave aktualnim i intrigantnim temama, a čak pet filmova imati će svoju zagrebačku ili hrvatsku premijeru

U filmskom programu našlo se šest odličnih naslova nastalih u posljednje dvije godine, od kojih će čak pet imati svoju zagrebačku ili hrvatsku premijeru: Šišanje Stevana Filipovića, omnibus Oktobar grupe mladih autora, Beli, beli svet Olega Novkovića, Jesen u mojoj ulici Miloša Pušića i Montevideo, Bog te video Dragana Bjelogrlića. Šesti film iz programa jest Tilva Roš redatelja i scenarista Nikole Ležajića koji u Zagreb stiže s desetak vrijednih nagrada s domaćih i svjetskih festivala, među kojima i nagrada Bauer s ovogodišnjeg Motovun Film Festivala, Srca Sarajeva za najbolji film i najbolju mušku ulogu te svježa nominacija Europske filmske akademije za nabolje debitantsko ostvarenje.

U petak 02. prosinca u 20.00 sati u Kinu Europa Dane srpske kulture svečano će se otvoriti premijera omnibusa Oktobar (2011), dugometražnog filma mladih redatelja i redateljica beogradskog Fakulteta dramskih umetnosti koji će i prisustvovati premijeri. Film putem sedam razdvojenih autorskih priča koje se dešavaju na desetogodišnjicu pada Miloševićevog sistema govori o Srbiji danas. Premijerno će se prikazati i film Šišanje Stevana Filipovića (2010) koji detektira korjene i uzroke provale nasilničkog ponašanja u Srbiji, odnosno priča kako su političari instrumentalizirali navijačke skupine te tolerirali i poticali agresiju u svrhu političke manipulacije i sprovođenja ultradesničarske politike. Cijenjeni hrvatski kritičar Nenad Polimac izjavio je: 'Kakav je film? Vrlo dobar, vrlo atraktivan. Za razliku od naših Metastaza - koji Filipović cijeni, ali koji je žestoka socijalna drama - Šišanje je žanrovski dosta precizan film s jasnom političkom porukom, što ga dosta razlikuje od dosad najupečatljivijih ostvarenja o skinsima, među kojima su Američka generacija X i Romper Stomper.'

Temama mladosti, odrastanja i nesigurne budućnosti u zemlji vječne tranzicije bavi se vrlo dobar debitantski film Miloša Pušića Jesen u mojoj ulici (2010). Istim temama no u generacijski višem razredu, te tonu i stilu grčke tragedije s pjevanjem bave se redatelj Oleg Novković i vjerna mu suradnica, cijenjena srpska scenaristica i dramaturginja Milena Marković u filmu Beli, Beli svet (2010). Poslastica za šire gledateljsvo jest jedan od najgledanijih srpskih filmova ove i prošle godine Montevideo, Bog te video (2010) nastao pod redateljskom palicom Dragana Bjelogrlića i po scenariju Srđana Dragojevića, nezaobilaznog dvojca srpske kinematografije. Film je epska priča o podvigu mladih srpskih nogometaša koji postaju idoli narodnih masa, priča o nogometu, o starom Beogradu i nekim davnim, drugačijim vremenima.
Filmovi će se prikazivati u zagrebačkom Kinu Europa u terminima od 18.00 i 20.00 sati. Sve projekcije su besplatne.

Atraktivni i bogati književni program po prvi put širi Dane srpske kulture izvan Zagreba, u Rijeku i Sisak, te u goste dovodi cijenjene i nagrađivane književnike poput Vladimira Arsenijevića

Velika novost ovogodišnjih, šestih Dana srpske kulture jest decentralizacija. Naime, po prvi put program putuje izvan grada Zagreba i to zahvaljujući iznimno atraktivnom i bogatom književnom programu koji će se predstaviti u Rijeci, te Sisku. Književni program Dana srpske kulture sastavio je Kruno Lokotar, književni kritičar, nekadašnji urednik u izdavačkoj kući AGM, sadašnji urednik u izdavačkoj kući Algoritam te nezaobilazna figura književnih zbivanja u posljednjih petnaestak godina u Hrvatskoj i šire. Književni program šestih Dana srpske kulture u goste nam dovodi cijenjene i nagrađivane književnike Vladimira Arsenijevića i Dragana Velikića, te putem gostovanja Miloša Živanovića (Razbijanje), Saše Ilića (Pad Kolumbije) i urednika Saše Ćirića predstavlja kultni online književni časopis Beton.

Vladimir Arsenijević nagrađivani je beogradski pisac koji je u svom prvom romanu U potpalublju (1994), napisanom za vrijeme opsade Vukovara te prevedenom na dvadesetak stranih jezika, među prvima u Srbiji kritički progovorio o agresiji JNA na Vukovar i osudio zločine u Hrvatskoj. Trenutno je Arsenijević iznimno aktualna figura u regionalnom komunikacijskom prostoru zbog sumnje da je zbog nedavnog gostovanja povodom dvadesetogodišnjice pada Vukovara na HRT-ovoj emisiji Nedjeljom u 2 te izrečenih kritičkih stavova spram teme ali i ostalih gorućih problema u Srbiji dobio otkaz na mjesto iznimno čitanog kolumnista srpskog magazina Press.

Glazbeni program Dana srpske kulture predstavlja prvi zagrebački samostalni koncert popularnog beogradskog benda Svi na pod i ponovno gostovanje značajne figure regionalnog klupskog života DJ Ewoxa

Predah od mahom kritički nastrojene filmske umjetnosti i književnosti priuštiti će nam glazbeni program Dana srpske kulture i to prvim samostalnim koncertom beogradskog elektro–pop benda Svi na pod u Tvornici, u subotu 03. prosinca. Šesteročlani glazbeni sastav predvodi energična pjevačica Bojana Vunturišević, svoj zvuk hrabro pletu spajanjem raznih glazbenih pravaca, te vrlo uspješno nastavljaju tradiciju koju su utrli Šarlo Akrobata, Idoli, Vještice, Bebi Dol ili Darkwood Dub. Godine 2009. proglašeni su najboljim bendom srpske scene, a pozornicu su dijelili s imenima poput Juliette Lewis, Massive Attack i Air. Nakon koncerta slijedi nastup u Srbiji i Hrvatskoj popularnog glazbenog znalca – DJ Ewoxa, značajne figure regionalnog klupskog života koji je pult dijelio s velikanima poput Jeffa Millsa, Davea Clarkea, Carla Craiga, Matthewa Herberta i benda Coldcut.

Program Dana srpske kulture završava se u ponedjeljak, 05. prosinca 2010., u zagrebačkom teatru &TD i to gostovanjem predstave beogradskog teatra Mimart Odabrani se bude koja istražuje budnost na interpersonalnom nivou kroz budnost duha, uma i tijela, kao i budnost zajednice koja je pokretačka snaga društva. Predstava je dio europskog projekta Wake Up (Probudi se, prev.) u kojem, osim srpskih, sudjeluju kazališne trupe iz Nizozemske, Velike Britanije i Bosne i Hercegovine.

O Danima srpske kulture u Hrvatskoj
Kulturna manifestacija Dani srpske kulture predstavlja pogodnu formu kulturne razmjene i suradnje između srpske i hrvatske kulturne sredine, s obzirom na tradicionalne veze tih dviju kultura, njihovu značajnu komplementarnost i uzajamne interese. Gostovanje istaknutih stvaralaca srpske umjetnosti i kulture reafirmira srpsko-hrvatsku kulturnu suradnju, potiče recipročne programe hrvatske kulture u Srbiji i odgovara potrebama ne samo srpske manjine u ovom Zagrebu i Hrvatskoj, već i ukupnim potrebama ove kulturne sredine. Programi Dana srpske kulture sastavljeni su od recentne, žive i intrigantne umjetnosti koja ima zapažen odjek u vlastitoj kulturnoj sredini. Dani srpske kuture zamišljeni su kao dugoročan project, održavaju se od 2006. godine jednom godišnje a organizira ih SKD Prosvjeta.

PROGRAM 6. DANA SRPSKE KULTURE
01.-05.2011. //ZAGREB, RIJEKA, SISAK

ZAGREB