Redateljica: Saša Broz
Scenaristice: Zinka Kiseljak i Dora Delbianco
Scenograf: Dragutin Broz
Koreograf: Igor Barberić
Kostimi: Marita Ćopo
Glazba: Matej Meštrović

Odlična predstava! Dvostruka predstava, zapravo, koja povezuje domišljato smišljenu radnju na pozornici s onom iz publike, predvorja i ulaza. Predstava koje se ne smije propustiti. One toalete koje jedva čekaju ovakve prilike i osmjesi koji se u njima razmjenjuju, visoke pete (u narodu i na Euroviziji opjevane kao 'Štikle'), kandidati za nagrade, po tri iz brojnih kategorija, njihovi prijatelji i rodbina, voditelji po skupinama i kategorijama, ugledni ljudi iz kulture, politike i 'večernjih kronika' u ložama... A nad svim tim kazalištem i glumištem, stoji Televizija kao vrhovni autoritet koja diktira trajanje scena i prizora i neumoljivo osvjetljava izreze i izraze na haljinama i licima dobitnika i onih kojima je dovoljno da su sudjelovali . Devetnaesta dodjela Nagrade hrvatskoga glumišta, samo jedna prije jubilarne dvadesete. Biti viđen na ovakvim priredbama pitanje je kulturnog opstanka u kojem se koriste sve civilizacijske metode.

Naravno da bi neki koji se ne razumiju u kazalište mogli kritizirati ove ceremonije, osobito u vrijeme krize i recesije (čudo da se nisu neki od otpuštenih ili neplaćenih radnika sjetili stati pred Zdenac života i iskoristiti besplatne reflektore za svoje egzistencijalne prohtjeve), ali 'teve' se brine da oni ostanu kod kuće i gledaju sapunice, a da ovi koji su došli na Dodjelu budu viđeni na izvorni reality način, a to je u izravnom prijenosu.

Za mene, međutim, ovakve manifestacije imaju punu i umirujuću vrijednost. Sve dok se održavaju ovako institucionalizirane, režirane, scenarizirane, scenografirane i odigrane dodjele zasluženih nagrada, znači da je sve u redu. Da institucije rade svoj posao. Da glumci rade svoj posao. Da žiriji rade svoj posao. Da kultura igra svoju ulogu... Okružena dekolteima, reflektorima, zabavnim rekvizitima, zaboravljam na monetarne probleme u Eurozoni, na dužničke krize, prijetnje globalnog zatopljenja ili moguće poskupljenje grijanja. Sve to ne može biti stvarno. Ili ugroziti kulturni poredak. Sve je u redu dok ima dobitnika. Ali i oni nam se mogu malo odužiti:
Kraćim govorom.
Raznovrsnijim sadržajem govora.
Isključivanjem nekih sadržaja iz svojih govora.

Prvo, sa zadovoljstvom konstatiram da su 'hvale-puni nastupi nagrađenih skraćeni i ograničeni (čini se, na 20 sekundi), vjerojatno također pod dirigentskom palicom Televizije. Neki se (rijetki) govornici toga nisu držali, ali neki su bili tako kratki, da su drugima ostavili prostora da zahvale roditeljima, obiteljima, ansamblima, mentorima, kolegama, učiteljima, matičnim kućama, kućnim pomoćnicima i kućnim ljubimcima... (dobro, to pretjerujem, to sam izmislila, priznajem, nitko to nije spomenuo, ali da ja dobijem nagradu, a malo je vjerojatno da ću, nakon ovog teksta, biti i pozvana na sljedeću Dodjelu, šalim se, ne bi oni, uostalom tu je pjesnička kritička sloboda, bar u kulturi ima izravne demokracije..., dakle, da ja slučajno dobijem neku nagradu i 'mikrofon u ruke', ja bih zahvalila našem kućnom mačku Pulciju koji me, da parafraziram brojne dobitnike, 'trpi' dok se bavim kulturnom djelatnošću, zanemarujući kućne poslove i ljubimce).

U svakom slučaju, ti su govori, a bilo ih je desetine, za desetine kategorija iz svijeta opere, baleta, drame (u kategoriji TV drame konkurirale su epizode TV sapunica), u prosjeku i ukupno bili kraći od onih s prethodnih dodjela, ali nisu, osim iznimaka, bili zanimljiviji. Malo je nagrađenih kreativaca koji su bili kreativni ili funkcionalni u tom obraćanju publici i TV gledateljstvu (što je dodatno doprinosilo njihovom uzbuđenju). Izdvajamo one koji su se s govornice zalagali za dobre ciljeve i ugrožene institucije, primjerice za spas Knap kazališta i podršku Dramskom programu Radija i kultnom &ITD-u Kulture promjena, koji su također u nekim okolnostima (je li to moguće?) bili predmet razmatranja o racionalizaciji u području kulture.

Iznimke u ograničenju trajanja govora bili su dobitnici nagrada za životno djelo, to jest svekoliko umjetničko djelovanje. Ove godine su to bili Nada Putar Gold i Zlatko Crnković. Operna diva kratko je i samozatajno zahvalila na priznanju, dok je Zlatko Crnković, ponesen podrškom publike, otvorio srce. Ali, kako god bilo zanimljivo ono što ima reći velikan koji je životni vijek proveo na 'daskama koje život znače', ipak neumoljiva TV shema upravlja mikrofonom. Ni jednom od životnih dobitnika nagrada zapravo nije 'properly' uručena, jer su se našli izvan standardnog obrasca dodjele u 'godišnjim kategorijama'.

Što se tiče stvarnog ili glumljenog uzbuđenja tiče, neka ostane otvoreno pitanje da li su kandidati znali tko je dobitnik. Jer, ako su znali, kako glumiti iznenađenje, a ako nisu, kako znati što reći kao dobitnik? Ako pretpostavimo da nisu znali, pa su svi napisali ili pripremili govor (neki su došli s papirićem u ruci), zamislite kako je bilo onima kojima je papirić ostao u džepu? Život zna biti težak, a kazalište je život. I pozornica i gledalište. Jedinstvene u kategoriji obuće bile su upadljive roze cipele koje je nosilo dvoje dobitnika (teško je biti jedinstven u modnoj smjelosti).

Što se preporuke o isključivanju nekih sadržaja iz govora tiče, čime se doprinosi učinkovitosti zahvalnica, treba isključiti zahvaljivanje žiriju. To je redundantno, jer žiriji samo rade svoj posao (sa ili bez honorara). Zahvala žiriju 'koji je prepoznao nečije vrijednosti' obrnuto je priznanje, to jest priznanje sposobnosti žirija u 'prepoznavanju' vrijednosti nagrađenih. Znam da nitko tko je zahvalio svom žiriju nije tako mislio. Sve je to došlo spontano . Ali, treba misliti o tome što se govori. U svakom slučaju, radi se o ponavljanju. Ako impliciramo normalnu pojavu da su svi dobitnici zahvani žiriju jer im je dodijelio nagradu, onda nećemo slušati umnožene pohvale pohvaliteljima, a oni će znati da oni koji ih nisu pohvalili, nisu nezahvalni, već slijede razumne smjernice.
Drugo, bilo bi dobro kad bi dobitnici (prije ili poslije dobitka) zahvalili svojim suprugama i supruzima, djeci i roditeljima u obiteljskom okruženju, to jest kod kuće. Nije moguće da bližnjima zahvala više znači kad je čuju 'preko televizije', a gledatelji bi im svima zbog toga bili zahvalni.

Da zaključimo. Popis nagrađenih i nagrada dostupan je u medijima, pa neću ponavljati. Svima čestitke i puno uspjeha do sljedeće Dodjele. A do tada, napomena.

Vedrina ovog osvrta temelji se ne samo na mojoj prirođenoj duhovitosti, već na cijeloj atmosferi ove priredbe. Nije tu bilo teških i zahtjevnih sadržaja (usporedi s, primjerice, nagrađenih pet sati Pasifala u HNK-u), koje kulturni nezahvalnici izbjegavaju kao šipak bez koštica! Sve je po scenariju i u izvedbi nastojalo biti dosjetljivo i duhovito, ritmično i letimično, u poeziji i prozi (rekao bi Moliere), bilo je tu pitanja, odgovora i anegdota iz svijeta opere, baleta, drame i komedije, u famoznoj formuli 'za svakoga ponešto' i samo bi neki nogometni trijumf internacionalnog poraza mogao odmaknuti TV gledateljstvo od ovoga spektakula. Od uvodne scene s glavnim voditeljem, Janom Kerekešom, koji je za parodični baletni nastup Crnog labuda depilirao pazuhe, do Lake arije iz Aide Eltona Johna i Can-Cana za glasovir i prazne boce, i napose, napitnice na kraju krajeva, kad se izvođačima i dobitnicima na pozornici pridružila i redateljica Dodjele, svi s čašama šampanjca (nije sigurno da je u njima bio doista šampanjac, već bijelo vino, kao ilustracija recesijskog kulturnog odricanja). Pitanje je samo da li je televizijski prijenos vrhunca i kraja ove svečanosti bio već prekinut, zbog oduženih dobitničkih govora.

Ada Jukić, 25 11 2011.

0%