________________________________

FILM: TAOCI, krimidrama by Ada Jukić
Ada Jukić,Thursday 24 November 2011

Trespass, Millennium Films, 2011.
Trajanje: 91 min.
Redatelj: Joel Schumacher
Glume: Nicolas Cage, Nicole Kidman, Ben Mendelsohn, Liana Liberato, Cam Gigandet, Jordana Spiro, Dash Mihok, Emily Meade, Nico Tortorella, Brandon Belknap, Terry Milam, Tina Parker, David Maldonado, Nilo Otero, Simone Levin
Taoci - IMDb

Prvo što moramo znati o filmskim američkim bogatašima je da im nije lako. Svi imaju probleme u poslu i obitelji. Muž je prezaposlen i nema ga kod kuće ni kad nema ljubavnicu. Žena je zapostavljena i dosađuje se u sofisticiranim minimalistički uređenim interijerima, u kojima jedva prepoznajemo kuhinju i u nju ugrađene svemirske uređaje. Njegovana i usamljena, tužna majka familias obilazi svoje prazno kućanstvo s gotovim opravdanjem za nevjeru, koje ipak ne koristi svaki put kad je muž ostavi na cjedilu. Tu je i teenagerica koja se opire nježnim obiteljskim sponama i privlače je pubertetski zabranjeni sadržaji. Uzgred, žalosno je što nema drugih, 'neotkrivenih' užitaka za male buntovnike bez razloga osim standarda 'piće, seks i trava', pa se to prepuštanje poroku svodi na iste kadrove. A svi skupa nekamo žure i nemaju vremana pojesti onaj raskošni doručak koji se baca odmah poslije seta. Obiteljska idila svakako uključuje tipična međuspolna i međugeneracijska nerazumijevanja i samo im treba neka katastrofa s happy endom, da počnu cijeniti ono što imaju ili su do tada imali.

Kako se identificirati s tim junacima koji ne znaju uživati u onome za čime žude oni koji ih gledaju? Da bilo kojeg prosječnog gledatelja pitate što bi želio, rekao bi (ako nije bolestan), da želi biti bogat. Pa zar bi onda, po filmskom scenariju, bio sretan? Je li to utjeha siromasima, da bogati nisu sretni? Dok publici 'cure sline' na pogled na plakare (veće od garsonjera) s uredno poslaganim vješalicama haljina i odijela, njihovi filmski vlasnici ponašaju se nezainteresirano, kao da se pogled iz vile na bazen ne plaća, već podrazumijeva. Siroti bogataši ne primjećuju i ne cijene to što imaju, kao da im je sve to što imaju potrebno da bi se mogli koncentrirati na ono što im nedostaje, uključujući i ono što je neophodno izgubiti, da bi mogli imati to što imaju.

Ali kako god nesretni bili u svom bogatstvu, ipak jedna od najvećih briga tih nesretnika je kako sačuvati tu poziciju. Kako ne zamijeniti brige obilja egzistencijalnim problemima koji, s druge strane društvene margine, dovode do sukoba i problema druge vrste. Kako u ovom nesigurnom svijetu osigurati budućnost? Kako u svijetu lopova, terorista i sve većih nejednakosti zaštititi svoju obitelj i imovinu? Ili se to dvoje ipak ne može odvojiti?

Već smo u nizu filmova vidjeli čemu se sve domišljaju filmski milijunaši. Kako grade podrume za slučaj atomske katastrofe, kako ugrađuju alarme i opremaju 'sobe za paniku', kako bi umakli neprijateljima koji ipak uđu u njihove domove. Na svojim usamljenim imanjima, do zuba utvrđenim tehnološkom zaštitom (u pravilu bez stalne posluge), oni se ipak oslanjaju na snagu sustava koji štiti zakonite razlike i u većini slučajeva kao pozitivci dobivaju bitku s neuglednim i negativnim marginalcima koji nisu iskoristili 'jednaku šansu' za bogaćenje. Čak i kad su roditelji do bogatstva došli na sumnjivi način, njihova borba za potomstvo protiv mrskih napadača ih rehabilitira, a pogotovo ako padnu kao žrtve i time okaju svoj financijski grijeh. Ali napadači, kako god imali opravdanja za svoje skretanje s puta, u pravilu gube potpuno i kao neispravljivi negativci.

U ovom slučaju film, koji se sav odigrava u raskošnoj kući (koja se ipak, u sceni plamena, ruši kao krhka drvena maketa), počinje standarnim obiteljskim stereotipom. Otac, trgovac dijamantima, koji stalno poslom izbiva iz kuće ne može ni ove večeri ostati na večeri, majka (Nicole Kidman) manekenskim prstima u kuhinji 'za svemirska vremena' sprema večeru na kojoj nitko ne želi ostati, a ljepuškasta kćerka koja želi 'brzo odrasti' želi umjesto večere ići na tulum i zna se što tamo raditi. Teška drama nadvija se nad bračnim i roditeljskim parom. A onda u kuću upadaju ljudi koji nemaju obzira za njihove nevolje i krajnjim, okrutnim metodama pokušavaju se domoći onoga do čega ovim ljudima izgleda nije stalo. To jest, ako se opiru da im te stvari izruče to nije zato što su im materijalne vrijednosti presudne. Zašto se i kako opiru, saznat ćete u filmu (ako sebi možete priuštiti odlazak u kino

Redatelj stripovskih filmskih uspješnica Batmana, Batmana i Robina, u komornom obiteljskom okruženju pokušava dosegnuti napetost svoje Telefonske govornice, ali s manje uspjeha. Likovi iz Trespassa shematizirani su i idealizirani, čak i kad se to utvrdi naknadno. Buntovna djevojčica ipak ne nasjedne 'prljavim iskušenjima' svojih vršnjaka, a majka, kakve god bile okolnosti (i videodokazi) njenog mogućeg otklona od bračnih zavjeta, vraća svoj supružanski dignitet. Otac, obilježen pečatom nezasitne gramzivosti, uspijeva se opravdati neočekivanom objavom svoga financijskog stanja. U nastojanju da napetost dovede 'do usijanja', Schumacher gubi aspekt uvjerljivosti, osobito u finalnom nadmetanju članova obitelji da se izravno (ne obraćajući se za pomoć i ne obazirući se na fizikalna ograničenja prostora i vremena) izbore za oslobođenje jednih i drugih.

Akcijska interpretacija američke društvene tragedije s društveno poželjnim ishodom. Tko i poslije ovog filma ne želi biti milijunaš?

Ada Jukić, 23 11 2011

0%