________________________________

________________________________

18. Tjedan češkog filma u kinu Europa od 4. do 9. listopada 2011! (p)
press / ,Monday 26 September 2011

18. Tjedan češkog filma, najstarija međunarodna filmska manifestacija u Hrvatskoj, održat će se od 04. do 09. listopada u kinu Europa. Na platno kina Europa dolaze recentni i nagrađivani naslovi jedne od najdražih nam kinematografija. Uživajući dugi niz godina snažnu podršku zagrebačke kinopublike spomenuti program ove godine uključuje šest filmova najuspješnijih čeških autora i nudi svojevrsni presjek najboljeg iz prošlogodišnje češke produkcije.

Osobna iskaznica, film Ondřeja Trojana, gorka je komedija o odrastanju četvorice tinejdžera u sedamdesetim godinama, u doba kada je već i izlazak na cestu bez osobne iskaznice značio rizik. Bauk odlaska u vojsku bio je jedna od zamki totalitarnog režima. Kroz plastičnu rekonstrukciju jednog doba, film Osobna iskaznica dojmljivo zahvaća turbulentnu životnu fazu, kad se iz djetinjstva prelazi u svijet odraslih. Taj put vodi kroz rušenje konformizma, roditeljskih ideala, revolt prema društvu, traganje za samim sobom i pronalaženje samopoštovanja. Film je snimljen u strukturi dnevničkog pripovijedanja u kojoj glavni junak bilježi samo za njega važne događaje između 14. i 19. godine. Film je nominiran za nagradu Češke filmske i televizijske akademije „Češki lav“ u jedanaest kategorija.

U Zagreb nam dolazi i posljednji film proslavljenog češkog filmaša Jana Švankmajera, Preživjeti svoj život. Film o čovjeku koji vodi dvostruki život, jedan u stvarnosti a drugi u snovima, spoj je igranog i animiranog. Podvojenost između sna i jave za Evžena, čovjeka u zrelim godinama, dobiva dodatnu snagu kad otkrije ritual koji mu omogućava ulazak u svoje snove kad god poželi. Snovi mu pomažu u shvaćanju samoga sebe, a kad mu supruga postavi ultimatum da izabere u kojem će svijetu živjeti, on konačno odlazi u samo svoj san. Jan Švankmajer jedan je od u svijetu najcjenjenijih čeških redatelja, a njegovi nadrealni, stilski vrlo prepoznatljivi filmovi utjecali su na brojne autore, među kojima i na Terryja Gilliama te Tima Burtona.

18. Tjedan češkog filma donosi i film za cijelu obitelj naslova Kuky se vraća. Poetično je to ostvarenje potvrđenog oskarovskog autorskog tima, oca Zdeněka i sina Jana Svěráka (njihov Kolja osvojio je 1997. Oscara). Netradicionalna, moderna kombinacija igranog i animiranog filma, snažne adute ima u duhovitim dijalozima i mnoštvu akcijskih scena koje podjednako funkcioniraju kod najmlađih, ali i odraslih. Priča o šestogodišnjem Ondri koji pati od astme započinje kada mu iz „zdravstvenih razloga“ bude oduzeta njegova omiljena igračka – ružičasti medvjedić Kuky. Kad mama baci Kukyja u kontejner, proradi Ondrina mašta u kojoj on proživljava Kukyjeve pustolovine u nepoznatom svijetu. No, je li to doista san maloga dječaka, ili je Kuky doista krenuo u najveću pustolovinu svog plišanog života? Odgovor će se pronaći u Kinu Europa. Kuky se vraća nagrađen je s četiri „Češka lava“, a prije Zagreba vidjeli su ga posjetitelji niza filmskih festivala (Karlovy Vary, Varšava, Hong Kong, Moskva, Peking i brojni drugi).

Nagrađivan je i film redateljice Alice Nellis Mamas & Papas. Četiri priče o roditeljstvu ispričane iz četiri različita kuta. Različite sudbine parova isprepliću se u opisivanju problema modernih roditelja, bilo da se radi o (ne)željenoj trudnoći, ekonomskim poteškoćama, odnosno o teškim izborima koje dolazak na svijet novog djeteta sa sobom povlači. Mamas & Papas je slojevit film koji ne propituje samo odnos roditelja i djece, već nudi i širu društvenu sliku modernog doba u kojem i najprirodnije stvari postaju nemoguće složene. Nakon vrlo uspješnog sjevernoameričkog festivalskog života, Mamas & Papas dolazi dakle u Zagreb, a treba spomenuti i kako je glumica Zuzana Bydzovská nagrađena „Češkim lavom“ za najbolju glumicu.

Psihološki trileri nisu česti u češkoj kinematografiji, no film Okovi Radima Špačeka upravo je tog žanra. Smješten u totalitarnu, komunističku Čehoslovačku ranih osamdesetih donosi priču o agentu tajne policije progonjenom vlastitim unutarnjim nemirom. Njegov neartikulirani bijes i očaj usmjerava se prema naizgled nevinoj mladoj ženi. Je li to ljubav, strast ili samo bijeg od dosade? Antoninova besmislena težnja da pridobije Klaru okreće ga ne samo protiv tradicionalnih neprijatelja režima, već i protiv sistema samog. Film je proglašen najboljim češkim filmom u 2010. godini, osvojio je „Češkoga lava“ u svim glavnim kategorijama. Festivalska karta Okova također je vrlo zanimljiva: film je prikazan na brojnim festivalima, između ostalog u San Franciscu i Karlovym Varyma.

I na kraju nam dolazi i jedna prepoznatljiva, sofisticirana, tipična češka poetska komedija u izvedbi vrhunskih filmskih autora predvođeni uhodanim dvojcem: scenarist Petr Jarchovský i redatelj Jan Hřebejk (Pupendo, Moramo si pomagati, Kawasakijeva ruža). Kod mene dobro film je o šest prijatelja, brodara, hobističkih vrtlara i ribiča, koji se sastaju u slikovitoj gostioni na riječnom otoku na rubu Praga. Njihov mir naruše prevaranti iz susjednoga kvarta, čija žrtva postaje jedan član naše šestorke. Ekipa u stilu vesterna odluči preuzeti pravdu u svoje ruke i riješiti problem: vratiti natrag 36,5 tisuća kruna u rabljenim novčanicama. Akcija se provodi na tržnici, na kojoj sve vrvi od lakih dama, švercera, lopova, prevaranata i potplaćenih policajaca. Prijateljstvo, lukavstvo, nešto sreće i asevi iz rukava, glavne su uzdanice njihove misije kroz džunglu ranog kapitalizma.

Široka sadržajna lepeza i redom nagrađivani filmovi prepoznatljivog češkog filmskog stila standardne su odlike svakog Tjedna češkog filma. Ulaznice su u prodaji 20. rujna, a mogu se kupiti na blagajni kina Europa svakoga dana od 17 sati. Cijena pojedinačnih ulaznica iznosi 25 kuna, a paket ulaznica za svih šest projekcija 100 kuna. Program je realiziran u suradnji s Veleposlanstvom republike Češke u Zagrebu.

0%