________________________________

________________________________

Zagreb FF 2011: Prvijenci renomiranih danskih autora u programu Moj prvi film! (p)
press / ZFF,Thursday 22 September 2011

Zagreb Film Festival

Moj prvi film je program koji već petu godinu zaredom publici na Zagreb Film Festivalu pruža uvid u debitantska ostvarenja danas renomiranih svjetskih redatelja. Inspiriran istoimenom knjigom britanskog scenarista Stephena Lowensteina, a u selekciji filmskog kritičara i urednika Nenada Polimca, ovaj je program prve dvije godine uključio prvijence autora predstavljenih u knjizi, dok je posljednje dvije godine u fokus stavio prve uratke autora španjolske i njemačke kinematografije. Ovogodišnje izdanje programa donosi pet dugometražnih naslova autora i autorica bogate danske kinematografije: Larsa Von Triera, Nicolasa Windinga Refna, Thomasa Vinterberga, Andersa Thomasa Jensena te Susanne Bier. Novost je što će pored dugometražnih filmova biti prikazani i kratkometražni prvijenci.

'Element zločina' ('The Element of Crime') prvijenac je jednog od najznačajnijih suvremenih europskih autora, Larsa von Triera. Pozornost kritike von Trier je privukao već svojim diplomskim radom 'Images of relief' 1982., dok je 'Element zločina' 1984. označio prijelomnu točku u njegovoj karijeri. Ubrzo je postao partner Zentrope, vizionarske danske produkcijske kuće te suosnivač Dogme95, koncepta koji je inspirirao filmaše širom svijeta. Najznačajniji von Trierovi filmovi dijele se u tri kategorije: Europsku trilogiju ('Element zločina', 'Epidemija' i 'Europa'), trilogiju Zlatno srce ('Lomeći valove', 'Idioti' i 'Ples u mraku') te američku trilogiju ('Dogville' i 'Manderlay'; treći nastavak nije snimljen). 'Element zločina' nekonvencionalan je krimić u čijem je središtu engleski detektiv u Kairu koji pokušava pronaći ubojicu služeći se kontroverznim metodama iz knjige vlastitog mentora, a temelji se na tome da se osoba pokuša identificirati s ubojičinim umom.

Scenarist i redatelj Nicolas Winding Refn svoj je prvi film, 'Pusher', snimio 1996. u dobi od samo 24 godine. Ovaj nasilan i napet, a ipak dirljiv kultni klasik etablirao je Refna kao beskompromisnog filmskog autora velikog talenta. 'Pusher' je prljavi triler smješten u šaroliki i prevrtljivi milje dilera droge, sitnih kriminalaca i prostitutki u Danskoj. Značajnu ulogu u spomenutom je filmu ostvario Zlatko Burić Kićo, proslavljeni hrvatski glumac s adresom u Danskoj, inače osnivač kultne grupe Kugla glumište. Winding Refn je do danas režirao niz nagrađenih filmova ('Bleeder', 'Fear X', preostala dva nastavka trilogije 'Pusher', 'Valhalla Rising'), a za posljednji film 'Drive' nagrađen je kao najbolji redatelj na ovogodišnjem festivalu u Cannesu.

Anders Thomas Jensen ('The Green Butchers', 'Adam's Apples') samouki je scenarist i redatelj, čiji su kratki filmovi osvojili brojne nagrade te tri godine zaredom bili nominirani za Oscara. Najuspješniji od njih, film 'Noć uoči izbora' ('Election Night'), koji je Oscara 1998. i osvojio, bit će prikazan na ovogodišnjem festivalu. Prvi Jensenov cjelovečernji film 'Kod treperave svjetiljke' ('Flickering Lights', 2000.) polučio je velik uspjeh na kino blagajnama, a riječ je o duhovitom filmu o odnosu nekolicine nezrelih muškaraca koji pronalaze idealno utočište, napuštenu krčmu u šumi u kojoj mogu živjeti na tuđi račun.

Thomas Vinterberg međunarodni je proboj ostvario drugim filmom 'The Celebration' (1998.), prvim koji je snimljen prema konceptu Dogme. Za taj je uradak osvojio posebnu nagradu žirija u Cannesu, a uslijedili su filmovi 'It's All About Love' (2003.), 'Dear Wendy' (2005.) te 'Submarino' (2010.) koji su prikazani na festivalima u Sundanceu i Berlinu. Na ovogodišnjem ZFF-u bit će prikazan njegov prvijenac 'Najveći heroji' ('The Greatest Heroes', 1996.), film ceste u čijem je središtu robijaš koji tijekom slobodnog vikenda upoznaje svoju dvanaestogodišnju kćer za koju nije ni znao da postoji. U sklopu programa Moj prvi film bit će prikazan i Vinterbergov kratkometražni film 'Dečko koji je hodao natraške' ('The Boy Who Walked Backwards') iz 1994.

Jedina autorica u programu jedna je od najuspješnijih danskih i europskih suvremenih redateljica te ujedno druga redateljica u povijesti koja je za dugometražni film osvojila Oscara (film 'U boljem svijetu, 'In a Better World'', 2011). Bier je dosad snimila više od deset nagrađivanih dugometražnih igranih filmova, među kojima 'Like it Never was before' (1995.), 'The One and Only' (1999.), 'Open Hearts' (2002.), 'Brothers' (2004.), za Oscara nominirani 'After the Wedding' (2006.) i 'Things We Lost in the Fire' (2007.). Scenarij za potonja dva naslova, kao i spomenuti 'U boljem svijetu', napisao je ranije spomenuti redatelj Anders Thomas Jensen. Njezin prvi cjelovečernji igrani film, 'Freud napušta dom' ('Freud Leaving Home', 1990.) dobio je međunarodne pohvale, a govori o 25-godišnjoj djevojci Freud iz židovske obitelji iz Stockholma koja je prisiljena suočiti se s bolešću svoje majke, međusobnim odnosima unutar obitelji kao i svojim identitetom. Film je nagrađen na nizu svjetskih i europskih filmskih festivala.

Program Moj prvi film bit će prikazan u Zagrebačkom plesnom centru. Program je realiziran u suradnji s Danskim filmskim institutom.

0%