________________________________

________________________________

Festival svjetskog kazališta Zagreb 2011 od 9. do 27. rujna 2011. (p)
press / FSK,Tuesday 16 August 2011

Festival svjetskog kazališta Zagreb 2011

FESTIVAL SVJETSKOG KAZALIŠTA 2011.

Deveto izdanje Festivala svjetskog kazališta održat će se u Zagrebu od 9. do 27. rujna i na pozornicama Zagrebačkog kazališta mladih, Hrvatskog narodnog kazališta i u Gavelli prikazati neke od najvećih aktualnih hitova iz svjetskih metropola. Festival koji nakon godišnjih odmora, najavljuje novu sezonu, i ove godine okuplja moćna autorska imena.

Na otvorenju, miljenik zagrebačke publike berlinski redatelj Thomas Ostermeier, gostuje s radikalnom interpretacijom Shakespeareovog Othella. Između performansa, ekspresionističkih bravura, radikalnog fizičkog teatra, Ostermeierov Schaubuhne garantira estetski i politički čin koji će se dugo pamtiti. Među prijateljima festivala je i hvaljeni flamanski umjetnik Jan Fabre. Redatelj, koreograf, scenograf i autor teksta, prikazat će autorsku viziju mita o Prometeju, jednom od prvih buntovnika koji krade oganj od Zeusa i donosi ga ljudima. Prvi put u Hrvatskoj gostuje nizozemski redatelj Ivo van Hove, jedna od ključnih figura novog teatra. Svojim originalnim spojem dramskog, videa i filma snažno je utjecao na cjelokupnu svjetsku scenu. Predstava “Opening night” prema kultnom filmu Johna Cassavetesa poziva publiku na uzbudljivu interakciju. Sudjelovat će na glumačkoj probi, a potom i u snimanju filma uživo. Iz bečkog Burghteatra stiže “Dorian Grey” u režiji Bastiana Krafta, novog glasa njemačkog kazalista. Viktorijanski roman o strahu od starenja, pretočen je u suvremenu priču o opsesiji izgledom i savršenim tijelom. Riječ je o worholovskom performansu u kojem se slika Doriana Greya umnožava do neslućenog broja kopija. U finalu nas očekuje “Gardenia” belgijskog koreografa i redatelja Alaina Platela. Priča je to o barcelonskom kabaretu koji zatvara svoja vrata i u zadnjoj izvedbi okuplja umirovljene zvijezde, transvestite koji pripremaju neke od najljepših glazbeno-plesnih točaka, imitirajući Marlene Dietrich, Dalidu, Lizu Minelli. Bez trunke voajerizma, s puno emocija i neke nježne sjete, “Gardenia” gradi jedinstven scenski doživljaj koji je osvojio svjetske pozornice, od Londona, Pariza i New Yorka.

Dubravka Vrgoč, Ivica Buljan

PROGRAM:

09. i 10.09. 20:00 h ZKM OTHELLO
redatelji: Thomas Ostermeier
SCHAUBÜHNE AM LEHNINER PLATZ, Berlin

16. i 17.09. 19:30 h HNK PROMETEJ, KRAJOLIK II
redatelj: Jan Fabre
TROUBLEYN / JAN FABRE VZW, Antwerpen i ZAGREBAČKO KAZALIŠTE MLADIH

21. i 22.09. 20:00 h ZKM OPENING NIGHT
redatelj: Ivo van Hove
TONEELGROEP, Amsterdam

25.09. 20:00 h DK GAVELLA DORIAN GRAY
redatelj: Bastian Kraft
BURGTHEATER, Beč

27.10. 20:00 h ZKM GARDENIA
redatelj: Alain Platel
LES BALLETS C DE LA B, Gent

O PREDSTAVAMA:

William Shakespeare
OTHELLO
redatelj: Thomas Ostermeier
SCHAUBÜHNE AM LEHNINER PLATZ

Berlin Od Venecije do ciparskih obala, kroz burnu oluju na otvorenom moru, Thomas Ostermeier s dramaturgom Mariusom von Mayenburgom transformira Shakesepeareovog “Othella” u luksuzno krstarenje Sredozemljem. Senzacionalna scenografija, sva u znaku vode, djelo je Jana Pappelbauma. Berlinski Schaubühne i njegov direktor, povlašteni su partneri Festivala svjetskog kazališta. Od prve sezone kad su prikazali genijalnu interpretaciju Nore, do moćnog Hamleta na rubu performansa, postali su miljenici zagrebačke publike. Tragedija strasti transponirana je u šezdeste, u doba kolonijalnih ratova.

Sa svojom moćnom glumačkom trupom, Ostermeier koncentrira dramu na odnos Othella i Jaga. Dok se jedan ženidbom s mladom Dezdemonom uspinje u poželjnoj društvenoj hijerarhiji, drugi, predugo čovjek za sve, odan do bola, prisiljen je igrati iz drugoga plana. Thomas Ostermeier miješa eksplozivan koktel emocija prezira i ljubomore. Konflikt između dvojice muškaraca odlazi u crescendo praćen izvanrednim etiopijskim groovom. Video u krupnim planovima Sébastiena Dupoueya kadrira svako lice ponaosob, probijajući se u njihove duboke nemire. Ovo novo čitanje klasika jednako je osobno, koliko nezaobilazna referentna točka suvremenog teatra.

PROMETEJ, KRAJOLIK II
redatelj: Jan Fabre

Jedan od najpoznatijih svjetskih umjetnika uopće, Jan Fabre, dosegnuo je sve što se u suvremenoj umjetničkoj praksi može osvojiti. Redatelj, koreograf, pisac, slikar, kipar, izlagao je i u pariškom Louvreu. Ova predstava sinteza je njegovog pogleda na svijet, vizualnu umjetnost i likovni izraz, Prometej je simbol pobunjenika, koji je vrhovnom bogu oteo vatru za dobrobit čovjeka i zato je stradao. Koliko god se bogovi trudili da od čovjeka otmu vatru, povratka više nije bilo. Treći put na Festivalu, Jan Fabre nije više gost, nego prijatelj i partner čiji je Zagrebačko kazalište mladih koproducent.

“Prometej pokazuje smjeli maksimalizam n nepopustljivu opsjednutost, osobine, zbog kojih je Fabre zanimljiv umjetnik.” o predstavi je povodom gostovanja pisao The New York Times, a novinarka The Village Voice oduševljena je: “Na pozornici je gužva, prošarana je oštrim svjetlima, protresena glazbom i eksplozivnim zvučnim efektima ... Fabreov pripovjedni spektakl je uzbudljiv, vrtoglav, opasan. Iako mi sve zuji u glavi, predstavu bih odgledala odmah još jednom«.

John Cassavetes
OPENING NIGHT
redatelj: Ivo van Hove
TONEELGROEP

Amsterdam U „Premijeri” redatelja Johna Cassavetesa u glavnoj ulozi pojavljuje se Gena Rowlands kao brodvejska glumica Myrtle Gordon na izmaku snaga. Ona se sprema za premijeru komada koji je napisala njezina stara prijateljica Sarah Goode, no niz zapreka i katastrofa koje prethode predstavi prijete da će uništiti ne samo produkciju nego i Myrtleino duševno zdravlje. Glumica je osobito potresena kada jedan od njezinih najodanijih obožavatelja pogiba u nesreći. Suočena sa sumornom stvarnošću, postavlja se pitanje mora li se predstava uistinu odigrati.

Kako prikazati film u kazalištu pitanje je s kojim su se posljednjih desetljeća bavili redatelji s nizozemske i njemačke scene. Teatar predstavlja “skandalon”, opscenu prepreku na tračnicama stvarnog života. Na pozornici koju gledatelji zaposjedaju i promatraju iz različitih kutova, odvija se “teatarski” život, ali se istodobno snima film čije prizore simultano prate na ekranima. Kamera prenosi sirovi, brutalan materijal koji je izrazito seksualiziran. Gostovanje prestižne Toneelgroep iz Amsterdama festivalska je poslastica prve vrste. Ivo van Hove, jedan od najvećih majstora suvremene scene, kultni je Cassavetesov film adaptirao podjednako genijalno u teatarskom ključu.

Oscar Wilde
DORIAN GRAY
redatelj: Bastian Kraft
BURGTHEATER

Beč Bečki Burgtheater u Zagrebu ima posvećen status. Prauzor našim kazalištima, njegove estetske mijene ostavljale su traga na domaćoj sceni. Ovaj put gostuje s vrlo zapaženim i tehnički zahtjevnim uprizorenjem viktorijanskog hita Oscara Wildea, svevremenog „Dorian Grayja“
Glumac Markus Mayer u ulozi samodopadnog esteta Doriana Graya oduševljava u ovom napetom multimedijalnom uprizorenju mladog redatelja Bastiana Krafta koje je 2010. godine premijerno izvedeno u Beču. Mayer uskače u sve karaktere pripovijetke, zabavlja, svađa se te preko video-ekrana stupa u interakciju s različitim filmskim likovima. Njegova vrhunska preciznost i fantastična gluma jamac su dojmljive kazališne večeri.

GARDENIA
redatelj: Alain Platel
LES BALLETS C DE LA B

Gent Belgijski redatelj i koreograf Alain Platel na proteklom je Festivalu pridobio vjerne sljedbenike. Ansambl, Les ballets C de la B koji je osnovao 1984. godine, karakterizira popularnost, anarhizam i angažiranost. Predstava “Gardenia” koju je ostvario s Frankom van Lekeovom govori o jednoj društvenoj i kulturnoj skupini s margina koja i kad prodre u popularnu kulturu na velika vrata, uglavnom ostaje skrivena oku svakodnevice. Platelova prijateljica Vanesa van Durne pozvala je travestite u trećoj životnoj dobi da u predstavi pokuša otkriti nešto od njihovog najintimnijeg života. U kontrastu s talentiranim i privlačnim mladim Rusom i “pravom ženom”, oni se nesmiljeno prokazuju kao oštri takmaci, a čarobni su kad u zanosu otkrivaju svoj neobični svijet. Protagonisti su ostarjele “dame” (nekadašnji muškarci), zabavljači iz kabareta, koji su se već odavno oprostili od pozornice ili transeksualaci koji nikada na njoj nisu nastupali. Sve je ovdje natopljeno finom fellinijevskom tugom i i starim sjajem kojim se izvodi posljednja predstava pred definitivni razlaz skupine.

0%