Pula, 20. - 27. 06. 2011.

Radionice

Radionica 1:
Kazalište papira: slike od recikliranog materijala
voditelji: Rosa Luisa Marquez i Antonio Martorell (SAD)
datumi: 20. - 22. lipnja
Na radionici će se polaznici upoznati s tehnikama Kazališta slika, te sa stvaranjem kostima i predmeta od papira (novinski papir i dr.). Kombinirat ćemo ove dvije tehnike kako bi tijekom rada u radionici stvarali zaustavljene prizore na osnovu tema koje će proizaći od samih polaznika.
Rosa Luisa Márquez
Rođena 1947. u Portoriku. Diplomirala je na Sveučilištu u Portoriku, magistrirala na New York University te doktorirala na Michigan State University. Dr. Márquez je redovni profesor kazališta i drame na Sveučilištu u Portoriku, gdje predaje kolegije Uvod u kazalište, Kazališne igre, Sociodramu, Povijest kazališta, Kazalište Latinske Amerike, Post-brechtovsko kazalište i režira drame. S iskustvom u uličnom kazalištu, osnuje kazališni kolektiv Anamú, radi kao stalni asistent Peteru Schumannu iz Bread and Puppet Theater, Augustu Boalu iz Kazališta potlačenih, pri Grupo Yuyachkani iz Perua i Grupo Malayerba iz Ekvadora, te razvija vlastiti kazališni jezik u suradnji s portorikanskim likovnim umjetnikom Antoniom Martorellom. S vlastitim projektima prisutna je duž Sjeverne i Južne Amerike i Kariba. Pobjednica je nagrade Puerto Rican Drama Critics Circle Award za kazališnu kreativnost (1990.) i najbolju dramu (Jardin de pulpos, 1996., u izvedbi putujuće skupine Sveučilišta u Portoriku) te za karipsku inačicu drame U očekivanju Godota (1997.). Radi kao glumica i redateljica, dramaturg, radio-TV producent i spikerica. Autorica je prve knjige o vlastitoj metodologiji, Brincos y saltos: el juego como disciplina teatral. (Skokovi i granice: igre kao kazališna disciplina), čije je drugo izdanje objavljeno u 1996. U 2002. objavljuje Historias para ser contadas: el montaje, dokumentarnu monografiju o vlastitom uprizorenju latinskoameričkog klasika autora Osvalda Dragúna. Upravo je završila dokumentarac o kazališnim igrama kao obrazovnim i izvedbenim sredstvom za društvene promjene. Kao stalni umjetnik na odjelu za glazbu i kazalište pri MIT-u 1992.-1993. povezala je različite skupina i kazališta u SAD-u i Latinskoj Americi, a od 1989. g. član je upravnog odbora International School of Theatre of Latin America and the Caribbean (Međunarodne škole kazališta Latinske Amerike i Kariba) na čelu kojeg je argentinski dramski pisac Osvaldo Dragún. Rosa Luisa prvi put je susrela Boala 1979. te je od tada ugradila njegove teorije i praksu u svoje tečajeve. 1982.-1983. bila mu je asistent u Parizu i glumila u jednom od djela. 1986. bila mu je u pratnji prilikom povratka iz egzila u Brazil i surađivala s njime na razvijanju kazališnih projekata za javni školski sustav. Nastavila je surađivati s Boalom na projektima u obje Amerike i Europi. 2004. Márquez je osmislila i koordinirala portorikanski dio programa Winter Program Abroad in Community Theatre za program NYU Graduate Theater in Education u Portoriku. Tijekom ljeta 2006. radila je na suradnji NYU s Boalom u Rio de Janeiru i pomogala u koordiniranju radionice sa studentima NYU te tekućim i bivšim studentima Sveučilišta u Portoriku. Tijekom pet godina bila je predsjednik Interdisciplinarnog studijskog programa na Sveučilištu u Portoriku i ravnatelj Master programa o kulturnom posredovanju i upravljanju. U mirovini je od prosinca 2010.
Antonio Martorell
Rođen 1939.g. Ugledni je portorikanski slikar, grafičar, pisac i medijska osobnost. Redovito izlaže u Portoriku, SAD-u i Latinskoj Americi te sudjeluje u kulturnim događajima širom svijeta. Martorell je isprva studirao diplomaciju na sveučilištu Georgetown u Washingtonu, zatim je upisao slikarstvo u klasi Julia Martína Cara u Madridu. Povratkom u Portoriko radi u ateljeu Lorenza Homara na Institutu za portorikansku kulturu. Trenutno je stalni umjetnik na sveučilištu u Portoriku, Cayey i ravnatelj muzeja pri toj instituciji. Martorell je autor naslova poput La piel de la memoria (Memory's Tattoo u engleskom prijevodu), El libro dibujado (The Drawn Book) i El velorio (no vela) (Martorell's Wake). Trenutno vodi kolumnu u Escenario, prilogu portorikanskih dnevnih novina El Vocero, te kroz umjetničke izvedbe aktivno sudjeluje u portorikanskom političkom životu. Martorell je dobitnik nagrade na Bienal de Arte de San Juan te je ilustrirao knjige nekoliko autora kao što su Alma Rosa Flor, Heraclio Cepeda, Nicholasa Mohr i Pura Belpré. Također je ilustrirao knjigu ABC de Puerto Rico u nakladi Troutman Pressa. Trenutno raspolaže s dva stalna ateljea, jednim u Puerto Ricu a drugim u New Yorku. Bio je stipendist na Sveučilištu Harvard, gdje je stvarao "fotokopije" remek-djela izloženih pri Fogg Museumu. Ovo iskustvo je ovjekovječeno u dokumentarcu Out of the Fog redatelja Miguela Villafañea. Najopsežnija monografija o Martorellovu djelu je biografija Antonia Díaz-Roya Martorell: la aventura de la creación (Pustolovina stvaranja). Od 1985. surađuje s Rosom Luisom Márquez u grafičkim i kazališnim projektima koji uključuju uprizorenje izvedbi i predstava, konferencijska predavanja te stotine radionica s recikliranim materijalima i tehnikama Kazališta slika za umjetnike i neumjetnike. Njih dvoje također vodi tjedni radio program o procesima umjetničkog stvaranja pri javnoj radio postaji Sveučilišta Puerto Rico.

Radionica 2:
Uvod u epsko-dijalektičku estetiku
voditelj: Douglas Estevam (Brazil)
datumi: 22. - 24. lipnja
U Brazilu je, tijekom posljednjih desetljeća, provedeno nekoliko istraživanja o suvremenim oblicima predstavljanja. Tijekom tih istraživanja postignut je ključni dijalog kada su u pitanju oblici epsko-dijalektičkih predstavljanja. U radionici ćemo se baviti vježbama koje se odnose na modele rada Bertholda Brechta i suvremenih brazilskih djela. Govorit će se o nekoliko razina koje postoje unutar scenskog predstavljanja, poput dramaturgije, interpretacije, glazbe i udruženog stvaralačkog rada.
Douglas Estevam
Član kulturne sekcije pokreta Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra - MST. Stekao je kazališno obrazovanje pri Escola Livre de Teatro de Santo Andre u São Paulu, Brazil, te je izučio političko gospodarstvo u Nacionalnoj školi MST-a s Florestanom Fernandesom. Tijekom pet godina radio je pri Companhia do Lãtao, jednoj od kazališnih skupina koje se bave estetsko-dijalektičkom proizvodnjom na brazilskom tlu. Estevam je autor raznih članaka za časopisie za kulturu i kazalište Vintem i Cardenos de Apontamentos, oba u izdanju Companhia do Latão. Sudjelovao je u objavljivanju dva sveska o kazalištu i društvenim promjenama u kojima je analizirao utjecaj iskustva MST-a na kazališnu proizvodnju pokreta.

Radionica 3:
Estetika potlačenih: ZVUK i RITAM – eksperiment
voditelji: Bárbara Santos i Till Baumann (Brazil/Njemačka)
datumi: 23. - 26. lipnja
Estetika potlačenih se temelji na tri elementa – slici, riječi i zvuku. U posljednjih nekoliko godina estetici se pridodaje sve veći značaj unutar zajednice Kazališta potlačenih, a ponajviše slici. U ovoj eksperimentalnoj radionici želimo se fokusirati na zvuk i ritam; na zvuk ljudskoga glasa i tijela, zvuk predmeta te njihovog mogućeg kombiniranja; na ritam zvuka kojeg sami proizvedemo; na ritmički karakter izvedbe, te na forum i dijalog. Ova je radionica proizašla kao plod laboratorija Estetike potlačenih koju smo vodili u Berlinu 2010. godine. Polaznici bi trebali sa sobom donijeti barem pet predmeta (može i više) koje pronađu u svojim domovima. Svaki bi predmet trebao biti od drugog materijala: drvo, metal, staklo, plastika, karton – stvari koje zvuče dobro ili zanimljivo. Neki smatraju takve predmete smećem, no nama su oni vrijedni te ćemo ih koristiti kao zvučne predmete tj. sredstva za radionicu.
Bárbara Santos
barbarasantos@ctorio.org.br
Žena, crnkinja, majka, južnoamerikanka, brazilkinja, sociolog, glumica i kuringa [1]. Bila je generalni koordinator za Centro de Teatro do Oprimido od 1994. do 2008. Imala je čast raditi s Augustom Boalom, dramaturgom i tvorcem Kazališta potlačenih, s kojime je kao drug unutar CTO-a tijekom 18 godina surađivala u nekoliko projekata i osmišljavanju Zakonodavnog kazališta, te u cijelom procesu istraživanja Estetike potlačenih i Najezde mozga, čije istraživanje i sistematizaciju nastavlja i danas.
Till Baumann
post@tillbaumann.de
Kuringa, glazbenik i kulturni aktivist sa sjedištem u Berlinu. Počeo je raditi s Kazalištem potlačenih nakon istraživačkog posjeta CTO-u Rio 1999. Od tada vodi projekte i tečajeve stručne obuke za Kazalište potlačenih, uglavnom u Europi i Latinskoj Americi. U Njemačkoj je član mreže TheaterDialog i instituta Paulo Freire u Berlinu. Istražuje ulogu kazališta i glazbe u kreativnim uličnim prosvjedima, aktivizmu za ljudska prava i promjenama kroz sukob. Posebno ga zanimaju zvuk i ritam u Kazalištu i Estetici potlačenih. [1] Curinga je izvorni termin Augusta Boala koji označuje facilitatora/stručnjaka za Kazalište potlačenih, tj. onoga koji se bavi njegovim stalnim istraživanjem i proučavanjem. Termin curinga se uobičajeno prevodi kao džoker. Za međunarodnu komunikaciju Bárbara upotrebljava termin kuringa.

Radionica 4:
Od pokusa do zbilje: korištenje Kazališta potlačenih u aktivističkim kampanjama
voditelj: José Soeiro (Portugal)
datumi: 25. - 27. lipnja
Kada koristimo Kazalište potlačenih uobičajeno je da istražujemo našu zbilju i tlačenja koja se u njoj pojavljuju, pa ih nanovo gradimo u estetskom prostoru kako bi isprobali njihovu preobrazbu. No, kako promijeniti zbilju izvan estetskog prostora? Ako “kazalište nije dovoljno” kako je to Augusto Boal govorio, što nam još treba?
U ovoj ćemo radionici koristiti arsenal Kazališta potlačenih, pogotovo vježbe Forum kazališta, kako bismo otkrili koja su naša tlačenja, njihove korijene i mehanizme. Što ćemo s tim učiniti? Kako koristiti Kazalište potlačenih kao dio aktivističke kampanje? Kako koristiti Forum kazalište kao dio socijalnog pokreta? Ako politika “nije vještina koja omogućuje, već vještina stvaranja mogućnosti onoga što je potrebito”, što možemo učiniti da promjena bude učinkovita?
José Soeiro
Sociolog i džoker Kazališta potlačenih. Sudjelovao je u nekoliko prosvjednih pokreta, u najnovije vrijeme onome studenata i radnika na određeno vrijeme u Portugalu. Bio je član portugalskog parlamenta, te je bio koordinator projekta "Estudantes por Empréstimo".

Predstave

Istarsko narodno kazalište - Gradsko kazalište Pula i Sigurna kuća Istra
WTF!?
Predstava je rezultat tekuće suradnje Istarskog narodnog kazališta i Sigurne kuće Istra. Tema suradnje je prevencija nasilja u adolescentskim vezama.
Ovo je priča o Lani, mladoj djevojci, srednjoškolki, na početku njezine prve ljubavne veze. No, nešto se ne odvija onako kako je očekivala. Njen dečko, Karlo, čudno se ponaša, no prijateljice je uvjeravaju da je to sve normalno, i da se događa u svakoj vezi. Je li uistinu tako?
Izvođači
Paola Lugarić
Tea Bešić
Minja Stevović
Ana-Marija Kalfić
Karlo Stipić
Jasmina Matošević
Džokeri: Marijana Peršić i Aleksandar Bančić

CARE Srbija
ŽRTVE LJUBAVI
Interaktivna kazališna predstava „Žrtve ljubavi“ na komunikativan i duhovit način obrađuje temu spolnog i reproduktivnog zdravlja kod Roma i raseljenih osoba, približavajući publici tradicionalne vrijednosti i kulturno-socijalne promjene kroz koje prolazi ova populacija.
Kazališna predstava “Žrtve ljubavi” nastala je kroz aktivnost odgojnog kazališta u okviru projekta reproduktivnog zdravlja, koji već tri godine na jugu Srbije provode CARE Srbija i partneri: Centar E8 iz Beograda, Nexus i Generator iz Vranja i Narodni parlament iz Leskovca u suradnji s NVO “Perpetuum mobile – Centar za razvoj mladih i zajednice” iz Banja Luke. Projekt financira Europska unija i CARE Njemačka – Luksemburg.
Uloge:
Ana Veljković: Gabrijela
Nikola Kamberović: Emrah
Marina Milošević: Zorica
Jugosalv Hamza: Jonatan (Yonatan)
Predrag Ljubenović: Dejan
Sara Asanović: Mileva
Zumreta Cuni: Melisa
Dina Patarčić: Naratorica / Doktorica
Soni Halilović: inspektor Dragan
Trenerski tim: Vojislav Arsić, Nevena Boroja i Andrijana Tasić
Svijetlo i ton: Maša Tilinek

GTO LX (Grupa Forum kazališta ValArt)
ŠŠŠ… ŠEVA
Márcia (16 godina) je mlada cura koja prerasta u ženu. Lúcio je njezin dečko. Oni se vole i provode mnogo vremena zajedno. Kada je s njim, Márcia se osjeća poželjno, njeno cijelo tijelo podrhtava osjećajući požudu. No, ona želi započeti svoj seksualni život na siguran i promišljen način. Usprkos tomu, na svom putu odrastanja nailazi na nekoliko prepreka.
Márcia će se razviti u neovisnu mladu ženu potpuno odgovornu pri donošenju svojih odluka. Međutim, to nije lako kada su u pitanju zajedničke odluke koje treba donijeti sa svojim dečkom. Zašto dolazi do toga da se ne uspijeva izboriti za ono što želi?
Zašto je seks tabu, pogotovo za žene? Zašto se žene kritizira kada izraze svoju želju za seksom? Zašto se seksualno aktivnu ženu smatra kurvom, a muškarca frajerom?
Izvođači
Lúcio Mendes Andrade
Vanessa D. Garcia
Vânia Sofia Lopes
Carlos João Brito
Gisela Santos
Marilde Jué Djaló
Cassandra Tavares
Filipa Simões: Džoker

GTO LX
GTO LX je Grupa Kazališta potlačenih Lisabon, NVO koja želi potaknuti građane da aktivno sudjeluju u izgradnji društva. Provodimo projekte u kojima uključujemo zajednice da u nesigurnim i opasnim okruženjima, gdje radimo neposredno s građanima, potaknemo u njima proces osvještenja u kakvoj sredini žive. Kao rezultat toga stvaraju se i djeluju grupe Forum kazališta u zajednici.
Kroz proces stvaranja i djelovanja polaznici nauče ovladati tehnikom Forum kazališta stvarajući predstave koje propituju problematiku okruženja u kojem žive, te na taj način aktivno angažiraju svoju zajednicu kroz javne nastupe. U naprednom stupnju tog procesa, polaznici postaju agenti koji promoviraju i umnožavaju samu metodologiju Forum kazališta na način da uvježbavaju ostale grupe koje žele potaknuti socijalne promjene u svojim zajednicama. Cilj našeg rada u tom procesu jest korištenje tehnike Forum kazališta kao oruđa koje potiče osnaživanje svake pojedine osobe, a time i društva u cjelini.

Grupa Forum kazališta “ValArt”
Osnovana 2008. g., grupa je prošla kroz cjelovit i ustrajan razvoj u procesu upoznavanja i korištenja tehnike Forum kazališta. Njezina prva predstava “Dopusti mi da odaberem”, bavila se rodnom diskriminacijom u obitelji. Što mogu činiti ja, kao djevojka, a što može moj brat, kao mladić? Zašto su nas različito odgajali? Predstava je imala javnu izvedbu unutar zajednice i svi članovi grupe time su dobili priliku stati pred svoje sugrađane s namjerom da potaknu dijalog i raspravu o rodnoj diskriminaciji. Što je više grupa upoznavala ciljeve i izazove koje nudi Kazalište potlačenih, to su više mogli kritički sagledati i prepoznati razne kontekste i situacije tlačenja. “X-Perar” (Ššš...ševa), je druga predstava ove grupe i ponovno se dotiče problema različitih mogućnosti izbora koje se nude muškarcima i ženama.
Predstava je u više navrata izvedena širom Portugala i privukla je pažnju mnogih. Trenutno svi članovi grupe sudjeluju u edukativnom procesu nakon kojeg će postati voditelji radionica o seksualnom odgoju koje su namijenjene mladima. Cilj rada s mladima u radionicama je stvoriti okruženje u kojem mladi mogu slobodno i otvoreno razgovarati o seksualnom ponašanju među mladima, sumnjama koje imaju, o mogućnostima izbora, tijelu, maštarenjima... cilj je, dakle, potaknuti ih na dijalog i raspravu o svim osjetljivim pitanjima o seksu i seksualnosti, a o kojima im je neugodno razgovarati s roditeljima, prijateljima, partnerima i učiteljima.

Kuringa, Wedding
UKLOPITI SE… ILI NE?
Bankari, edukatori, guverneri i ministri “razbijaju glave” baveći se pitanjem o integraciji emigranata u današnjoj Njemačkoj i pritom zauzimaju mnogo javnog prostora.
Mladi Berlinčani uzimaju riječ i mjesto na pozornici kako bi izrazili svoje mišljenje o tome, te kako bi stvorili nove prostore za raspravu u kojima bi svi imali pravo i mogućnost govoriti.
Samir je mladi Berlinčanin, sin emigranata, rođen u četvrti Wedding. On se svakodnevno susreće s problemima zbog svog fizičkog izgleda koji ga obilježava kao stranca. Mladić se propituje o svom odnosu sa zemljom u kojoj je rođen i u kojoj živi već 16 godina. Rasprava o integraciji i o budućnosti Njemačke prelazi sa stranice časopisa i televizijskih ekrana u učionicu, i donosi nova pitanja za Samira, za njegove kolege i za publiku na izvedbi Forum kazališta.
Izvođači
SAMIR: Efrahiem Said
AXEL: Hamid Mohadi
SARAH: Kristina Varle
SAMMY: Jimmy Phi Hoang
THILO: Jalal Faour
PROFESOR: Jalal Faour
TATA: Jalal Faour
MAMA: Kristina Varle
Redateljica: Bárbara Santos
Producent i džoker: Christoph Leucht
Asistentica: Sydneide Gonçalves
Zvuk: Till Baumann
Slika: Marina Felix
Grafičko oblikovanje: Silvia Wolan

Estudantes por Empréstimo
STUDENTI ILI KLIJENTI?
Sofija se upravo upisala na fakultet. Dobrodošlica je srdačna: nasmiješeno lice iz banke nudi joj studentsku kreditnu karticu. Ali Sofiji je potrebna stipendija kako bi studirala. Nakon četiri mjeseca čekanja, ona napokon dobiva odgovor da joj je pravo na stipendiju odbijeno: izmijenili su se kriteriji. Sofija traži pomoć prijatelja. Pokušava tražiti pomoć socijalne službe fakulteta. Ali jedino rješenje čini se upravo banka. Što bi trebala učiniti da uspije nastaviti studij? Da li je kredit jedina solucija?
Izvođači
Amarilis Felizes
José Miranda
Diogo Gil Silva
Joana Cruz
Catarina Príncipe
Marta Calejo
Bela Castro
Džoker: José Soeiro
Projekt Estudantes por Empréstimo
Estudantes por Empréstimo započinje u prosincu 2009. g. kao prvi projekt Legislativnog kazališta u Portugalu. Predstava Forum kazališta koju ćete imati priliku vidjeti predstavlja problem koji je zajednički tisućama studenata u našoj zemlji: visoke školarine, nedostatak socijalnih stipendija, krediti kao alternativa plaćanja studija. Danas, u Portugalu, oko 15 000 studenata je u dugovima zbog studija, s oko 180 milijuna eura. Samo ove godine, više od 25 000 studenata je izgubilo svoje stipendije, zbog mjera štednje.
Predstava je izvedena, do sada, u više od 30 fakulteta i angažirala je tisuće studenata širom zemlje. Lani, 3. svibnja, predstava je izvedena u Parlamentu i oko 600 sugestija je pretvoreno u prijedloge zakona. Od njih su tri odabrana te stavljena na raspravlju i glasovanje u Parlamentu.

CARE Srbija
ŠKOLA ZA SVE
Predstava “Škola za sve” nastala je iz osobnih priča polaznika i polaznica u projektu, uglavnom srednjoškolaca a nekih već i studenata, koji žive u Novom Sadu. Kratke priče u predstavi se odnose na situacije diskriminacije i tlačenja s kojima se susreću romska djeca, posebno romske djevojčice unutar same romske zajednice, svojih obitelji, među vršnjacima i unutar obrazovnih institucija, kao i na posljedice koje dotiču njihove živote. Predstava je igrana više od 10 puta za različite ciljane publike (romske roditelje, nastavnike, stručne službe u obrazovanju, školsku djecu, predstavnike nevladinih institucija).
Predstava je nastala u okviru projekta “Šanse i izbori za romske djevojčice” financiranog od strane Patsy Collins Trust Fund Initiative – CARE USA, a koji su implementirali CARE Srbija s partnerskom organizacijom Novosadski humanitarni Centar (NSHC).
Metodologija Forum kazališta se pokazala kao izuzetno dobar alat u osnaživanju polaznika i polaznica radionica u smjeru nastavka školovanja i povećanja osobnih kapaciteta za probleme s kojima se susreću.
Izvođači
Jasmina Jovanović
Zurafeta Bajrami