________________________________

________________________________

KAZALIŠTE 35. DANI SATIRE: REVIZOR by Ada Jukić
Ada Jukić,Monday 06 June 2011

Gogolj: Revizor
35. Dani satire od 3. do 19. lipnja 2011.!

Jučerašnja predstava 'Revizora' u ZKM-u izvedena je u 'dvostrukom' okviru: u okviru 35. Dana satire koje 'na radost i smijeh' Zagreba organizira kazalište Kerempuh i projekta 'Kazalištem protiv korupcije' u koji su 'upleteni' kazalište ZKM i Transparency Intl. HR, uz besplatni ulaz zainteresiranim gledateljima. I kako god antikorupcijska atmosfera bila popularna u našim (kazališnim) krugovima i kako god besplatna bila ulaznica, ipak se našlo nekoliko praznih sjedala u gledalištu koje je po svim atributima Predstave trebalo biti (pot)puno: Gogolj, Lorenci, festivalski ansambl Dubrovačkih ljetnih igara i ZKM-a, poznata glumačka imena.

Zahtjevna, duga, eklektična, neujednačena, napadna, provokativna, sjajna i neodoljiva Predstava izazvala je već neke kritičke 'revizije' u dnevnim i povremenim medijima, od prišlogodišnje premijere u Dubrovniku i zagrebačke u ovogodišnjoj veljači, ali nisu kritike razlog izostanku gledatelja (koji gledatelji danas čitaju kritike?). Dobro je da i dođu u kazalište (kad je slobodan ulaz), a društvenu kritiku mogu 'pročitati' na stranicama Crne kronike. Uostalom, ZKM je bio ugodno popunjen i atmosfera sklona interpretaciji i interpretima.

Ovakve predstave potvrđuju da je kazalište još' važno' i zato je manje važna ocjena da li je neki redateljski manevar 'ispravan' ili nije, da li je 'pogodio Gogolja' ili nostrificirao svjetski kazališni trend, da li je pretjerao s 'ekspliciranjem seksa i nasilja' ili uvrijedio publiku nekom asocijacijom na konjske grimase. Bitno je da je napravio relevantnu kazališnu predstavu koja doslovce konzumira cijelo gledateljevo veče i potiče ga da misli o tome čemu se smije.

Gogoljev dramski jedinac iz tridesetih godina devetnaestog stoljeća trajni je kazališni izazov čiju redateljsku i produkcijsku realizaciju možemo uspoređivati i u 'satirskom okviru'. Na 22. Danima satire 1998. 'Revizor' Paola Magellija u izvedbi Satiričkog kazališta Kerempuh proglašen je najboljom predstavom. Vidjet ćemo kako će proći ovaj 'Revizor'.

Što čini tako aktualnom ljudsku komediju iz apsolutističkog carskog ruskog doba (u kojem se tajne prenose poštom) u internetskom vremenu u kojem možemo odgooglati i najskriveniji 'profil' ? Vječna ljudska priroda ili (birokratski) sustav u kojem i danas živimo?

U životopisu Nikolaja Gogolja koji je napisao (autor 'Lolite' Vladimir Nabokov: Nikolaj Gogolj, Izdanje Znanje, Zagreb 1983., prijevod Zlatko Crnković) komentiraju se okolnosti koje su omogućile prvu izvedbu 'Revizora', a koju su tadašnji cenzori imali svaku priliku odbiti. Car Nikolaj I odobrio je komad 'u nastupu sasvim neočekivane razdraganosti'. Njegov hir zadužio je generacije kazališnih izvođača i konzumenata, ali ono o čemu 'Revizor' govori, zapravo jednako bi moglo zabrinjavati nove generacije cenzora. Sve do demokratske slobode kazališnog govora (na za to odobrenim društvenim pozornicama). Olakšavajuća okolnost je da 'Revizora' nije razumio ni onaj kojemu se nakratko i površno svidio ni oni koji bi ga mogli naknadno 'skinuti s programa'. Pitanje je da li svoga 'Revizora' razumiju oni koji ga gledaju?

Za Nabokova je Gogoljev 'Reviozor' 'poezija na djelu'. Ne komedija, osobito ne ona u kojoj se, u ime potlačenih i prevarenih, Gogolj zalaže za konkretnu društvenu reviziju. A kod poezije, 'zna se', na raspolaganju je 'licentia poetica'. Redatelj Jernej Lorenci njome se samouvjereno koristi. On nam otkriva strukturu djela, najavljuje činove i prizore, citira didaskalije, obnažuje tijela (ne skida ih 'do kraja', samo do gaćica i korzeta, a ipak se neki od kritičara pitaju ima li za to umjetničko opravdanje?), on razvlači monologe i ubrzava trkom radnju, ubrzava i umnožava govor glumaca do nerazumijevanja, povremeno pretjeruje, eksplicira seksualne radnje i čin(ov)e, zbuni glazbenom točkom s malo hitovskog potencijala i prenerazi scenom silovanja (u kojoj nema golotinje, već golog užasa). Onaj koji se ruga i iskorištava korumpirane provincijske dužnosnike, sam se od jednakog bijednika ovime izdvaja kao super negativac, što Gogolju sigurno nije bila namjera. Hijerarhija nepodopština manje je naglašena nego njena sveprisutnost. Njegovi negativni junaci nisu najgore moguće hulje koje je mogao ismijati. Ti su korumpirani provincijalci 'luk i voda' u svojim sitnim zahvatima u nedopušteno. I u ono je vrijeme bilo većih lopuža od suca kojeg podmićuju lovačkim psima ili gradonačelnika koji se zadovoljava bundom i suhim šljivama, a sredstva i dimenzije korupcije imale su prilike do našeg doba tako narasti, da se one bunde i lovački psići čine kao smjehurije u odnosu na današnja dostignuća na tom području.

Mogu nam se neki dijelovi i aspekti ove maratonske predstave svidjeti ili ne svidjeti. Ali predstava kao cjelina s različitim sastojcima prema kojima se pojedinačno izjašnjavamo, koju procjenjujemo i s kojom komuniciramo (a ne čekamo da završi) predstavlja samostalnu i jedinstvenu vrijednost. U doslovce 'cjelovečernjoj' predstavi (tri sata, s kratkom pauzom), sva sredstva za održavanje pažnje gledatelja su dopuštena.

Ada Jukić, 06 06 2011.
Foto by Robert Jukić

0%