najF.I.L.M.F.I.L.M.


DVD
........................ najave
........................ VHS najave
........................ recenzije
........................ kultni film
kino
........................ najave
........................ recenzije
........................ festivali
........................ premijere
........................ kino raspored
TV
........................ kolumna
........................ recenzije
kazalište
........................ predstave
........................ festivali
........................ raspored
glazba
........................ CD/DVD
........................ koncerti
literatura
........................ knjige
........................ časopisi
........................ stvaralaštvo
izložbe
........................ osvrti

________________________________
Interview
Moram vam reći
Arheološki kutak

________________________________
forum
........................ oglasnik
newsletter
linkovi
Novosti - Home



Internet tjednik
F.I.L.M.
Izdavac Udruga Artikul

Queer Zagreb 2011: SINEGLOSSA: REMEMBER ME / PAMTI ME by Ada Jukić (predstava)
press,Sunday 01 May 2011

Queer Zagreb

Ultrakratka (18 minuta!) i efektna predstava, koju nije dovoljno samo ponoviti, već produžiti! A to je kompliment predstavi, i kad je formuliran kao primjedba. Rijetke su predstave koje ne bi bilo korisno skratiti , a samo izuzetna djela impresioniraju svojom monumentalnošću.

Ali predstava talijanske Sineglosse, održana u okviru Queer Zagreb festivala 29. travnja u komornom prostoru (na katu) ZKM-a, nadahnuta glazbom Henryja Purcella o ostavljenoj Didoni*, mogla je (da ne kažem, 'trebala') biti duža. To ne bi samo doprinijelo njenom 'volumenu' (kao metafori trajanja), već i njenoj kreativnoj 'težini'. Ali ovo eventualno produženje ne odnosi se na njezinu jezgru, impresivnu vizualnu, gotovo iluzionističku scenu u kojoj se, poslije početnog oklijevanja i ponavljanja pokušaja pjevanja u konvencionalnom odijelu i interijeru, izmjenjuju slike muškog i ženskog nagog tijela, gotovo do spajanja u jedno. Osamnaest minuta dovoljno je za prenošenje poruka i variranje poza i odnosa nage žene/muškarca, a propitivanje rodnih identiteta samo je jedno od mogućih tumačenja i poruka koje odašilju ove pokretne slike, ovi 'rafali pokretnih aktova' (jedna od vizura prenešena je i na plakat ovogodišnjeg Queera). Zanimljiv je (i nekonvencionalan) završetak predstave, u kojem se (bar dok gledatelji ne napuste dvoranu) izvođači nisu pojavili, naklonili i primili pljesak. Ali, to ne doživljavamo kao nedostatak, već ne-konvenciju. Dakle, u sredini i na kraju 'sve štima'. Gdje je manjak?



Nekoliko minuta izvorne uvodne arije umiruće Didone, onaj nevjerojatni 'Remember me, but ah, Forget my Fate', kako se Didona u libretu Purcellove opere* obraća družbenici Belindi (u Vergilijevoj Eneidi u smrt je ispraća sestra). Ta arija, koja zapravo počinje dirljivim 'When I am Laid in Earth' (kojemu. pak, prethiodi recitativ 'Thy Hand, Belinda'), takvo je moćno sredstvo za emocionalno 'hipnotiziranje' publike, da se postavlja pitanje, zašto se ne koristi. I to u predstavi u kojoj 'ima vremena'. Ako se htjelo baš kratkoćom ostvariti jedinstven dojam, mogla je to biti 'ulazna podloga' prije početka predstave. Jer, bez obzira na to da li autori pretpostavljaju da je publici 'u uhu' barokni operni repertoar, i za znalce predstavlja doživljaj nova verzija 'već slušanog'. A za one (kojih u ZKM-u sigurno nije bilo), koji nisu još čuli tu ariju, koja je, uostalom, nadahnula autore predstave, ovo je bila jeidnstvena prilika da je otkriju. I onda uspoređuju s ulomcima, izobličenim dijelovima (sve sa značenjem i poetskim opravdanjem) te arije i tog stiha u Predstavi.

'Kako je moralo tebi, Didona, drhtati srce,...' izravno se obraća Vergilije ** ostavljenoj kraljici, dok se Eneja još sprema za odlazak sa svojim lađama, nakon 'ugodno provedenog odmora' na sjevernoafričkoj obali. Junak za svoj odlazak ima božansko opravdanje (osvajačku misiju). A za Didonu ostaje smrt i umjetničko suosjećanje budućih generacija.

Dakle, da je ova arija (poslušaj Jessye Norman!), kao osnova za značenjske varijacije Predstave, bila izvedena kao uvod na njenom početku, ili, ako to autorski kocept nije dopuštao, bar prije njezinog početka, dok gledatelji ulaze u dvoranu, dok se smještaju i pripremaju za kazališni doživljaj, mogla je djelovati kao uzročnik emocionalnog udara ili, najblaže, kao katalizator takve emicionalne atmosfere od koje koji bi 'profitirala' cijela Predstava. A ako su u pitanju 'reprodukcijska prava' (od kojih i drugima zapinje glas u grlu ), mogla se pripremiti vlastita snimka u skromnoj produkciji koja bi nadomjestila vrhunsku izvedbu i tehniku.

Ali tu ariju nismo čuli. Da li je taj oportunitetni gubitak bio uvjet da bude dojmljivije ono što smo vidjeli? Ogoljevanje tijela koje je u početku bilo obučeno u dugu žensku haljinu, glave pod šeširom, pred ogledalom, scena odvojena od gledališta staklenim (plastičnim) paravanom, ubrzanje izmjene obrisa crno-bijelih tijela alkemijom svjetla. Početak i kraj Predstave inspirirane opernom temom u tišini.
Zadovoljna sam 'viđenim', ali zamišljam glazbeni produžetak kao eksperiment ili alternativu.

Ada Jukić, 30 04 2011


*Henry Purcell: Dido & Aeneas (1689.)
**Publije Vergilije Maron: Eneida (citirano iz izdanja Zora, MH, Zg 1970., prijevod Bratoljub Klaić)
email to someone printer friendly

Ocjena:
0%


bullet R.E.M.
bullet Žedno uho u Tvornici od 13. svibnja do 4. lipnja 2012. (p)
bullet Saša Božić u Teatru &TD priprema Marinkovićevu 'Gloriju' (p)
bullet 'How To Make – Ideen, Notationen, Materialisierungen' at Kunsthaus Dresden (p)
bullet Plavi ciklus: Pogorelić i Kitajenko u Lisinskom 23. ožujka 2012. (p)
bullet Zagrebačka filharmonija sezona 2012/2013: Press konferencija (p)
bullet Animafest 2012: Press konferencija (p)
bullet 36.Smotra kazališnih amatera Zagreba - SKAZ - 23.03/04.04.2012. (p)
bullet Festival hrvatskog animiranog filma po treći put u Zagrebu (p)
bullet Četiri hrvatska filma u natjecateljskom programu Annecyja (p)
bullet Poziv na radionicu 'Osnove tehnika rada s filmom'! (p)
bullet Cineplexx East - Vodeći kino prikazivač u ovom dijelu Europe dolazi u Zagreb (p)
bullet Dani hrvatskog filma 2012: Kritični dani na 21. Danima hrvatskog filma (p)
bullet The Unschool Art School MFA/PhD (p)
bullet T.A.L.K. A.B.O.U.T. P.O.R.N. (p)
bullet Izložba '...Crteži iii' u Galeriji Anex (p)
bullet FILM: ŽENSKA PRAVA HOĆU, drama by Ada Jukić
bullet In memoriam IVICA PERCL 16.3.2007.-16.3.2012. (p)
bullet Jonathan Franzen u Zagrebu (p)
bullet Poziv umjetnicima za IETM Zagreb (p)
bullet Na 100.00 volta - Zagrebačka filharmonija, maestro Schiffman i pijanist Boyde (p)
bullet Worldwide deadline reminder: jobs, scholarships, competitions, residencies, exhibitions (p)
bullet Potpora fonda Eurimages filmskim projektima 'Svećenikova djeca' Vinka Brešana i 'Cure' Andreje Štake
bullet Kultura promjene SC poziva na radionicu Glas kao tijelo, tekst kao glazba! (p)
bullet Svečano otvoren Zgraf 11 (p)
bullet otvaranje josip kaniza (p)
bullet Sale of contemporary Arab, Turkish and Iranian photography at CMOOA's (p)
bullet Exhibition of Hervé Fischer at the Gallery Parisienne (p)
bullet Stephan Balkenhol at DEWEER gallery (p)
bullet Graduate Course in Art Practise in Cyprus (p)
bullet Nakon tri godine Rebel Star ponovno u Teatru &TD (p)
bullet Sunnysiders - Licence to Blues - Koncertna promocija (p)
bullet Picksiebner koncert u Hard Placeu (p)
bullet NICO DOCKX at PREMIERE OPENING of ESTHER DONATZ GALLERY. 17 MARCH 2012 (p)
bullet Prezentacija Vodiča HMNU (p)
bullet Geenger Records traži suradnike! (p)
bullet ALASKA vas poziva na rokkanje_najava (p)
bullet RockLive Festival - promjena termina i prijave bendova (p)
bullet 'TRAŽI SE PRIJATELJ' - glazbom protiv nasilja (p)
bullet 'Uskršnja jaja' na Filmskom festivalu Tribeca (p)

Ime:

Lozinka:


Zapamti me



Koji igrani filmski žanr odgovara recesijskoj stvarnosti:

Komedija

Drama

Horor

Krimi film



Glasova: 1640
Stare ankete

All rights reserved. F.I.L.M © 2011. Since 22.01.2003.
Naše tekstove je moguće pratiti preko RSS i TXT servisa.
news.xml - news.txt