najF.I.L.M.F.I.L.M.


DVD
........................ najave
........................ VHS najave
........................ recenzije
........................ kultni film
kino
........................ najave
........................ recenzije
........................ festivali
........................ premijere
........................ kino raspored
TV
........................ kolumna
........................ recenzije
kazalište
........................ predstave
........................ festivali
........................ raspored
glazba
........................ CD/DVD
........................ koncerti
literatura
........................ knjige
........................ časopisi
........................ stvaralaštvo
izložbe
........................ osvrti

________________________________
Interview
Moram vam reći
Arheološki kutak

________________________________
forum
........................ oglasnik
newsletter
linkovi
Novosti - Home



Internet tjednik
F.I.L.M.
Izdavac Udruga Artikul

Charlie Chan - rasni stereotip ili uzor?
Mike O'Sullivan | Los Angeles 06. travanj, 2011. ,Thursday 07 April 2011

Glas Amerike

Dosad neispričana priča o časnom detektivu i njegovom randevuu s američkom poviješću uključuje i inspirativnog stvarnog uzora za literarni lik - detektiva Changa Apanu, iz Honolulua

Izmišljeni kinesko-američki detectiv Charlie Chan desetljećima je bio lik u vrlo popularnim knjigama i filmovima. Posljednjih godina, međutim, taj se lik našao pod kritikom da je stereotipna karikatura Amerikanaca kineskog podrijetla. No, Yunte Huang kaže da to nije slučaj. On je istražio i literarni lik i stvarne policajce koji su bili inspiracija za lik Chana, i o tome napisao knjigu, naslovljenu: Charlie Chan - neispričana priča o časnom detektivu i njegovom randevuu s američkom poviješću.

Charlie Chan je bio dobro poznat lik čitateljima i ljubiteljima filmova još od dvadesetih godina prošlog stoljeća. On je riješio zločine na raznim stranama svijeta u više od 40 filmova kroz četrdesete godine dvadesetog stoljeća, a, s dolaskom televizije, našao je i novu publiku pedesetih i šezdesetih godina.

Yunte Huang, profesor engleskog na Sveučilištu Kalifornije u Santa Barbari, rođen je u Kini, a Charlieja Chana je otkrio u knjigama američkog pisca Earla Derra Biggersa, koji je stvorio taj lik.



"Jednog dana, bio sam na jednoj ostavinskoj rasprodaji u Buffalu, u saveznoj državi New York, i našao sam dva romana s Charliejem Chanom. Do tada sam mislio da je on negativni stereotip Azijata, ali kad sam pročitao već prvu od te dvije knjige, znao sam da nije. Otada, ja sam zaljubljenik Charlieja Chana," kaže Huang.

On kaže da su Chanov izlomljeni engleski i neobični aforizmi - navodno drevne poslovice - dio njegovog šarma: "Evo samo da navedem neke od njih: ‘Djela zbore glasnije od francuskog,’ ili ‘Um poput padobrana, radi samo kad je otvoren.’ Charlie Chan uvijek te aforizme pripisuje orijentalnoj mudrosti Konfucija, ali, kao što dobro znamo, većina takvih izreka tipa kineskih ‘kolačića sreće’ - uključujući i one u tim kineskim kolačićima! - stvorena je tu, u Americi."

Kao ljubitelja Chanovih knjiga i filmova, Huanga je iznenadilo kad je saznao da se lik Charlieja Chana temeljio na stvarnom detektivu Changu Apani. Apana se rodio na Hawajima, od roditelja Kineza, negdje oko 1871., radio je kao kauboj, a 1898., kad su Sjedinjene Države pripojile Hawaje, pridružio se policiji u Honolulu.

"Gotovo odmah, postao je lokalna legenda jer je, kao bivši kauboj, najopasnijim dijelovima Honolulua - u kineskoj četvrti - prolazio naoružan samo bičem za gonjenje stoke. Nikad nije nosio pištolj; nije mu trebao," kaže Huang.

Earl Derr Biggers je o Apani vjerojatno saznao iz novina u Honoluluu. Njegov prvi roman s Charliejem Chanom bio je objavljen 1925., a prvi se film našao u kinima godinu dana kasnije.

Apana je umro 1933., sa statusom legende i reputacijom još i povećanima avanturama njegovog izmišljenog alter ega.

Kritičari, međutim, kažu da je portret Charlieja Chana, s njegovim izlomljenim engleskim, sraman za Amerikance azijskog podrijetla. U ranim nijemim filmovima, taj su lik glumili azijski glumci, ali su kasniji producenti birali zapadnjačke glumce, prvo Warnera Olanda, a kasnije Sidneya Tolera. Kinesko-američki glumci pojavljivali su se samo u sporednim ulogama.

Huang kaže da ga takva podjela uloga u filmovima nije smetala: "Kada odrastate u kulturi kineske opere, gdje preodjeveni muškarci glume ženske uloge, ili netko glumi nekoga drugoga, sve to vam je normalno. Ustvari, to je skoro preduvjet takve predstave; koliko je zabavno glumiti samog sebe? Dakle, za mene, koji dolazim iz takve kulture, nije bilo nimalo nelagodno da gledam bijelce kako glume Azijata."

Huang ističe kako u Sjedinjenim Državama postoji povijest - kako on to naziva - ‘rasnog trbuhozborstva’, koja datira još od dana predstava minstrela, gdje bi bjelački izvođači zacrnili lica da izgledaju kao crnci. Ta je praksa bila rezultat rasnih predrasuda i ograničenja postavljenih na ne-bjelačko stanovništvo.

Huang govori Amerikancima azijskog podrijetla da se Charlie Chan borio protiv rasnih predrasuda tihim dignitetom, bez obzira tko ga je glumio. Njegov je lik redovito nadmudrio i zločince i one koji su ga gledali svisoka zbog njegove rase: "Pokušavam ih uvjeriti da ne možemo odbaciti Charlieja Chana. Ako ga odbacimo, praktički odbacujemo američku kulturu i ono što je u njoj najzanimljivije … možda, ponekad zabrinjavajuće, ali i fascinantno."

Izmišljeni Charlie Chan previše je zabavan da se u njemu ne bi uživalo, kaže Huang, a stvarni policajac Chang Apana je specifična priča o vrlo uspješnom američkom Kinezu, koju vrijedi kazivati uvijek iznova kao uzor novim generacijama.
email to someone printer friendly

Ocjena:
0%


bullet R.E.M.
bullet Žedno uho u Tvornici od 13. svibnja do 4. lipnja 2012. (p)
bullet Saša Božić u Teatru &TD priprema Marinkovićevu 'Gloriju' (p)
bullet 'How To Make – Ideen, Notationen, Materialisierungen' at Kunsthaus Dresden (p)
bullet Plavi ciklus: Pogorelić i Kitajenko u Lisinskom 23. ožujka 2012. (p)
bullet Zagrebačka filharmonija sezona 2012/2013: Press konferencija (p)
bullet Animafest 2012: Press konferencija (p)
bullet 36.Smotra kazališnih amatera Zagreba - SKAZ - 23.03/04.04.2012. (p)
bullet Festival hrvatskog animiranog filma po treći put u Zagrebu (p)
bullet Četiri hrvatska filma u natjecateljskom programu Annecyja (p)
bullet Poziv na radionicu 'Osnove tehnika rada s filmom'! (p)
bullet Cineplexx East - Vodeći kino prikazivač u ovom dijelu Europe dolazi u Zagreb (p)
bullet Dani hrvatskog filma 2012: Kritični dani na 21. Danima hrvatskog filma (p)
bullet The Unschool Art School MFA/PhD (p)
bullet T.A.L.K. A.B.O.U.T. P.O.R.N. (p)
bullet Izložba '...Crteži iii' u Galeriji Anex (p)
bullet FILM: ŽENSKA PRAVA HOĆU, drama by Ada Jukić
bullet In memoriam IVICA PERCL 16.3.2007.-16.3.2012. (p)
bullet Jonathan Franzen u Zagrebu (p)
bullet Poziv umjetnicima za IETM Zagreb (p)
bullet Na 100.00 volta - Zagrebačka filharmonija, maestro Schiffman i pijanist Boyde (p)
bullet Worldwide deadline reminder: jobs, scholarships, competitions, residencies, exhibitions (p)
bullet Potpora fonda Eurimages filmskim projektima 'Svećenikova djeca' Vinka Brešana i 'Cure' Andreje Štake
bullet Kultura promjene SC poziva na radionicu Glas kao tijelo, tekst kao glazba! (p)
bullet Svečano otvoren Zgraf 11 (p)
bullet otvaranje josip kaniza (p)
bullet Sale of contemporary Arab, Turkish and Iranian photography at CMOOA's (p)
bullet Exhibition of Hervé Fischer at the Gallery Parisienne (p)
bullet Stephan Balkenhol at DEWEER gallery (p)
bullet Graduate Course in Art Practise in Cyprus (p)
bullet Nakon tri godine Rebel Star ponovno u Teatru &TD (p)
bullet Sunnysiders - Licence to Blues - Koncertna promocija (p)
bullet Picksiebner koncert u Hard Placeu (p)
bullet NICO DOCKX at PREMIERE OPENING of ESTHER DONATZ GALLERY. 17 MARCH 2012 (p)
bullet Prezentacija Vodiča HMNU (p)
bullet Geenger Records traži suradnike! (p)
bullet ALASKA vas poziva na rokkanje_najava (p)
bullet RockLive Festival - promjena termina i prijave bendova (p)
bullet 'TRAŽI SE PRIJATELJ' - glazbom protiv nasilja (p)
bullet 'Uskršnja jaja' na Filmskom festivalu Tribeca (p)

Ime:

Lozinka:


Zapamti me



Koji igrani filmski žanr odgovara recesijskoj stvarnosti:

Komedija

Drama

Horor

Krimi film



Glasova: 1640
Stare ankete

All rights reserved. F.I.L.M © 2011. Since 22.01.2003.
Naše tekstove je moguće pratiti preko RSS i TXT servisa.
news.xml - news.txt