najF.I.L.M.F.I.L.M.


DVD
........................ najave
........................ VHS najave
........................ recenzije
........................ kultni film
kino
........................ najave
........................ recenzije
........................ festivali
........................ premijere
........................ kino raspored
TV
........................ kolumna
........................ recenzije
kazalište
........................ predstave
........................ festivali
........................ raspored
glazba
........................ CD/DVD
........................ koncerti
literatura
........................ knjige
........................ časopisi
........................ stvaralaštvo
izložbe
........................ osvrti

________________________________
Interview
Moram vam reći
Arheološki kutak

________________________________
forum
........................ oglasnik
newsletter
linkovi
Novosti - Home



Internet tjednik
F.I.L.M.
Izdavac Udruga Artikul

VRATITE NAM KINA! SPASITE I MULTIPLEKSE!
Robert Jukić,Wednesday 09 March 2005

Postoje sve udobnosti koje vas mogu privući u kino. Zašto ne idete?

Većina klasičnih kina nije izdržala tranzicijske uvjete i u naletu privatizacije pretvorena je u skladišta, kockarnice ili druge prostore koji nemaju veze s prethodnom funkcijom. Na internet stranici F.I.L.M.-a pokrenut je projekt 'Vratite nam kina' s pozivom na revitalizaciju kina, osobito u gradovima koji su ostali bez i jedne kinodvorane, i homage zatvorenim kinima, dok ih se još sjećamo. Među objavljenim tekstovima je i onaj o pulskim kinima, odnosno jedinom preostalom kinu u Puli, a to je 'Zagreb'!

Popularnost kina načela je televizija, a glavni udarac dao je video i DVD tsunami. U nastojanju da se održi, kino je doživjelo 'globalne' promjene. Dolazak multipleksa u Hrvatsku trebao je označiti povrat publike u kina. Multipleks omogućuje izbor filmova, viši tehnički standard gledanja i usputnu odluku o odlasku u kino. Dok se kina starije generacije uz skromnu opremu i striktne (parne i neparne) termine prikazivanja ne mogu usporediti s opuštenim komforom kućnog kina, multipleksi sa suvremenom opremom i digitalnim zvučnim sustavom omogućili su nastavak čarolije kolektivnog doživljaja filma u koncentraciji projekcijske dvorane.



Multipleksi se, u pravilu, nalaze u trgovačkim centrima i parkirališnoj periferiji u koje na 'shopping izlete' zalaze cijele obitelji, pa prije ili poslije kupnje mogu pogledati i film. A oni koji ne uživaju u kupovini (zar ih ima?), mogu se 'zavući' u kino dok drugi obilaze dućane. Multipleks daje 'više slobode' gledatelju i to mu naplaćuje. Dok u klasičnom kinu zabranjuju grickalice povezane s bacanjem otpadaka (sjećate li se koštica u kinu!), multipleks im to dozvoljava, zapravo im to nudi, po određenoj, nezanemarivoj cijeni. Grickanje kokica i ispijanje coca-cole omogućuje dodatni prihod, a filmofili 'ukočeni od pažnje' trpe dodatnu zvučnu podlogu.
Stolice u multipleksu dovoljno su razmaknute da možete ispružiti 'noge do koljena', a na rukohvatima su postolja za odlaganje bočica. Postoje čak i dvojna sjedišta za zaljubljene (bez naslona za ruke u sredini) koja omogućuju ugodnu blizinu. Postoje sve udobnosti koje vas mogu privući u kino. Zašto ne idete?



Početna euforija posjeta multipleksu je splasnula. U CineStaru u Zagrebu s cjelodnevnim projekcijama u 13 dvorana, ima termina i dvorana u kojima su, osobito radnim danom, posjetitelji prorijeđeni. Vikend donosi nešto bolje rezultate. Multipleks pionir Broadway u trgovačkom centru Kaptol, u kojem je ovog ljeta, uz postojeća tri, izgrađeno još dva kina, u sličnoj je situaciji. Malo je hit filmova koji mogu sami 'mobilizirati' publiku, a prošla su vremena kad su preprodavači karata mogli od toga živjeti.

Trend smanjenja posjete u domaćim uvjetima ugrožava ne samo 'obična' kina, već i multiplekse. Zar to nije kontradiktorno! Jer multipleks je, s jedne strane, ono u što se klasično kino pretvara da bi u tehnološkoj eri opstalo, a, s druge strane, konkurencija klasičnom kinu koje 'pokapa svoje pretke'.
Jesu li doista samo TV i DVD uzročnici nestašice publike u kinu? Naravno, jednostavnije je ostati kod kuće i gledati televizijski program koji obiluje i filmovima. Ali, zar im nije 'komotnije' iz fotelje gledati i nogometnu utakmicu, pa navijači ipak idu na stadion? Bitno je što je 'na programu'! A uz 'klasične' TV stanice tu su i kodirani kabelski programi (kao HBO) koji prikazuju i najnovije filmove. Tu su i piratski DVD-i i još jeftiniji DVX-i s naslovima s američkog box officea, a njihova kvaliteta zadovoljava samo znatiželjnike koji žele imati informaciju, a nije im bitan doživljaj filma.



Smanjenje broja kinoposjetitelja smanjuje prihode distributerima i prikazivačima, a povećava troškove. Poslovne posljedice su predvidive. Priča se o zatvaranju Galerije A1 na Iblerovom trgu u Zagrebu. Činjenica je da A1 nije multipleks, već samo jedno kino u trgovačkom centru, pa je i to doprinijelo njegovoj situaciji. I CineStar koji je, kako je medijima, u godini dana od otvorenja imao 1,1 milijun gledatelja (što objektivno i nije velika brojka za 13 dvorana s cca 3000 sjedišta i cjelodnevnim projekcijama) vjerojatno, poduzeti 'odgovarajuće mjere'. Može li doći do redukcije broja kinodvorana ili preoblikovanja nekih u autosalonske i druge prezentacijske uloge? A sudbina multipleksa u Zagrebu utjecat će na odluke o izgradnji novih u ostalim hrvatskim gradovima.

U domaćim tržišnim uvjetima kino je, i u svojoj multipleksnoj tržišnoj inačici, došlo do upitne budućnosti. Tko je za to kriv? Gledatelji koji ne idu u kina? Potražnja se može stimulirati. Na repertoaru kina pred zatvaranjem može biti eksperiment sniženja cijena ulaznica. Da li bi se ljudi vratili u kina kada bi ulaznica bila 10 kuna? Ne znam, ali zar to ne bi trebalo pokušati, primjerice, na rok od godinu dana! Sigurno postoji neka cijena po kojoj se kina mogu popuniti, a prihod povećati uz manje pojedinačne uplate. Za box office novih kinogeneracija!


Tekst je objavljen u Glasu Istre 3.ožujka 2005. godine

email to someone printer friendly

Ovaj članak ima ocjenu:  10.0 - 1 ocjena


bullet R.E.M.
bullet Žedno uho u Tvornici od 13. svibnja do 4. lipnja 2012. (p)
bullet Saša Božić u Teatru &TD priprema Marinkovićevu 'Gloriju' (p)
bullet 'How To Make – Ideen, Notationen, Materialisierungen' at Kunsthaus Dresden (p)
bullet Plavi ciklus: Pogorelić i Kitajenko u Lisinskom 23. ožujka 2012. (p)
bullet Zagrebačka filharmonija sezona 2012/2013: Press konferencija (p)
bullet Animafest 2012: Press konferencija (p)
bullet 36.Smotra kazališnih amatera Zagreba - SKAZ - 23.03/04.04.2012. (p)
bullet Festival hrvatskog animiranog filma po treći put u Zagrebu (p)
bullet Četiri hrvatska filma u natjecateljskom programu Annecyja (p)
bullet Poziv na radionicu 'Osnove tehnika rada s filmom'! (p)
bullet Cineplexx East - Vodeći kino prikazivač u ovom dijelu Europe dolazi u Zagreb (p)
bullet Dani hrvatskog filma 2012: Kritični dani na 21. Danima hrvatskog filma (p)
bullet The Unschool Art School MFA/PhD (p)
bullet T.A.L.K. A.B.O.U.T. P.O.R.N. (p)
bullet Izložba '...Crteži iii' u Galeriji Anex (p)
bullet FILM: ŽENSKA PRAVA HOĆU, drama by Ada Jukić
bullet In memoriam IVICA PERCL 16.3.2007.-16.3.2012. (p)
bullet Jonathan Franzen u Zagrebu (p)
bullet Poziv umjetnicima za IETM Zagreb (p)
bullet Na 100.00 volta - Zagrebačka filharmonija, maestro Schiffman i pijanist Boyde (p)
bullet Worldwide deadline reminder: jobs, scholarships, competitions, residencies, exhibitions (p)
bullet Potpora fonda Eurimages filmskim projektima 'Svećenikova djeca' Vinka Brešana i 'Cure' Andreje Štake
bullet Kultura promjene SC poziva na radionicu Glas kao tijelo, tekst kao glazba! (p)
bullet Svečano otvoren Zgraf 11 (p)
bullet otvaranje josip kaniza (p)
bullet Sale of contemporary Arab, Turkish and Iranian photography at CMOOA's (p)
bullet Exhibition of Hervé Fischer at the Gallery Parisienne (p)
bullet Stephan Balkenhol at DEWEER gallery (p)
bullet Graduate Course in Art Practise in Cyprus (p)
bullet Nakon tri godine Rebel Star ponovno u Teatru &TD (p)
bullet Sunnysiders - Licence to Blues - Koncertna promocija (p)
bullet Picksiebner koncert u Hard Placeu (p)
bullet NICO DOCKX at PREMIERE OPENING of ESTHER DONATZ GALLERY. 17 MARCH 2012 (p)
bullet Prezentacija Vodiča HMNU (p)
bullet Geenger Records traži suradnike! (p)
bullet ALASKA vas poziva na rokkanje_najava (p)
bullet RockLive Festival - promjena termina i prijave bendova (p)
bullet 'TRAŽI SE PRIJATELJ' - glazbom protiv nasilja (p)
bullet 'Uskršnja jaja' na Filmskom festivalu Tribeca (p)

Ime:

Lozinka:


Zapamti me



Koji igrani filmski žanr odgovara recesijskoj stvarnosti:

Komedija

Drama

Horor

Krimi film



Glasova: 1640
Stare ankete

All rights reserved. F.I.L.M © 2011. Since 22.01.2003.
Naše tekstove je moguće pratiti preko RSS i TXT servisa.
news.xml - news.txt