[ Zagrebi! ]
IZDAJNIK PROTIV ZLOČINCA / TRAITOR VS. WAR CRIMINAL, Želimir Gvardiol, Srbija, 38'
uz razgovor s redateljem nakon projekcije.

Dva festivala – brdo filmova

PROVEDITE VIKEND U DOKUKINU - EKSKLUZIVNE PROJEKCIJE SVJETSKIH DOKUMENTARACA

Sedam novih filmova ovaj vikend u Dokukinu Croatia / Većinu njih prikazujemo samo jednom / Izbor filmova 12. Mediteran Film Festivala i dokumentarni program 4. Zagrebi Festivala – tema: zviždači //

Vikend od 8. do 11. rujna u Dokukinu pršti od ekskluzivnih projekcija svjetskih dokumentarnih naslova. Taj vikend, kino u Katančićevoj 3, ugostit će dva festivala. Upravo završeni 12. Mediteran Film Festival koji se po 12. put održavao u Širokom Brijegu u Bosni i Hercegovini te dokumentarni program kontroverznog 4. Zagrebi festa koji se u Zagrebu ove godine održava od 9. do 11. rujna.

Na, već tradicionalnoj retrospektivi filmova iz konkurencije MFF-a, koju za taj festival već godinama bira poznati redatelj i montažer Damir Čučić, bit će prikazani filmovi: ‘Hula i Natan’ izraelskog redatelja Robbya Emaliaha, ‘Tišina 63’, Fabia Nascimenta, španjolski ‘Svi ste vi kapetani’ te pobjednik 12. MFF-a, izraelski dokumentarac ‘Revolucija 101’ Dorona Tsabarija koji je koproducirao Ari Folman poznati redatelj animiranog hita ‘Valcer s Bashirom’.

Hula i Natan su braća koji pokušavaju održati svoj automehaničarski biznis pod detonacijama raketa koje dolaze iz Gaze. Iako u strahu za život, obojica žive u starom karavanu u dvorištu i u potpunosti ispunjavaju ovaj film britkim grotesknim humorom. ‘Tišina 63’ kratki je esej o brazilskom štrajku radnika čelične industrije i sukobu s vojskom koja ga je brutalno ugušila, prikazujući ga kroz vizuru grada, upravo kontrapunktirajući ove događaje – mirnoćom i tišinom. ‘Svi ste vi kapetani’ prekrasna je priča o domu za društveno isključene klince u marokanskom Tangieru i neobičnom razvoju prijateljstva redatelja s njima dok im je držao video-radionicu.

Pobjednički film ‘Revolucija 101’ pravi je ‘zviždački film, ujedno i zanimljiva tema ovogodišnjeg Zagrebi festivala, pa je suradnjom s MFF-om idealan za početak dokumentarnog Zagrebi programa u Dokukinu. Dokumentarac, uz igrane dijelove, prati sedam godina naporne borbe redatelja i njegovog producenta za ‘pravo na javno emitiranje’, koji su na koljena bacili izraelski javni TV servis. Otvoreno su progovorili o događanjima iznutra – korupciji, laži i dvostrukim igrama koje se kriju unutar zidova ove javne TV kuće. Izraelski mediji film dižu u nebesa, a na festivalima u Jeruzalemu te na dodjeli izraelskih Oscara, nagrađen je za montažu, glazbu i scenarij.

Zviždače, hrabre ljude koji su se odlučili suprotstaviti ustaljenom sistemu vrijednosti i neumoljivoj snazi institucija ili pak neformalnog poretka stvari, tematiziraju i ostali dokumentarci iz programa Zagrebi-ja. Nevjerojatni ‘Plaćeni ubojica – soba 164 / El sicario – room 164’ Gianfranca Rosija nevjerojatan je dokumentarni koncept kojemu je u središtu pažnje odbjegli pripadnik meksičkog narko-kartela, a koji se sastoji od samo jednog jedinog intervjua. Iako u opisu siromašan, film se gleda u jednom dahu, dok Sicario objašnjava metode funkcioniranja svog ganga i njegovo profesionalno zaduženje – za otmice i mučenja. Arapskom licemjerstvu suprotstavio se jordanski redatelj libanonsko-palestinskog porijekla Fadi Hindash u filmu ‘Ne baš Taliban’ propitujući bujajuću komercijalizaciju i dvostruki moral svojih sunarodnjaka pokazujući im amaterske snimke prostitucije i nasilja koje je skupio, a kao kremu svega hrabro je u javnost istupio i kao homoseksualac, identitet kažnjiv po jordanskim zakonima.

Slučaj Vladimira Trifunovića, bivšeg generala JNA, koji je početkom 90-ih, unatoč naredbi generalštaba, predao varaždinsku vojarnu i tako spasio živote 300-tinjak golobradih guštera, pratio je srpski redatelj Želimir Gvardiol u filmu ‘Izdajnik protiv zločinca’. Ništa ne bi bilo čudno da u Srbiji nije optužen za izdaju, no istovremeno i u Hrvatskoj biva optužen kao ratni zločinac, što čini presedan u čitavoj europskoj pravnoj povijesti. Nakon projekcije filma razgovarat ćemo s redateljem i doznati što se danas, dvadeset godina poslije događa s generalom koji se suprotstavio snažnoj mašineriji nekad zajedničke armije.

Većinu filmova prikazat ćemo samo jednom!

Cijena ulaznica za sve projekcije su 20 kn, osim za film ‘Izdajnik protiv zločinca’ koja je 15 kn. Ulaznice je moguće rezervirati na web stranici www.dokukino.net, a tamo možete pogledati i detalje o svakom od filmova!

REVOLUCIJA 101 / REVOLUTION 101, Doron Tsabari, Izrael, 2010., 85’
09.09. u 19.00 h

u suradnji s Mediteran Film Festivalom, Široki Brijeg

Putovanje u stvarni svijet izraelskog društva i politike, ‘Revolucija 101’ nije samo vodič kroz revoluciju, nego i film o filmu i njegovoj snazi. Koristeći kombinirano dokumentarni i fikcijski materijal, ovaj jedinstveni film zacrtava put ka promjenama. U centru pažnje su redatelj filma, njegov producent i njihova borba da opet uspostave pojam javnosti u ‘javnom emitiranju’. Pratimo dvojicu protagonista kroz razdoblje od sedam godina, koji se suočavaju s korupcijom, nefleksibilnošću i iskvarenošću. Dvojica glavnih likova su nepokolebljivi i izuzetno uvjereni u snagu filma – to je skoro religiozno vjerovanje da će revolucija uistinu biti prikazana na televiziji.

nagrade:
MEDITERAN FILM FESTIVAL, Široki Brijeg, BiH – Grand Prix (Kristalni projektor) / ISRAELI ACADEMY AWARDS – najbolja montaža, najbolja glazba / JERUSALEM IFF – najbolji scenarij, najbolja montaža

recenzije:
‘Nakon što sam pogledao film, mogu vam samo reći da su Tsabari i Inbar totalni luđaci. Ovaj film je originalan, pametan, dubok, dirljiv, tužan, zabavan, uvrnut i osoban. Prvi ću potpisati za njihovu sljedeću revoluciju.’ Kobi Doron, Israel Today

‘Ovo je filmska studija koja više od svega, i s pravom dozom humora, prikazuje što znači živjeti ovdje’ Uri Klein, Ha’aretz

‘Izvinjavam se što će zvučati kao u zabavnom magazinu – ali ako ćete ove godine vidjeti samo jedan film, neka to bude ‘Revolucija 101.’ Devorit Shargel, Velvet Underground

‘Iako se zadnja scena čini manje važnom nego cijeli process, nakon svega, svakako možete zaključiti da je promjena moguća’, Amy Kronish

PLAĆENI UBOJICA – SOBA 164 / EL SICARIO – ROOM 164, Gianfranco Rosi, Francuska / Italija / SAD, 80'
09.09. u 21.00 h, 10.09. u 19.00 h

'El Sicario - soba 164' je osamdesetminutni dokumentarac o plaćenom ubojici, bivšem članu meksičkog narko-kartela. Ubio je stotine ljudi, stručnjak je za mučenja i otmice, a dugi niz godina bio je zapovjednik državne policije u meksičkom gradu Chihuahua, odakle je i regrutiran u kartel. Obučavao ga je čak i američki FBI. Živio je u Juarezu, a slobodno se kretao cijelim Meksikom i Sjedinjenim Američkim Državama. Nakon bijega iz Meksika i odmetanjem od mafije, glava mu je procijenjena na 250.000 američkih dolara. Već nekoliko godina živi kao bjegunac u stalnom strahu za život. Ovaj fascinantni film odvija se u sobi u motelu na američko-meksičkoj granici gdje nam Sicario objašnjava svoj prošli život. Vrlo je inteligentan, artikuliran i izuzetno uvjerljiv. Film je nastao prema eseju Charlesa Bowdena 'Sicario', objavljenom 2009. godine u magazinu Harper.

izjava redatelja:
Kad smo prvi puta ušli u sobu 164, sicario, plaćeni ubojica trebao nam je ukratko pokazati grad kojeg proždire ubojstvo. Voli crtati pa smo mu dali olovku i papir. Voli i živjeti, pa je stavio veo preko glave. Sve je trebalo biti kratko i jasno: kratki portret suludog ubojice koji je poslao stotine ljudi u smrt. Sicario nije odgovorio na naše upite, odbacio ih je kao pitanja neznalica. Kroz nekoliko dana pokazao nam je život kao ubijanje i ubijanje kao samu bit života. Uveo nas je u svijet svojih ubojstava i mučenja, svojih potreba, neuspjeha i nada za iskupljenjem. Mnogo ljudi koji su upoznali Sicaria umrli su. Svijet koji smo sa sobom donijeli u sobu 164 nestao je. Prisilio nas je da se suočimo sa svijetom koji se rađa, svijetom koji je veći od njegovog života i njegove nacije. Gurnuo nas je u budućnost i izazvao da se zaustavimo u vremenu. Ovo nije magijski realizam, ovog puta meci nisu metafore. Ti dani provedeni u sobi 164 preuzeli su kontrolu nad onime što smo imali u planu. Sicario nas je naučio nešto što nismo mogli ni zamisliti. Tako je nastao ovaj film.

Charles Bowden i Gianfranco Rosi

o redatelju:
Gianfranco Rosi rođen je u afričkoj državi Eritreji, a tijekom života živio je u Istanbulu, New Yorku, Los Angelesu i Rimu. Diplomirao je na New York University Film School. Producirao je, režirao i snimio nagrađivane filmove 'Boatman' i 'Afterwords', koji je imao spremijeru na Venecijanskom filmskom festivalu. Režirao je i nekoliko reklama te razne naručene promotivne dokumentarce. Producirao je, režirao i snimio uspješni dokumentarni film 'Below Sea Level', također premijerno prikazan u Veneciji 2008. godine. gdje je osvojio nagradu Orizzonti Doc. Film je osvojio i Grand Prix te Prix Des Jeunne na filmskom festivalu Cinema Du Reel 2009., nagradu za najbolji film na One World festivalu u Pragu i nagradu za najbolji talijanski dokumentarac, a 2009. bio je nominiran za European Film Academy Awards. Predaje dokumentarni film na SUPSI u Švicarskoj i Accademia dell’immagine u talijanskoj L’Aquili.
Filmografija: BOATMAN (premijera Sundance FF), 1993.; AFTERWORDS (premijera Venice FF) 2001; FACE ADDICT AS DP (premijera Locarno FF) 2004.; BELOW SEA LEVEL (premijera Venice FF - Orizzonti Award) 2008.; EL SICARIO – ROOM 164, 2010.; HOLY GRA (u produkciji)

Nagrade:
LONDON DOCUMENTARY FESTIVAL, UK – velika nagrada žirija / VENICE FF, Venecija, Italija – Biografilm Award, FIPRESCI Award / VIENALLE, Beč, Austrija – žiri čitatelja magazina ‘Standard’ – posebno priznanje / DOC LISBOA, Lisabon, Portugal – nagrada Grada Lisabona za najbolji dugometražni dokumentarac / DOC AVIV, Tel Aviv, Izrael – najbolji međunarodni dokumentarac

Recenzije:
'Umirovljeni plaćeni ubojica koji je radio za meksičke kriumčare drogom pred kamerom priznaje svoje zločine i grijehe u hotelskoj sobi u Ciudad Juárezu. Potresan dokumentarac koji vješto balansira nekoliko različitih tema oko središnjeg motiva, a to je da daje plaćenom ubojici da sam ispriča svoju priču.' The Flickering Wall

'Na programu u Thessalonikiju zasigurno nije manjkalo filmova koji uspješno spajaju dojmljive teme i vrsno filmsko umijeće. Ali možda nijedan nije upotrijebio takav minimalizam, kao jedan od pristupa izvrsnom dokumentarizmu, na tako dramatičan način kao El Sicario Room 164 Gianfranca Rosija. Film je obrađen u novom broju Cineasta, u članku Richarda Portona pod nazivom „Documentary Cinema and Reality Hunger“ pa je dovoljno reći da ovaj dugometražni intervju s bivšim plaćenim ubojicom (koji je podupirao meksički kartel droge) odbacuje sva vanjska filmska sredstva (čak je i njegova glava skrivena, zahvaljujući cijeni koja je na nju postavljena) i s pravom je uvjeren da je ovo svjedočanstvo toliko snažno da ne zahtjeva nikakve intervencije.' Cineaste

'U neobuzdanoj snazi ovog prikaza – u kojem su barem djelomično suzdržana prijašnja razmišljanja plaćenog ubojice – najjasnije vidimo izraz latentne agresivnosti u njemu, za koju možemo pretpostaviti da mu je pomogla postati tako uvaženi operativac u narko-kartel.' Andrew Schenker, Slant magazine

NE BAŠ TALIBAN / NOT QUITE A TALIBAN, Fadi Hindash, Belgija, 72'
10.09. u 21.00 h, 11.09. u 19.00 h

'Ne baš Taliban' je dokumentarac o frustraciji jednog čovjeka prema generaciji mladih, 'modernih' Arapa koji se doimaju kao zapadnjaci, ali su konzervativniji od tradicionalnih Arapa. Iako postoje mnogi filmovi o licemjerstvu na Bliskom istoku koje su snimili zapadnjaci, 'Ne baš Taliban' prvi je film kojeg je snimio Arapin izloživši se riziku i progovarajući o tabuima. Film prati Fadija, mladog jordanskog filmaša koji snima dokumentarac o dvostrukim standardima u Dubaiju, koji cijeli život naziva svojim domom i koji je simbol arapskog modernog stila života u kojemu istovremeno žive pokrivene žene i prostitutke za koje se svi prave da ih nema. To je arapski svijet pun suprotnosti u kojemu se život vrti oko posla, šopinga i noćnih klubova. Obrazovani Arapi smiju se jer ne mogu sastaviti jednu cijelu rečenicu na arapskom, ali koriste tradiciju kao izgovor da bi porekli ono što se događa iza zatvorenih vrata. Fadi Hindash suočava suvremenu generaciju Arapa okrenutih zapadu s tabuom. Što se događa kad im na kraju otkrijete svoju seksualnu?

o redatelju:
Fadi Hindash je scenarist i redatelj libanonsko-palestinskog porijekla koji živi u Dubaiju. Njegov prvi kratki film, 'The Sound of Applause' (2005.) nominiran je za najbolji kratki film na Rome Film Festivalu, a njegov prvi dugometražni dokumentarac, 'Ne baš Taliban', prikazan je u konkurenciji mnogih filmskih festivalima o ljudskim pravima, uključujući Movies That Matter 2010. u Nizozemskoj. Također je nominiran za Noor Award za najbolji dokumentarac na Arab Film Festivalu u San Franciscu i prikazan diljem svijeta u zemljama kao što su Italija, Danska, Švicarska, Belgija, Brazil, Japan, Indija i Izrael. Hindash je sudjelovao na Berlinale Talent Campusu i njegov trenutni dokumentarni projekt, 'Men of Faith', izabran je za Doc Station na Berlinaleu 2010. Oba filma, 'Ne baš Taliban' i 'Men of Faith', razvijana su u sklopu programa Greenhouse Documentary. Hindash se bavi i fikcijom. Njegov prvi scenarij 'A Monster is Born' razvijan je na Binger Filmlabu 2008. godine.

Nagrade i festivali:
BANGALORE QUEER FF, India – nagrada žirija, VERZIO DOCUMENTARY FF, Mađarska – nominacija za nagradu publike / 13th ANNUAL ARAB FF, SAD – nominacija za najbolji dokumentarac / MOVIES THAT MATTER, Nizozemska – u konkurenciji / THIS HUMAN, Austrija - u konkurenciji / 5TH INDIA INTERNATIONAL WOMEN FF, Indija – u konkurenciji / Q-FEST PUNE, India / TORINO LGBT FF, Italija //

Recenzije:
'Netko bi mogao pomisliti da si Fadi želi smrt, ali on je ustvari izabrao živjeti svoj život i ispričati svoje priče s integritetom, radije nego plivati u licemjerstvu.' Bangalore Mirror

'Mladi jordanski redatelj progovorio je o jednom od najvećih tabua arapskog svijeta: homoseksualnosti. U 'modernom' Dubaiju još uvijek je opasno priznati svoju seksualnu orijentaciju i Hindash je svjestan što je riskirao, radeći ovaj film.' Movies that Matter

11.09. u 21.00 h uz razgovor s redateljem nakon projekcije

Staljinistički mehanizam suđenja jest svojevrsni neobjavljeni rat. Dvije države (Srbija i Hrvatska) nisu službeno objavile rat jedna drugoj 1991. godine, ali su istovremeno činile uzajamne pravne ustupke (čije će se posljedice osjećati dvadeset godina kasnije) protiv nevinog generala Vlade Trifunovića. Dvije države osudile su ga za isti događaj, svaka za svoj vlastiti interes: u Srbiji je osuđen kao izdajnik (11 godina zatvora), a u Hrvatskoj kao ratni zločinac (15 godina zatvora). Apsurdna situacija, nezapamćena u vojnoj i civilnoj povijesti. Hrabri general Jugoslavenske narodne armije, Vlado Trifunović, odbio je izvršiti naredbu koja je došla s najviše razine vlasti i tako spasio živote oko 300 mladih vojnika, u zamjenu za znatnu količinu oružja. Gubitak naoružanja postao je razlog zbog kojeg je nedisciplinirani general predan državnom tužilaštvu. Je li to bio jedni razlog? Sud, kao produžena ruka autoritarne države, osudio je generala i time rješio dilemu o tome što je važnije - oružje ili ljudski životi. Tko je žrtveni jarac? Tko je izdajnik, a tko ratni zločinac?!

o redatelju:
Želimir Gvardiol rođen je u Zemunu 1957. godine. Diplomirao je Filmsku i TV režiju na Fakultetu za film i televiziju - FAMU u Pragu. Od 1991. godine sudjelovao je na brojnim filmskim festivalima: Atena, Atlanta, Berlin, Bilbao, Chicago, Krakow, Melbourne, Rio de Janeiro, San Francisco, Sydney, Toronto i dr. Od 1998. godine sudjelovao je na brojnim filmskim festivalima posvećenima borbi za ljudska prava: Barcelona, New York, London, Stanford, Berkeley, Buenos Aires, Prauge, Nuremberg i dr. Njegovi dokumentarci prikazani su diljem svijeta: Centre Georges Pompidou, Paris 91; Lincoln Center, New York 98, 02; Museum of Modern Art New York, MoMA 06 i dr.
Autor je devet dokumentarnih filmova: KAKVI SMO TAKVI SMO, 1988./1990.; ZLOČIN I KAZNA, 1990.; NE ZNAM NI GDE, NI KAD, NI KAKO, 1994.; OTAC, SIN, SVETI DUH, 1998.; CRNI GAVRANI, 2001.; TO JE SAMO MOJE, 2003.; IZDAJNIK PROTIV ZLOČINCA, 2009.; NEDODIRLJIVI, 2011.; SUMNJE I TAJNE, 2011.

nagrade:
MEDIENHILFE GRANT, Švicarska - nagrada za scenarij / NEZAVISNO UDRUŽENJE NOVINARA SRBIJE – 1. nagrada za najbolji televizijski istraživalački dokumentarac / 1. nagrada 'Zlatna buklija' za najbolji scenarij, Velika Plana 2010. / DETECTIVEFEST, Rusija – 3. nagrada u kategoriji Rat i Mir / nominacija za najbolji europski TV dokumentarac (kategorija: Aktualne teme), Berlin '09. / nominacija za nagradu CEI za izniman doprinos istraživačkom novinarstvu, Trst '10.

recenzije:
'Umesto da odaju priznanje generalu Trifunoviću koji je poštovao svetinju ljudskih života, ovi debelguzi trutovi su smatrali da je trebalo izginuti ni zbog čega i zalud. Na monstruoznom sudskom procesu kao narodni izdajnik je razapet general Trifunović i do danas njegova tragična sudbina nije razrešena ni u našem trulom pravosuđu, ali ni u građanskom životu. Autor Gvardiol koji se već ranije potvrdio kao jedan od najznačajnijih naših dokumentarista načinio je svedočanstvo za danas i sutra. Njegov uzorni dokumentarac sledi vrhove jugoslovenskog dokumentarizma koje su otelovljavala dela klasika poput Krste Škanate, Dušana Makavejeva, Babaje... Ovaj film bi valjalo uvesti u obaveznu lektiru (vizuelnu, naravno), predmet koji nažalost ne postoji u našem obrazovnom sistemu. Milan Vlajčić s.r. filmski kritičar

Nije ocjenjen